RECENZIA Známy príbeh v animovanej podobe: DC stavilo na superzvieratá, vyšiel tento pokus?

Do kín prišla nová Liga Superzvierat

Do kín prišla nová Liga Superzvierat (Zdroj: Warner Bros.)

#V časoch, keď DC kvalitatívne po rokoch začína porážať Marvel, prichádza štúdio s ďalším pokusom o oživenie svojej tvorby. Tentokrát sme zavítali do kina na DC Ligu superzvierat, ktorá síce nesľubovala originálny príbeh, no zaujať chcela letnou zábavou v kine. Podarilo sa to a užiješ si tento animovaný počin aj ty?

RECENZIA Rozprávka na pokračovanie: Nový Thor doručí lásku, hrom, humor a tony skvelých cameí

Noví hrdinovia, nové schopnosti

Superpes Krypto a Superman sú nerozluční priatelia, ktorí zdieľajú rovnaké superschopnosti a bok po boku bojujú proti zločinu v Metropolise. Keď Supermana a zvyšok Justice League unesú, Krypto musí presvedčiť zvieraciu bandu z útulku – psa Acea, prasa PB, korytnačku Merton a veveričku Chipa, aby ovládli svoje nové superschopnosti a pomohli mu zachrániť superhrdinov.

Príbeh Supermana je nám známy a škoda, že ho musíme mať v úvode filmu zrekapitulovaný znova. Po pár minútach toho, čo sa stalo na jeho rodnej planéte sa však posunieme v čase výrazne dopredu – Superman a jeho pes zachraňujú Metropolis už nejaký ten rok. Tentoraz sa však na Krypta valí najhoršia hrozba zo všetkých. Jeho pán sa chce ženiť s Lois Lanovou a Krytovi hrozí, že Clark adoptuje nového psa, aby sa Krypto necítil osamelo.

Prvé stretnutie s našimi novými superzvieratami prebehne ešte predtým, ako budú obdarené schopnosťami. Scéna v útulku je pekne spracovaná a ponúka dobrý set-up na zápletku – jeden člen sa totiž stane zloduchom. Ešte pred samotnou zápletkou preto spoznáš jednotlivé charaktery a akčná zábava sa môžeš začať.

DC Liga superzvierat Superman a pes Krypto
Superman a Krypto sú nerozlučné duo (Zdroj: Warner Bros.)

Zvieratá nezostali v tieni svojich pánov

Aj keď zvieratá hrajú vo filme hlavné úlohy, vedľajšími sú dobre známi hrdinovia – Superman, Batman, Wonder Woman, Aquaman… Jednoducho, celá Liga spravodlivosti. Tí sú však počas filmu mimo hry, a preto sa iniciatívy chopia zvieratá. A vôbec to na výsledku neuberá. Keďže ide o animovanú snímku, staviť práve na rozprávajúce psy, korytnačku či mačiatko bol dobrý nápad.

Superhrdinovia sú tu práveže vykreslení ako tí menej schopní. To, ako prídu o svoje schopnosti a ako sú lapení do pasce, je síce kameňom úrazu zápletky, no budiž – nemusí všetko dávať zmysel. Krypto taktiež na určitý čas stratí schopnosti a spôsob, akým ich získa späť, je síce pomerne hlúpy, ale aspoň rozosmial decká v sále. Navyše, zmysel to aký-taký dáva, aj keď sa do animáku nehodí.

Príbeh samotný je rozdelený tradične na tri akty, pričom v druhom dostanú nové postavy obrovský priestor. Počas neho spoznáš ich backstory a postupne sa s Kryptovou pomocou naučia využívať svoje schopnosti. Ani jedna z postáv nie je originálna a už si obdobné videl v každom druhom filme, ale na vytvorenie motivácií k finálnemu súboju to stačí. Samotní tvorcovia si už v marketingovej fáze nenastavili vysokú latku, takže dostaneš, čo si na základe traileru čakal.

DC Liga superzvierat hlavné postavy
Zvieracie postavy preberajú kontrolu nad príbehom (Zdroj: Warner Bros.)

Podpriemerná animácia

Mrzí ma, že štúdio Warner Bros. stavilo na veľmi podpriemernú animáciu. Jednoduché tvary sú síce jej zámerom, ale mesto Metropolis je kvôli tomu nudné a nevýrazné. Navyše, ani postavy samotné nie sú zvlášť zaujímavé na pohľad. Keď kráčajú packami po zemi a sústredíš sa na ich pohyb, zistíš nedokonalosti. Úprimne ma to veľmi mrzelo, pretože rozpočet bol údajne 130 miliónov dolárov. To je podobne veľa ako kvalitnejšie animované Frozen 2, Duša či Vaiana.

Kvôli animácii vyzerá film ako vydaný v roku 2007. Na druhej strane, ak sa odosobníš od toho, že je druhá polovica roka 2022, vie byť DC Liga superzvierat cestou do čias, keď jednoduché zápletky ešte stačili na vytvorenie oddychového filmu a animácia nebola fotorealistická. Ak sa naladíš na tú správnu vlnu, o dobrý kinový zážitok máš postarané.

DC Liga superzvierat Batman a pes
Vo filme nájdeš ako nových hrdinov, tak aj starých známych (Zdroj: Warner Bros.)

Stávka na animák vyšla

S radosťou ti môžem povedať, že aj napriek nudným záporným postavám a okatej finálovej konfrontácii ide o dobrý pokus o novú tvár pre superhrdinský film. Niežeby sme ešte animované pokusy nevideli, no DC sa s novým projektom popasovalo vcelku dobre. Nejde o nový zázrak ani na poli obdobných komiksových filmov a Spider-Man: Paralelné svety nebol prekonaný ani zďaleka, no 100 minút v sále utečie a nudiť sa nestihneš.

Pochváliť musím dokonca podarený dabing, aj keď ani ponuka originálu s duom The Rock/Kevin Hart by tiež nemusela byť zlá. Superzvieratá si od nás odnášajú len priemerné hodnotenie, no keby skúsili trochu viac zaexperimentovať a staviť buď na temnejšie spracovanie alebo hlbšie prepracované postavy, pouvažovali by sme nad lepšou známku. Animovaný pavúčí muž stále ostáva jednotkou na poli komiksových animákov a prekonať sa bude musieť zrejme len vlastným sequelom.