#Ak si fanúšikom skupiny DMS, určite vieš o projekte DMS Life. Je to v podstate nepravidelno-pravidelný vlogový formát na YouTube, ktorý zachytáva rapový život okolo celej skupiny. Maroš, je kľúčová postava, ktorý stojí za týmto vizuálnym zázemím. V našom najnovšom rozhovore sa ponoríme do príbehu tohto 23-ročného Trebišovčana, ktorý svojou šikovnosťou a nadupanými skills baví niekoľko desiatok tisíc fans. Od skromných začiatkov v digitálnom umení až po spoluprácu s jednými z najväčších mien na scéne. To ťa čaká v tomto článku.
Zistíš, ako sa z introverta stal tvorca, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou energických koncertov a rušného života DMS. Ďalej rozpráva o svojom prístupe k tvorbe, ako sa vyrovnáva s náročnými termínmi a čo ho inšpiruje vo svete videoprodukcie. Maroš tiež odhaľuje, ako sa zmenil jeho hudobný vkus a aké nezvyčajné zážitky zažil pri tvorbe vlogov.
Ahoj, Maroš. Ty si ten, čo točí vlogy skupine DMS? – Dostávaš túto otázku často?
Dostávam ju často, najviac na koncertoch… a hneď druhá otázka nasleduje tá, že aký som vysoký a koľko meriam… Dúfam, že keď to napíšem tu, už sa ma to nikto pýtať nebude. Je to 199cm.
Ako by si sa predstavil niekomu, kto o tebe v živote nepočul?
23-ročný Trebišovčan s otočeným spánkovým režimom 😀 Okrem toho, že sa živím prácou, ktorú milujem, (videoklipy, grafika, 3D a iné) som stále študentom VŠMU. Byť študent a zároveň robiť robotu, ktorú robím, je miestami vražedná kombinácia, čo sa týka času. No už som si na to aj zvykol…
To, že si z Trebišova, ti dávajú chalani dosť vyžrať. Je aj z toho video, ako ste šli autom cez Trebišov a celkom ti tvoje mesto hejtovali. Ako vnímaš Trebišov ty? Vedel by si si tam predstaviť žiť?
Áno, tá časť z vlogu bola super, sám som sa na tom dosť pobavil. Čo vela ľudí nevie, že značná časť materiálu sa do finálneho exportu vlogu nedostane, väčšinou naschvál používam len tie najhoršie/v tomto prípade najlepšie a najvtipnejšie pasáže, o ktorých viem, že budú ľudí baviť. Čo sa týka života v Trebišove, ja som už na strednú školu chodil do Košíc. V Trebišove som trávil pomerne málo času počas môjho dospievania a aktuálne si už neviem predstaviť, aby som sa tam vrátil, najmä kvôli práci, ktorú mám situovanú viac na západnom Slovensku.
Poďme na úplný začiatok, aby si mohol motivovať mladých ľudí, ktorí by chceli mať podobnú kariéru. Ako si sa dostal k natáčaniu videí/editu a celkovej videotvorby?
Toto je celkom zaujímavý príbeh, a skrátená odpoveď je, že náhodou 😀
Od malička som mal vzťah k umeniu, avšak skôr k výtvarnému, ako k digitálnemu. Rozhodol som sa ísť do Košíc na filmovú umeleckú školu v Košiciach, na ktorej som sa chcel venovať viac tomu výtvarnému umeniu, maximálne nejaký photoshop. Pamätám si, ako som sa sám seba v 1. ročníku pýtal, či som tu správne. Nemal som rád snáď polovicu predmetov, ktoré nás tam učili, nemal som k tomu vzťah. Učilo sa mi ťažko, až niekedy v polovici štúdia som začal chápať, aký je rozdiel v kamere a fotoaparáte. To by si mali naštudovať aj ľudia, ktorý si odoňa stále pýtajú fotku na koncerte… V každom prípade, aby som odpovedal na otázku, Videu a postprodukcii sa venujem od svojich od svojich 15 rokov.
Počul som, že si sa učil sám, že si v podstate samouk. Aký si mal systém učenia sa? Čo bolo na tom najťažšie?
Nebudem klamať, veľa som si odniesol zo strednej školy, hlavne tie základy, dejiny kinematografie atd…, ktoré som na začiatku tak nenávidel, no po pár rokoch v profesionálnej sfére si stále opakujem, že to bolo na niečo dobré. Drvivú väčšinu všetkého čo viem, som sa učil sám, k tomu mam len jedno slovo, YOUTUBE. Boli obdobia, kedy som celé dni pozeral rôzne tutoriály, na čokoľvek, čo malo niečo spoločné s digitálnym umením, videom a postprodukciou. Dovolím si tvrdiť, že som mal napozerané všetko, čo vtedy bolo na YT prístupné v obore, ktorý ma zaujímal. Takže, ak chce niekto začať s niečím podobným, odporúčam na to ísť touto cestou, poprípade by mohol niekoho zaujať aj workshop, do ktorého sa chcem pustiť v roku 2024.
Ako by si nazval svoju prácu?
Ja sa rád prezentujem slovným spojením “VISUAL ARTIST”. Prešiel som si všetkými kreatívnymi procesmi – od maľby na plátno a stenu, cez 2D návrhy log, fotky, až po video, ktoré sa v dnešnej dobe snažím prepájať s rôznymi vizuálnymi prvkami.
Na Hip Hop Žije v Bratislave si pripravil Separovi 3D animáciu jeho coveru z albumu Flowdemort, ktorá sa potom pustila pred samotným vystúpením. Robil si takéto niečo prvýkrát? Vieš mi opísať proces tvorby a ako vznikol tento nápad?
Idea prišla od Mikyho, keď mi zavolal asi 5 dní pred HHŽIJE, či by som nevedel naanimovať rozprávajúcu bustu z jeho albumu. Dohodli sme sa, že mu do rána pošlem náhľad a na základe toho sa rozhodneme, či to bude vyzerať dobre. Nebol som si istý, či budem vedieť urobiť niečo tak komplexné (animácia hlavy, mimika, render. Ukázalo sa, že nie som až tak na zahodenie a tým sa mi začal snáď 5 dnoví maratón práce :D. Poriadne som sa vyspal až tak 3 dni po HHžije, kedže po odtočení festivalu som si šiel rovno sadnúť za stôl a strihal som DMS LIFE, ktoré muselo vyjsť von čo najskôr. Najhoršie na tom bolo to, že po tých mojich prebdených nociach to pán ledkár pred koncertom nesprávne spustil a vďaka tomu z toho ludia nemali taký zážitok, aký sme im chceli doručiť. Aj napriek tomu som ale počul len pozitívne ohlasy, za čo ďakujem!
Najnovšie si robil ďalšie 3D animácie do klipu Bejšíí. Robil si tam vrtuľník, ktorý je na začiatku klipu, za ktorý ťa Dame aj patrične pochválil na IG. Je 3D animácia niečo, v čom vidíš svoj potenciál do budúcna?
V dnešnej dobe v kine nie je film, v ktorom by neboli žiadne vizuálne efekty (VFX), niekedy si ich človek ani nevšimne. To isté sa deje aj na sociálnych sieťach a na YouTube. Každý tvorca chce natočené video posunúť o level vyššie vďaka VFX. Takže áno, vidím v tom potenciál a myslím si, že tu je stále diela na trhu. Nepoznám veľa komplexných tvorcov, čo sa venujú videu a prepájajú ich s vizuálnymi efektami. Koho to zaujíma, odporúčam si naštudovať meno “GIBSON HAZARD”. Pri jeho tvorbe je krásne vidno, že vizuály nemajú žiadne limity, a taktiež veľmi dobre pracuje so zvukovou postprodukciou (SFX), ktorá niekedy tvorí aj 50% videa.
Narástol ti vďaka DMS vlogu záujem o tvoje služby?
Určite áno. Ja som sa už pred tým živil videom a grafikou, no po príchode k chalanom to šlo tak o 200% hore, za čo som im velmi vďačný.
Osťo mi dal pre teba tieto 3 otázky:
1. Prečo si si dal na TikToku prezývku MarošDMS, cítiš sa ako nový člen skupiny?
A prečo nie? Pôvodne ma niekto označil vo videu na TikToku s hashtagom #marosdms. Zapáčilo sa mi to, tak som si dal také meno, keďže väčšina contentu, ktorý som si vtedy pridával na TT, bol práve ohľadom vlogov.
2. Aký je tvoj najväčší zážitok z točenia vlogu na Zrče?
Zrče bolo celé jeden veľký zážitok. Nemám k tomu viac čo dodať.
3. Je pravda, že kvôli tebe dostal Ivo Pečivo výpoveď?
Bude mať tento rozhovor na základe tejto otázky viac kliknutí, ked napíšem že hej? Možno nejaký fight v Fight Night Challenge? Pravdou je, že sa Ivo rozhodol skončiť ešte pred tým, ako som ho nahradil. Prečo skončil… žiaľ, to nie je moja starosť, a tak to ostane pre čitatelov záhadou.
Počul som, že si introvert. Ako znášaš to, že musíš každý víkend byť medzi stovkami až tisíckami ľudí?
Začiatky boli dosť ťažké. Dokonca aj ked som šiel s DMS na prvý koncert do Humenného,čo bola asi 5 hodinová cesta z BA na východ. Tak jediné čo som s nimi prehovoril boli asi tak 3 vety, aj to som len odpovedal na nejakú otázku z ich strany. A čo sa týka koncertov, dá sa povedať že som si na to už celkom zvykol, a na čo som si ešte nezvykol je to, že sa so mnou chcú ludia fotiť, kedže nie som zvyknutý byť pred kamerou, ale skôr za ňou.
Čo ty a alkohol?
Kto bol na koncertoch, vie. Kto nie, nech sa dôjde pozrieť a dostane odpoveď na túto otázku…
Koľko času ti priemerne zaberie tvorba jedného vlogu? Mal si už nejaké hroty ohľadom dodania na nejaky čas?
Strihanie Vlogov je iný vesmír, čo sa týka postprodukcie, aj humoru. Pretože to sú reálne 50 minútové dokumenty o ich živote, ktoré vychádzajú von v asi mesačných rozostupoch. Na jeden vlog spadá niekedy aj 20-25 hodín materiálu, ktorý si musím napozerať, pretriediť, a až tak sa idem na strihovú časť. Orientovať sa v tom ako strihač je dosť náročné, a aby sa v tom vo výsledku orientoval aj divák… dovidenia. Sú diely, na ktoré mám viac času, no sú aj také, ktoré som musel aj kvôli svojej inej práci stihnúť postrihať za 36-48 hodín. Od začiatku triedenia materiálu, až po export a nahratie na Youtube. Takže pred tým, ako začneš písať nenávistný komentár, že aký to bol slabý vlog, tak si najprv prečítaj tento článok, ďakujem.
Máš ambíciu robiť niekedy aj videoklipy? Od točenia až po úpravu a samotný strih?
Mám za sebou už niekoľko klipov, Od väčších mien CZ/SK rapovej scény až po nejaké menej známe mená. Také najznámejšie sú napríklad vyššie spomínané BEJŠÍÍ, SUNSET, či REŤAZE od Separa. Pri klipe REŤAZE som mal možnosť byť pri celom procese tvorby. Cez prípravu, natočenie, strih, 3D a farbenie. S odstupom času si dovolím tvrdiť, že mi táto pozícia “človek na všetko” úplne nevyhovuje. Po 2-3 týždňoch práce mi už šla vybuchnúť hlava. Som asi názoru, že je lepšie mať okolo seba tím ľudí, vtedy vznikajú lepšie výsledky.
Ako si sa dostal g räpú (hahah) a k DMS? Povedz príbeh.
To je asi najväčšia náhoda, čo sa mi stala. Laco hľadal na IG fotografa, čo by mu vedel cvaknúť jeho plátna, ktoré v tej dobe maľoval. Ja som bol prvý, čo mu odpísal na jeho story. Došiel za mnou, nafotili sme, pokecali sme… Podľa mna sme si rozumeli aj vďaka tomu, že som totálny flegmatik a introvert. Nie som ten typ človeka, ktorý keď uvidí niekoho známejšieho, tak chce hneď fotku a podpis. Fotky plátien som mu poslal snáď do hodiny na to. Niekedy v tom období mi aj spomínal, že hľadá niekoho na natáčanie vlogu a takto sa to celé rozbehlo. Najprv sme skúsili natočiť SMART VLOG, na základe ktorého ma potom doniesol (na rukách) do DMS.
V podstate si žiješ rap life, chodíš po celom Československu, striedaš hotely, si často na cestách. Ako to vnímaš ty?
Áno, mal som s nimi možnosť precestovať celé CZ/SK a vyskúšať snáď tie najlepšie hotely a reštaurácie. Postupne sa mi zmenil aj vkus obliekania a jemne som obmenil aj jedálny lístok. Miki ma aj trochu dovzdelal ohľadom zahraničných jedál, ktoré som si nikdy nešiel. Ešte musím vyvrátiť fámu, že mám rad broskyňu s kuracím ceckom. Nie že to jedlo mám rad, ja ho milujem. Dúfam že si to pán Kmeť prečíta 😀
Nevadí ti ich legendárny tupý humor? 😂 Že si z teba robia občas srandu a podobne?
Vôbec mi to nevadí. Ja by som povedal, že mám miestami tiež podobný humor, no na nich sa nechytám. Ale ako som už spomínal, som introvert a ak mi aj niečo napadne na nejakú ich hlášku, tak si to občas poviem len pre seba a zasmejem sa, preto sa ma furt Laco pýta, prečo sa tak priblbo smejem 🫠😀
Ak by ťa niekto iný oslovil, že chce s tebou točiť vlogy, išiel by si do toho alebo na toto máš len DMS?
Neviem či to je tajomstvo alebo nie, ale pred pár dňami sa mi ozval ŠAJMO, že by chcel skúsiť video vlogového typu, určite tomu som otvorený. Je to vo finále taký oddych, od tej oficiálnej práce, ktorú robím.
Zmenil sa tvoj hudobný vkus, keď si začal robiť s chalanmi? Prípadne, počúval si DMS a ich členov aj predtým?
Prvý stret s DMS bol v roku 2015, pesnička INTRO a ďalšia špina, tieto dve pesničky sme si stále púšťali v šatni pred zápasmi, ked som aktívne hrával hádzanú. Najviac počúvam asi rap, zahraničný, aj CZ/SK scénu a áno, dosť ma ovplyvnili pesničky, ktoré púšťa Miki v aute, myslím si že k lepšiemu. Okrem toho si rád vypočujem čokoľvek, až na pesničky od Adele.. to fakt nemusím.
Čo najšialenejšie si zažil pri točení vlogov? Určite máš nejaké bizáriky, len to daj zo seba von.
Ten, kto ma pozná vie, že mám strašne zlú pamäť na mená, vtipy a zážitky. Keby si teraz v tomto momente zapnem prvý vlog, čo som točil. Tak to bude pre mna niečo ako nový seriál na Netflixe. Už som to skúšal a skoro nič som si z toho nepamätal. A nie, nie je to kvôli alkoholu, takto proste funguje moja hlava.
Kto by mal podľa teba najväčší talent, točiť tieto vlogy z DMS? Videl som, že občas ti Laco zoberie kameru. Robí to aj niekto iný mimo nich? 😀
Je to skvelé. poberám peniaze za to, že to niekto natočí miesto mna. Ale ne. Občas sa stane, že si ju niekto požičia, naposledy čo si pamätám, to bol Pil C alebo Cynthia. Najčastejšie to je práve Laco. on by podľa mna mohol začať točiť vlogy aj sám, len tak na telefón, ľudia by to žrali.
Už ťa chcel niekto niekedy podplatiť, aby sa objavil v DMS vlogu? Predsa len, je to prestíž haha.
Platiť mi nechcel nikto, ale je pár ľudí, čo často spomínali, že ich tam mám dať. Dosť často… Viktor, zdravím ťa.
Mal si aj niekedy situáciu pri točení, že ťa niečo dojalo, alebo extrémne nasralo? Že si jednoducho musel prežívať iné emócie?
To asi nie, ja som v širšej verejnosti dosť pokojný a tichý človek, čo je na mne asi aj vidno. Aj keď ma niečo naštve, tak si radšej kusnem do jazyka.
Veľa ľudí sa sťažuje na Osťa, že má suchý humor. Ako to je v skutočnosti?
Ja nechápem ľudí, čo mu nadávajú za jeho humor. Ja si ho idem, tak ako aj zvyšok DMS. Občas je niektorý vtip lepší, niektorý horší, potom príde pár čiernejších, no a niekedy sú nepublikovateľné a cez čiaru :D, ale aj tak ho máme radi (P.S.: emoji pästičky).
Máš teóriu, prečo Laco stále mešká?
Starší ludia sú proste pomalší, viac k tomu asi netreba písať nič.
Zdieľať na
Zdieľaní