Slovenská značka oblečenia Buffet kombinuje minimalistický štýl, nadčasový dizajn a prvotriednu kvalitu. Výsledkom sú kúsky, v ktorých sa vždy cítiš dobre. Na trhu existuje už 13 rokov, za ten čas si prešla mnohým. V súčasnosti za ňou stojí tím – Michal, Cina, Mirča a Jul. Dnes ti prinášame rozhovor s ich pánskym zástupcom, u ktorého sa pôvodný nápad zrodil. Aké boli začiatky, čo by urobil inak či ako sa značka Buffet popasovala s celosvetovou pandémiou?
Vlastnú značku oblečenia si založil pred 13 rokmi ešte ako vysokoškolák. Čo ťa k tomu kroku inšpirovalo?
Buffet vznikol počas vysokej školy okolo rokov 2006 – 2007. Skejtové a snowboardové značky zažívali boom a mňa bavila táto scéna. Fascinovalo ma, ako vie značka formovať komunitu. Bolo to pre mňa veľmi inšpiratívne. Na základe toho sme s kamarátmi začali robiť tričká a mikiny. Nešlo však o žiadnu autentickú tvorbu, kupovali sme už hotový textil. Nejaký čas sme fungovali takto, no potom prišla zásadná zmena. Spoznali sme sa s Mirčou (budúcou manželkou), ktorá povedala, že naše veci sú úplne otrasné. Mirča vyštudovala odevnú školu a mala teda zázemie, aj čo sa týka navrhovania a technického vyhotovenia vecí. Vedela jednoducho oveľa viac než my všetci ostatní.
Koľko si mal vtedy rokov? Mal si pred rozbehnutím skúsenosti s podnikaním?
Mal som asi 22 alebo 23 rokov, žiadne skúsenosti s podnikaním, no obrovskú chuť tvoriť a veľkú dávku naivity.
V čom vidíš výhody a nevýhody takého skorého štartu?
Veľkou výhodou v tom momente bola motivácia tvoriť niečo vlastné. Nie pre peniaze, ale pre samotný zmysel, purpose of creating something. Nevýhodou je, že skúsenosti sú neprenosné a ty ich nemáš. Skrátka si všetko musíš odbiť. Dlho trvalo, kým som si dal dole ružové okuliare, moje naivné predstavy sa stretli s realitou a povedal som si: Aha, tak takto to je.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Prečo práve Buffet? Ako vznikol tento názov?
Pracovných verzií a názvov sme mali viacero, nebolo to od začiatku jednoznačné, veľa sme pochybovali. Buffet ako stánok s rýchlym občerstvením je miesto, ktoré reprezentuje pouličný život, združuje všetky možné typy a indivíduá zhromažďujúce sa v uliciach. Zdalo sa nám, že najlepšie vystihuje, čo chceme byť – pouličná značka. Takto sme sa vnímali dávno predtým, ako sme počuli výraz streetwear.
Aké boli začiatky značky? Spomínaš si ešte na svojich prvých klientov?
Značka nebola úspešná ihneď. Na začiatku nás skôr všetci odhovárali, dokonca nás zvykli vysmiať – od názvu až po prvé veci. Vyzeralo to vtedy ako boj s veternými mlynmi. Prvými zákazníkmi boli, samozrejme, naši kamoši, čo nás chceli podporiť.
To ťa však zjavne neodradilo. Spravil by si dnes niečo inak?
Nie je nič, čo by som spravil radikálne inak, ale keby som mal teraz tú istú sumu peňazí, tak by som si ju rozložil a zainvestoval iným spôsobom. Keby som sa sám stretol, tak si poviem, že by som mal viac makať a brať to zodpovednejšie. Od začiatku bolo treba našliapnuť na vyšší level. Zbavil by som sa naivnej predstavy, že sa všetko spraví samo.
V čom je dnes značka iná oproti začiatkom? Zmenilo sa niečo?
Okrem názvu sa zmenilo asi totálne všetko. Tvoríme ucelené dámske a pánske kolekcie, nie je to iba tričko, mikina alebo šiltovka. Tak ako sme dospeli my, dospeli aj naše potreby – už to nie je iba o tom mať cool tričko večer v meste. Oblečieme vás na každý deň, či už pracujete, alebo si len užívate voľno. Zlepšili sme materiály, prepracovali strihy. Momentálne fungujeme ako tím 6 ľudí, ktorí majú chuť posúvať značku stále ďalej.
Prednedávnom ste uviedli na trh novú kolekciu. Bolo to práve v čase vrcholenia svetovej pandémie koronavírusu – ako vás to ovplyvnilo?
Áno, pôvodný termín fotenia lookbooku, kampane aj produktov na náš e-shop bol naplánovaný dva dni po vyhlásení výnimočného stavu. Ten týždeň zhusťovania atmosféry, neistoty a strachu si určite zapamätáme navždy. Takúto situáciu sme nikdy predtým nezažili a snažili sme sa z nášho pohľadu zachovať ku všetkým čo najzodpovednejšie.
Neustále sme medzi sebou komunikovali, keďže stav sa každým dňom menil. Napokon sme sa rozhodli všetky aktivity, ktoré vyžadovali väčší počet ľudí, zrušiť a odložiť na neurčito. Nová kolekcia však bola ready a veľmi sme ju chceli dostať medzi ľudí. Klasický formát predstavenia nám v tej situácii vôbec nedával zmysel, každý mal oveľa dôležitejšie starosti. Rozmýšľali sme, ako a či vieme pomôcť. Začali sme vo veľkom šiť rúška.
A nezostali ste len pri rúškach, s pandémiou prišiel aj váš nápad Home Stories. Ako vznikol a o čo presne ide?
Uverejniť klasické módne fotky bez reakcie na súčasnú situáciu a tlačiť predaje v momente, keď ľudia prichádzali o príjmy, sa nám priečilo. Mali sme potrebu ponúknuť rozptýlenie a vytvoriť zaujímavý obsah, v ktorom by naše kúsky hrali vedľajšiu úlohu. Oslovili sme našich verných zákazníkov, ale aj ľudí, ktorých by sme za zákazníkov chceli mať. Z novej kolekcie si vybrali kúsky, ktoré by sami radi nosili. Každému sa podarilo vyskladať outfit presne podľa svojho vkusu. Fotky potom zdieľali na svojom Instagrame, čím nám dovolili nahliadnuť k sebe domov počas izolácie. Sú to všetko zaujímaví kreatívni ľudia, ktorých práca je týmto stavom ovplyvnená. Chceli sme ich tiež odprezentovať novému publiku a možno budúcim klientom.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Aké kúsky môžeme nájsť v novej kolekcii?
Opäť predstavujeme našu víziu oblečenia na každý deň, v ktorom sa človek cíti strašne dobre. Dámsky a pánsky pleasure apparel s pár unisex kúskami, orientovaný na teplejšie mesiace roka. Základy šatníka v neutrálnych farbách spolu s výraznejšími a pestrejšími kúskami sú ľahko nositeľné a kombinovateľné. Od ranného pracovného meetingu až po večerný drink s kamošmi v meste.
Máte pre zákazníkov pripravené nejaké novinky?
Novinkou je napríklad autorská potlač od slovenského vizuálneho umelca Emila Taschku, ktorá sa objavuje na dámskych šatách a topoch aj pánskej košeli.
Snažíme sa posúvať aj v oblasti materiálov. Vo veľkej miere v kolekcii pracujeme s certifikovaným Tencel TM Lyocellom. Tento udržateľný materiál má úžasné vlastnosti a je to presne ten typ látky, ktorý chcete mať na sebe v sparných mestských uliciach. Ľahký, vzdušný, nie veľmi krčivý, chladivý a príjemný na dotyk. Získava sa z celulózy z obnoviteľných zdrojov a vyrába sa environmentálne zodpovednými procesmi.
Jednu predajňu máte v Prahe, druhú v Bratislave. Je nejaký rozdiel medzi slovenskými a českými zákazníkmi?
Tie rozdiely nie sú markantné. Česko je však väčší trh, čo automaticky znamená viac ľudí, ktorí sa zaujímajú o originálnu módu a lokálne brandy. Majú kontinuitu v lokálnej priemyselnej výrobe dizajnu a lepšie rozumejú cenotvorbe. Nemusíme tak často obhajovať, prečo niečo stojí viac ako v bežnom obchode.
Ako je to na Slovensku?
U nás sa to stáva ešte stále pomerne často, no zlepšuje sa to každým rokom.
Dá sa povedať, že náš trh sa v tejto oblasti za 13 rokov, čo značka existuje, posunul vpred? Sú teda Slováci ochotní priplatiť si za kvalitu?
Trh sa určite zmenil k lepšiemu. Ľudia sú omnoho informovanejší, zaujímajú sa o materiály a pôvod výroby, tešia sa z podpory lokálnych firiem. Stávajú sa náročnejšími spotrebiteľmi, čo je super, pretože to nás ženie vpred. Vždy nás nesmierne poteší, keď za nami príde niekto s tým, že si šetrí na náš kúsok, pretože verí tomu, čo, ako a prečo robíme.
Vaše modely sa predávajú aj mimo Česka či Slovenska, kam najďalej putovali?
Vďaka rokom navštevovania zahraničných trhov máme veľa verných zákazníkov v Rakúsku, Nemecku či vo Švajčiarsku. Väčšinu objednávok expedujeme v rámci Európskej únie a raz za čas nás poteší objednávka napríklad z USA.
Oblečenie Buffet je skôr z vyššej cenovej kategórie. Prečo by si mali zákazníci kúpiť práve vaše veci, hoci drahšie? V čom je značka iná oproti bežným reťazcom?
Mali by sme už prestať toľko riešiť, že je niečo drahé, a začať sa úprimne zaujímať skôr o to, ako je možné, že je niečo tak podozrivo lacné. Aby v reťazcoch zabezpečili nízke ceny, zháňajú materiály a pracovnú silu tam, kde je to najlacnejšie. S tým súvisia aj nebezpečné a nehumánne pracovné podmienky.
Naša cenotvorba odzrkadľuje reálne náklady na výrobu – od materiálu až po férovú plácu všetkých zúčastnených rúk. Látky zháňame osobne v Taliansku a Portugalsku a výrobu nám zabezpečujú portugalské rodinné podniky, kde sme si istí, v akých podmienkach naše veci vznikajú. Kedykoľvek by sme tam hrdo zobrali našich zákazníkov.
Za naše kúsky zaplatíte ich reálnu hodnotu a podporíte rast malej lokálnej firmy. Za odmenu vás budú tešiť omnoho dlhšie, vďaka kvalitným materiálom a spracovaniu ich môžete nosiť častejšie. Ich nadčasovosť a univerzálnosť zas dovolí ich kombinovanie a prechod cez viaceré sezóny a trendy.
Koľko kusov priemerne ušijete v rámci jedného modelu?
Bežné reťazce vyrábajú svoje modely v tisícoch kusoch a vďaka tomu tlačia výrobcov k čoraz nižším a nižším výrobným cenám, u nás sú to iba desiatky. Fast fashion vie na svoje predajné pulty doniesť nový kúsok za pár týždňov, u nás trvá proces od idey po hotový model asi pol roka. Počas neho hľadáme vhodné materiály, prototypujeme, skúšame, meníme, zlepšujeme, aby sa k zákazníkovi dostal originálny a kvalitný kus. Snažíme sa vyhýbať predimenzovanej výrobe, tvoriť čo najmenej odpadu, hľadáme udržateľnejšie alternatívy materiálov alebo využívame látky, ktoré pochádzajú z nadmernej výroby textilných fabrík. Upcyclujeme aj vlastné staršie kolekcie.
Máte nejaké plány alebo vízie, ktoré by ste túžili v najbližšom období realizovať? Aké sú vaše dlhodobé ciele?
Naším cieľom je, aby zákazníci vnímali pridanú hodnotu značky. Chceli by sme, aby naše kúsky v šatníkoch vystriedali tie reťazcové, aspoň čiastočne. Aby si ľudia vážili veci, čo nosia, starali sa o ne a mali ich dlhodobo radi – pretože sa v nich cítia dobre a sami sebou.
Chceme tvoriť kvalitnú a nadčasovú módu mimo zaužívaných pravidiel svetového fashion kalendára. Tento priemysel už dlho funguje nezmyselným spôsobom, produkuje neskutočné množstvo vecí. Treba, aby si to značky uvedomili a snažili sa s tým niečo urobiť. Možností je veľa. Aktuálna pandémia prinútila mnohých z nich prehodnocovať celý tento systém a momentálne cítiť veľkú snahu o zmenu. Fandíme každej jednej značke, ktorá sa vydala, alebo plánuje vydať novou cestou.
OBJAV OBLEČENIE BUFFET
Advertoriál pripravený v spolupráci s Buffet.
Zdieľať na