O čo vlastne ide Molochovi, Fendensovi a ďalším? Prečo sa dehonestujú úspešnejší interpreti? (BLOG)

Pôvodne som nemal v pláne ku tejto problematike ešte niečo dodávať, no predsa mi to nedá. Hneď na úvod by som chcel podotknúť, že sa jedná o môj subjektívny názor a článkom nechcem útočiť na žiadnu zo strán a prvýkrát na našom webe nájdete aj niečo takéto blogovejšie.

Iste ste mnohí zaregistrovali novú skladbu od trojice Čapr, Fendens a Moloch. Je to samozrejme opäť diss, tentokrát to okrem Zverinu, Tona S. a Veca „schytal“ celkom prekvapujúco najmä Separ. Väčšina z nás sa ku tomu dostala cez Separovu storku.

Track začína Čapr, ktorý je kvalitatívne jednoznačne najlepší z tejto trojice. Vo svojej slohe hovorí najprv všeobecne a neskôr prechádza ku Separovi. Vyčíta mu prejav, kradnuté texty, beaty a podobne. Na záver dodáva, že nie je Rytmus.

Ako druhý pokračuje Tlstý alias Vladimír Fendens, ktorý hneď v úvode hovorí o tom, že Separ sa robí gangstrom a pri tom udáva deti za kradnutie CD. Potom tam padajú slová o tom, že ak neprestane, tak sa objaví na jeho party aj s ďalšími kamarátmi.

Posledný ide Moloch, ktorý po disse povedal, že on sa Separa nechytal, no jeho časť začína práve narážkou na Separa, podobne ako v jeho Hot16. Ďalej už väčšinou hovorí len o Tonovi, Vecovi a Zverinovi, ktorí ho nazvali fašistom.


Tak by som asi postupne nejak začal konkrétne pri tejto skladbe, no a potom sa môžeme presunúť do viac všeobecnej roviny. Áno, kradnutie beatov, textov a flows je slovenský problém, na ktorý bolo už neraz poukázané. No práve v crew DMS si na originalitu potrpia, koniec koncov dôkazom je aj posledný Dameho album a to, že mal Separ na titulnej skladbe ukradnutý beat, nie je azda jeho chyba. Toto ide na triko producenta.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Kali má box rád, ale do ringu nepôjde. Prečo?

Čo sa týka Fendensa tak som pochopil toľko, že mu na Separovi vadí skôr vystupovanie „na gangstra“, ako tvorba ako taká. Ja osobne som videl všetky posledné Separove rozhovory, v ktorých mi teda rozhodne vo vystupovaní neprišiel ako nejaký gangster, ktorý by tu tomu chcel „šéfovať“ a rozbíjať každého. Názov albumu OG ja osobne nechápem, ako prirovnanie ku gangstrovi, ale skôr OG vo význame autentickej a výnimočnej osoby. Ak niekto nazve napríklad Michaela Jordana ako OG, určite to nemyslí tak, že je „original gangster“.

Molochovi zase vadí, že ho ľudia ako Tono, Vec či Zverina nazvali fašistom, pretože sa otvorene prihlásil k spolupráci s ĽSNS. Bohužiaľ, sme v roku 2020 a dnes už disponujeme obrovským množstvom dôkazového materiálu voči tejto parlamentnej strane, na základe ktorých môžeme hovoriť o tom, že mnohí ľudia v rámci ĽSNS mali a majú blízko k nebezpečnej ideológii a teda sa veľa ľudí verejne voči Kotlebovcom vyhradzuje. To je ale na inú debatu, ktorú tu rozoberať teraz nechcem.


Vo všeobecnej rovine. Moloch už vo svojej Hot16 kritizoval to, že Separ udal ľudí, ktorí zavesili jeho nový album na uložto a podobné platformy. Nešpecifikovala sa pri tom ani konkrétna situácia, v rámci ktorej boli autori a šíritelia nelegálnych kópií slušne upozornení a vyzvaní. Za reakcie, ktoré údajne neboli ani zďaleka slušné a inteligentné si už zodpovedajú sami. Ja osobne nevidím nič zlé na tom, že interpret chce chrániť originalitu svojho diela. Je to fér nie len z hľadiska vlastného duševného vlastníctva, ale aj fér voči skalným fanúšikom, ktorí si zakúpili CD a s tým aj kód na stiahnutie, pričom mali exkluzivitu počutia predtým, než sa album dostane na YouTube a ďalšie streamy.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Kali a Peter Pann stále majú svoj sen. Takýto bude ich nový album!

Ďalšia vec, nad ktorou som sa zamyslel je to, že Moloch prezentuje veľké sympatie k priamej demokracii, ku ktorej sa otvorene postavil aj pri parlamentných voľbách. Len v skratke, v priamej demokracii majú moc v rukách ľudia, ktorí vedia priamo ovplyvňovať celý politický chod krajiny. V princípe, ľudia rozhodujú. A ľudia rozhodujú predsa aj v hudbe. Ľudia rozhodujú, koho budú počúvať, koho podporia, komu prídu na koncert. Prečo to teda nerešpektuje tak, ako to vlastne žiada aj v politike? Teraz sa nebavíme len o Separovi, ale aj ďalších interpretoch, ktorí si od Molocha už za posledné roky vypočuli svoje. Prečo nerešpektuje vôľu poslucháčov?

Aha áno, potom prichádza ďalší argument – adolescenti a deti. Neviem, ja osobne a xy ďalších ľudí, ktorých poznám, sa k rapu dostali tak v 12-13 rokoch. Na koncerty sme začali chodiť zhruba, keď sme mali 16. Denis, pri tebe to bolo inak? V dobách, keď aktívne pôsobila Druhá Strana alebo Kontrafakt a my sme ich počúvali, sme boli tiež vo veku „adolescentov“. Nikdy to nebolo inak, rap bol vždy doménou mladých ľudí. Je úplne normálne, že gro koncertov a kúpnej sily tvoria ľudia od 15 do 21-22 rokov. Tridsiatnici s rodinami asi nebudú chodiť skákať do moshpitu. Prečo to ideme dehonestovať argumentami, že túto hudbu počúvajú len deti?

Celkovo, či už v novej skladbe, ale aj v Bum Péler prichádza dosť útokov na viacerých popredných slovenských interpretov. Argumenty sú často na úrovni „lebo sa je*ete do riti, lebo ste koko*i, lebo vám je*e, lebo si navzájom fajčíte a preto lebo“. Útoky idú často na kolegov zo scény, ktorí sú hudobne, frázovaním či lyrikou na úplnej inej úrovni a to aj bez kopírovania (niektorí si však označenia zaslúžili, o tom potom). Každopádne mi nepríde logické ani správne útočiť na niekoho, kto vydá napríklad za 5 rokov 4 albumy, dá desiatky hosťovačiek, odohrá stovky vypredaných koncertov, žije filantropicky a pomáha ľudom okrem hudby aj finančne a materiálne. Oproti tomu tam stoja interpreti, ktorí vydajú za 3 roky 8 trackov, z toho 5 sú len dissy. Viem, koľko času a peňazí venuje hudbe prvá spomínaná skupina interpretov, ktorá hudbou žije praktický každý deň. Bodaj by to tak mali všetci interpreti.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Boy Wonder ponúka vizuál k songu „Lieky". Blíži sa trojnásobný krst

A nie, nikto z nás nie je zaujatý voči „starším“ raperom a voči undergroundu. Vždy sme podporovali aj týchto ľudí, s Molochom máme na webe stále rozhovor z doby, keď vydával Mikrofón Je Ručná Zbraň II a podporili sme napríklad aj Mikyho pri jeho novej tvorbe či ďalších interpretov. V tomto menšom blogu sú vyjadrené len aktuálne subjektívne pocity jedného z členov redakcie. Vždy sme boli, sme a aj budeme otvorení debatám a argumentom, peace.

Nechcem aby ste toto brali ako nejaké bezhlavé obraňovanie, je to len môj názor a moja úvaha k udalostiam posledných dní, ku ktorej som doložil svoje argumenty a o ktorej som ochotný diskutovať ďalej v komentároch. 

 

 

Odporúčame