V práci bol úspešný, ale samouk: Michal sa rozhodol študovať a vďaka tomu naštartoval vlastný biznis

Michal Novák študoval na Digitálnej Univerzite marketing

Michalovi Digitálna Univerzita zmenila život (Zdroj: Archív MN)

#Michal Novák niekoľko rokov pôsobil v oblasti cestovného ruchu, no ako samouk sa vzdelával aj v oblasti marketingu. Keď sa odhodlal rozvinúť svoje poznatky v tomto obore, prihlásil sa na Digitálnu Univerzitu. Práve vďaka nej sa mu podľa vlastných slov zmenil život.

Michal pochopil, že chce viesť vlastný biznis a vďaka nadobudnutým skúsenostiam na Digitálnej Univerzite si mohol splniť sen. Dnes vie, že očakávať rýchle výsledky sa ti nevyplatí a že bez marketingu sa s vlastným nápadom presadíš len veľmi ťažko. Prečítaj si, čo všetko o životnej zmene prezradil Michal v rozhovore.


Vybuduj si kariéru v marketingu vďaka sociálnym sieťam: Pomôže ti v tom Digitálna univerzita


Odkedy pôsobíš vo svete marketingu a čo bolo pre teba najväčším lákadlom realizovať sa práve v tomto odvetví?
Vo svete marketingu sa pohybujem už niekoľko rokov. Po štúdiu na Ekonomickej univerzite v Bratislave som dostal príležitosť pracovať v cestovnom ruchu. Konkrétne išlo o hotel v Špindlerovom Mlyne v Českej republike. Neskôr som sa vrátil do Bratislavy, kde som pokračoval v kariére na obchodnom a marketingovom oddelení 4-hviezdičkového hotela v centre mesta.

Prešiel som rôznymi pozíciami, ale marketingu som sa venoval len okrajovo, keďže mojím hlavným cieľom a náplňou práce bol predaj hotelových služieb. Avšak, popri predaji som postupne prebral starostlivosť o profil na Facebooku a Instagrame. A práve v tomto období ma začal lákať svet marketingu a hlavne online marketingu.

Niektorí si myslia, že marketing sú len pekné posty na sociálnych sieťach. Čo všetko však v skutočnosti marketing so sebou prináša?
Musím sa priznať, že som si tiež pomerne dlhú dobu myslel, že marketing je práve o pekných fotkách a lákavých textoch na sociálnych sieťach. Našťastie sa toto moje vnímanie zmenilo a teraz už viem, že zahŕňa naozaj široké spektrum aktivít a znamená nikdy nekončiacu prácu.

Pre mňa je marketing v prvom rade o definovaní toho, komu chcem dať vedieť o produkte alebo službe. Extrémne dôležité je teda identifikovať svojich zákazníkov a tiež spôsob, akým im chcem ponúkať svoj produkt. Veľa ľudí stále zabúda, že marketing je aj o neustálom sledovaní trendov. A ak ste naozaj šikovní, tak aj o ich vytváraní.

Podľa Michala marketing nie je len o pekných fotkách (Zdroj: Archív MN)

Odkiaľ si vo svojich začiatkoch čerpal informácie o tom, ako robiť marketing?
Na začiatku svojej kariéry v cestovnom ruchu som nemal veľa teoretických znalostí o tom, ako robiť marketing. Štúdium na univerzite nedávalo veľa príležitostí. Vedel som však, že je veľmi dôležité, aby sa o hoteli a jeho službách dozvedelo čo najviac ľudí.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Astronómom sa podaril nový objav: Je ním spiaca čierna diera, nachádzajúca sa mimo našej galaxie

Rozpočet na marketing sme mali obmedzený, lebo celý tím sa zameriaval hlavne na aktívny predaj. Avšak, keď už došlo na marketing, tak som sa snažil hľadať inšpiráciu medzi zahraničnými hotelmi. Prezeral som si ich webové stránky, profily na sociálnych sieťach alebo PR články. Často sa stalo, že mi stačil len pohľad na nejakú fotku na Instagrame a nakoniec sme pre klientov zorganizovali večerný event.

Prečo si sa rozhodol prihlásiť na Digitálnu Univerzitu?
V septembri 2021 som začal pracovať ako obchodný a marketingový riaditeľ v novom 4-hviezdičkovom hoteli v Bratislave. A keďže som v tejto úlohe pôsobil päť rokov a zameriaval sa najmä na obchod a predaj, chcel som svoje nadobudnuté skúsenosti viac rozšíriť, obohatiť aj o teoretické znalosti v oblasti marketingu.

Keď ma na Facebooku zasiahla reklama s možnosťou prihlásiť sa na štúdium, bolo rozhodnuté. Prečítal som si témy a obsah – a bol som si viac než istý, že je to presne to, čo potrebujem. To, čo mi pomôže posunúť sa ďalej a zlepšiť sa v marketingu. A to napriek tomu, že 16 sobôt obetujem sledovaním prednášok a následne prípravou úloh.

Banner Digitálna Univerzita

V recenzii na DU si spomínal, že toto štúdium ti pomohlo k životnej zmene. O čo konkrétne išlo?
Hoci som hneď po škole začal pracovať v cestovnom ruchu a dosiahol som na svojej pozícii úspech, stále som mal pocit, že mi niečo chýba – vlastný biznis. S kamarátom som už v minulosti pracoval na rôznych projektoch, ale stále išlo len o aktivity popri práci. Tá bola časovo aj psychicky náročná. Nebol som schopný vydať zo seba maximum a rozbehnúť podnikanie naplno.

Už počas štúdia na Digitálnej Univerzite som začal pociťovať, že marketing je to, čo ma napĺňa a čomu by som sa chcel ďalej venovať. Preto som sa rozhodol, že dám výpoveď v práci a začnem sa naplno venovať vlastnému biznisu.

Počas pandémie som vytvoril e-shop, ktorý sa zameriava na predaj kvalitných prémiových vín z celého sveta. Začal som intenzívne pracovať na jeho zviditeľnení a zvýšení počtu objednávok. Popri online marketingu distribuujeme vína aj do hotelov, reštaurácií, barov a kaviarní, ale aj do firiem, ktoré od nás často kupujú víno ako darček pre svojich klientov.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Highlighty slovenských športovcov: Životný prestup Drahovského, podpisy v NHL aj Vlhová na vrchole
Michalovi otvorila Digitálna Univerzita dvere k vlastnému biznisu (Zdroj: Digitálna Univerzita)

Ako aktuálne využívaš poznatky nadobudnuté na DU? V čom sa tvoj prístup k marketingu najviac zmenil?
Ako som už spomínal, témy na Digitálnej Univerzite boli naozaj široké. Pri mojom podnikaní najviac využívam poznatky z oblasti analytiky, PPC kampaní, sociálnych médií a SEO. Pre mňa mali veľký prínos aj prednášky o marketingovej stratégii, budovaní brandu a tvorby dizajnu. Boli veľmi obsiahle, vynikajúco spracované a odprezentované skúsenými lektormi, ktorí dlhé roky pôsobia v marketingu. Veľmi sa mi páčilo, že prednášky boli zamerané hlavne na ich praktické skúsenosti a neboli to len teoretické poučky.

Ale bez neustáleho vzdelávania, čítania kníh (na ktoré sme od lektorov dostali naozaj množstvo tipov) a blogov sa nebudem môcť zlepšovať v oblasti marketingu. Je to naozaj veľmi dynamický a rýchlo sa meniaci svet. A práve v tom sa najviac zmenil môj prístup k marketingu. To čo platilo včera, už nemusí platiť zajtra. Preto sa treba neustále vzdelávať a skúšať nové veci.

Akú úlohu podľa teba dnes zohráva vo svete marketing? Dá sa vôbec zaobísť bez základných poznatkov?
Dnes je veľmi ťažké prísť s novým nápadom, ktorý by doslova ohúril zákazníkov. Nie je to nemožné, ale musíte mať naozaj výborný produkt, ktorý budú všetci milovať. Ale aj vtedy, keď takýto produkt budete mať, bez marketingu sa o ňom vaši zákazníci nedozvedia. Ako povedal Steve Jobs: „Ľudia nevedia, čo chcú, kým im to neukážete.“ Preto im musíte váš nápad, produkt alebo službu ukázať.

A ukážete im to jedine pomocou kvalitného marketingu. Môžu to byť rôzne typy kampaní na Google alebo sociálnych sieťach, YouTube videá, newsletter alebo offline kampaň na billboardoch, rozhodnutie je na vás. V každom prípade si myslím, že to nikdy nepôjde bez základných poznatkov a prehľadu možností, čo všetko marketing ponúka.

V čom robia podľa teba začiatočníci vo svete marketingu najviac chýb? Dá sa tomu nejako predísť?
Podľa mňa je najväčšou chybou začiatočníkov, že očakávajú okamžité výsledky. Ale marketing je neustály proces zlepšovania – to platí pre podnikanie i pre samotného marketéra. Toto som sa musel naučiť aj ja, hoci to bolo (a niekedy aj stále je) náročné.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Top kúpaliská v Trenčianskom kraji: Relax už za pár eur, jedno z nich ponúka aj nádherný výhľad na Bojnický zámok

Aj vďaka štúdiu na Digitálnej Univerzite sa mi otvorili oči. Teraz viem, že na začiatku je dôležité zamyslieť sa a pripraviť si marketingový plán. Odpovedať si na otázky, komu a kde idem produkt predávať a ako dám svojim potenciálnym zákazníkom o sebe vedieť. Plán by mal obsahovať okrem iného aj analýzu modelu STDC (See, Think, Do, Care), ktorý opisuje cestu zákazníka predtým, ako si produkt kúpi. A vy musíte mať na tento proces pripravené odpovede a aktivity.

Digitálna univerzita štúdium
Štúdium na Digitálnej Univerzite ti dá veľké množstvo praktických poznatkov (Zdroj: Digitálna Univerzita)

Ako ti v tvojej práci pomohla Digitálna Univerzita a ako hodnotíš samotné štúdium?
Ako som už povedal, štúdium na Digitálnej Univerzite mi v prvom rade otvorilo oči. Začal som sa reálne zamýšľať nad tým, že chcem urobiť zmenu vo svojom živote. Počúval som všetkých tých úspešných lektorov, ako rozprávajú o svoje práci so zápalom a láskou. A vtedy som si povedal, že toto chcem mať aj ja.

Viem, že mám pred sebou ešte dlhú cestu, aby som sa mohol považovať za profesionála. Ale vďaka Digitálnej Univerzite viem, o čom je marketing. Teraz je len na mne, v ktorej oblasti sa budem ďalej zlepšovať. Nie je totiž možné byť expertom vo všetkých oblastiach marketingu. Ale viem, na čo sa treba zamerať, aby bolo moje podnikanie úspešné.

Ktoré prednášky alebo časti štúdia boli pre teba v rámci DU najdôležitejšie a najzapamätateľnejšie?
To je naozaj ťažká otázka, lebo všetky prednášky boli niečím zaujímavé. Niektoré mali pre moje podnikanie väčší prínos, iné trochu menší. Ak by som si mal vybrať, určite by som medzi najlepšie zaradil prednášku o marketingovej stratégii, kreatívnych postupoch, budovaní brandu, Google reklamách a ich analytike.

V neposlednom rade musím povedať – hoci ma to samého prekvapuje, že veľkým prínosom pre mňa boli aj jednotlivé úlohy, ktoré som musel po prednáške vypracovať. Tie mi dali možnosť naozaj sa zamyslieť a vyskúšať, ako jednotlivé poznatky aplikovať do vlastného projektu, ktorý som si na začiatku štúdia musel vytvoriť.

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame