RECENZIA Spoj sa s mŕtvymi a zachráň si život: Čierny telefón poteší atmosférou aj skvelými jumpscaremi

Záporák filmu Čierny telefón

Záporák filmu Čierny telefón (Zdroj: Universal Pictures)

#Ani táto novinka sa nevyhla hneď niekoľkým odkladom kvôli koronavírusu. Čierny telefón je však už v našich kinách a keby neprezradil svoj najväčší tromf už v trailere, radil by sa k najlepším kinozážitkom roka. Problémov je vo filme síce viac, no nemôžem sa ubrániť pocitu, že som videl konečne dobrý horor.

RECENZIA Najväčšia šou na svete: Elvis sľuboval veľkolepý kinový zážitok, dokázal ho však doručiť?

Príbeh šiestich detí a jedného telefónu

Finney je trinásťročný chlapec, ktorému zmení život sadistický vrah. Ten ho unesie a uväzní vo zvukotesnej pivnici, kde nemá zmysel volať o pomoc. V miestnosti, z ktorej zdanlivo niet úniku, sa nachádza telefón, ktorý na prvý pohľad nefunguje. Finneyho spoločníkmi sa na druhej strane linky stanú predchádzajúce únoscove obete. Tie majú jeden spoločný cieľ – postarať sa o to, aby Finneyho príbeh neskončil tak tragicky ako ten ich.

Neznášam horory od Blumhouse. A nie, nebojím sa pri nich. V drvivej väčšine ide o katastrofálne filmy, ktoré nezachráni nič. Scott Derrickson je však jednou z výnimiek novodobého hororu, ktorý tento žáner nakrútiť vedia. V minulosti sa mu podaril taký Sinister, v ktorom je mimochodom hlavná postava aktuálny záporák. Milé. Aj keď nie je film bezchybný, musím uznať, že som sa počas celej jeho stopáže bavil a nenudila ma jediná minúta.

Za všetko zrejme môže atmosféra. Dostávame sa totiž do konca 70. rokov a prostredie malého mestečka je vytvorené veľmi slušne. Trápil som sa jedine na začiatku, ktorý bol možno dlhší, ako by som si predstavoval, a 20 minút v podstate len spoznávaš postavy. To je vo filmoch bežné, ale stereotypy ako otec-alkoholik alebo cool deti, ktoré šikanujú, sme vo filmoch videli už tisíckrát. Nepotrebujem to mať znova vysvetlené.

Finneyho unesie Chytač
Finneyho unesie Chytač (Zdroj: Universal Pictures)

Sympatický hrdina aj záporák

Obrovské plusy však dávam nášmu hrdinovi, ale aj záporákovi. Mason Thames, neznámy talent zo seriálov, zvládol úlohu Finneyho dobre a skutočne som mu počas celého filmu fandil. Počas scén, kedy spoznáva svojich mŕtvych kamarátov, síce dosť prehrával, no postava je napísaná sympaticky a celú stopáž utiahne.

Na druhú stranu Ethan Hawke si zápornú postavu doslova užíval. Štyri oscarové nominácie nemá pre nič za nič a tu svoj talent vo veľkom ukazuje. Funguje jeho ľudská stránka aj tá temná – často mení masku podľa nálady. Sledovať ho sediac na stoličke, ako čaká chudáka Finneyho, bolo miestami desivé.

Na druhú stranu, ostatné postavy nijako nezaujmú. Okrem spomínaných stereotypov má Finney ešte sestru, ktorá ho sleduje vďaka snom. Svoju úlohu vo filme napokon zohrá, ale pôvod jej schopností sa nedozvieme. A zabudnúť nemôžem ani na dvojicu policajtov, ktorí by nevyriešili prípad ukradnutého kartónu vajec, ani keby mali v obchode bezpečnostné kamery. Napokon je ich úloha v príbehu úplne zbytočná.

Ethan Hawke vie byť vo svojej úlohe desivý
Ethan Hawke vie byť vo svojej úlohe desivý (Zdroj: Universal Pictures)

Viac otázok ako odpovedí

Čo ma zarazilo najviac, bolo množstvo nezodpovedaných otázok, ktoré som po dopozeraní mal. Odkiaľ pochádzajú dievčinine schopnosti? Čo robili ostatné deti v cele? Ako presne funguje spojenie cez telefón? Prečo zabité deti nevedia ani svoje vlastné meno? Aká je vrahova motivácia? Ani jediná odpoveď.

Snímka je však adaptáciou rovnomenného krátkeho príbehu Joe Hilla, syna slávneho Stephena Kinga. Síce som poviedku nečítal, no ak sa tam nachádzali odpovede na tieto otázky, nerozumiem, prečo ich tvorcovia nezakomponovali do filmu. Pokojne by som ho pozeral o pol hodinu dlhšie, ak by som dostal všetky odpovede. Film by bol navyše viac komplexný, vhodný na viac pozretí a nešlo by o zábavu na jeden večer.

Čierny telefón zvoní pomerne často
Čierny telefón zvoní pomerne často (Zdroj: Universal Pictures)

Letný horor, aký si už dlho nevidel

Aby som tie pocity nejako uzavrel, spomeniem, že takýto horor som v kine už dlho nevidel. Naposledy možno na premiére It (ďalší Kingovci). Nejde síce o tak dobrú adaptáciu ako Stephenove dielo, no film je podarený, aj keď som zo sály odchádzal so zmiešanými pocitmi. Škoda, že tvorcovia sa viac sústredili len na hlavného hrdinu a záporáka, pričom zabudli, že majú mnohé vedľajšie postavy, ktoré nezohrajú vo filme absolútne žiadnu úlohu.

Bežný divák bude rozhodne spokojný – dej odsýpa, interakcia v cele je dobrá, príde aj na osobnú konfrontáciu a koniec je sladkokyslý. Dokonca sa nebojím povedať, že zopár hororových fanúšikov bude nadšených. Tí si pokojne môžu k nášmu hodnoteniu bodík pridať. Mňa zaujala najmä atmosféra a veľmi slušné jumpscary, ktorých je síce málo, no rozhodne stoja za to. Pred trilerom Nope ide o príjemnú letnú oddychovku, ktorú sme posledné dva roky nemali.

Buď s nami aj na Instagrame a dozvieš sa o každom novom článku ako prvý!