#Jedna vec sú otázky, ktorými ťa na pohovore môže zaskočiť zamestnávateľ. Ak chceš ale skutočne zažiariť, rovnako dobré, ako na otázky odpovedať, je vedieť ich aj položiť. Pohovor by mal byť dialógom, na ktorom sa chcú obe strany dozvedieť niekoľko dôležitých informácii. Neboj sa preto pýtať aj ty.
Hľadáš si novú prácu, alebo len máš chuť na zmenu? Bohatý výber rôznych ponúk nájdeš na kariera.sk.
Prejav záujem
Na pohovore je dôležité, aby si ukázal, že o pracovnú pozíciu skutočne stojíš. Neboj sa preto pýtať otázky o náplni tvojej práce, o pracovnom čase, jeho flexibilnosti, ale aj o odmene. Nikto na teba nebude zazerať len preto, že chceš vedieť, koľko budeš v práci zarábať. Mzda patrí medzi najčastejšie témy na pracovných pohovoroch.
Rovnako dôležité je však nemyslieť len na seba. Ak budeš pracovať v kolektíve, určite budeš chcieť vedieť zopár základných informácii. Pýtaj sa na budúcich kolegov, vekové zloženie tímu, ale aj na rozloženie hierarchie. Čím viac sa opýtaš, tým viac sa dozvieš. Neukameňujú ťa, ak prejavíš seriózny záujem, práve naopak – možno budeš jediný!
Pozícia a odmena
Pýtaj sa na pozíciu, na ktorú sa hlásiš. Koľko hodín budeš cez týždeň pracovať, ako sú rozložené zmeny, prípadná práca z domu, prispôsobivosť pracovného času, možnosť čerpania dovolenky, celozávodná dovolenka… toto sú otázky, ktoré by ťa mali skutočne zaujímať, pretože sa ťa týkajú nehľadiac na to, na akú pozíciu sa hlásiš.
Mzdu si nechaj až na záver. Určite nechceš, aby to prvé, čo vypustíš z úst, bola tvoja odmena. Zamestnávateľovi dáš najavo, že ťa nezaujíma pozícia, ale len peniaze. Platové podmienky sa líšia od pozície k pozícii, od firmy k firmy, ale najmä od zamestnanca k zamestnancovi. Preto plat spoj s prípadným pracovným rastom.
Príklady: Aký bude môj typický deň na pracovisku? Vyžadujú sa odo mňa aj nadčasy? Je možné naplánovať si zmeny podľa mojich vlastných potrieb? Dávate zamestnancom na tejto pozícii možnosť vypracovať sa?

Práca a kolektív
Ak sa dozvieš o pozícii všetko, čo potrebuješ, pýtaj sa na konkrétnu prácu. Zaujímaj sa o to, aké nástroje budeš počas práce potrebovať, prípadne aké programy a technológie ti budú denno-denne pomáhať. V neposlednom rade by na pohovore mala padnúť aj téma pracovného kolektívu.
Chceš predsa pracovať medzi čo kvalitnými a priateľskými ľuďmi. Opýtaj sa na morálku kolektívu, na kolegov, s ktorými budeš v každodennom kontakte, a na atmosféru, ktorá panuje vo firme. Neváhaj vyzvedať aj ďalej a nadhoď tému zamestnanca, ktorého na pozícii nahrádzaš.
Príklady: Ako bude vyzerať môj pracovný deň? Aké problémy ma počas mojej práce stretnú a ako ich riešite? Ako vyzerá nálada v kolektíve, sú všetci priateľskí a nápomocní? Moja pozícia je nová alebo nahrádzam niekoho, kto odišiel? A prečo odišiel?
Ciele firmy a jej plán do budúcna
Ešte stále nevieme všetko. Okrem tvojej pozície chceš určite vedieť viac aj o firme, pre ktorú budeš pracovať. Na pohovor by si mal prísť aspoň so základnými informáciami o histórii spoločnosti – kto ju založil a kedy, čím si prešla, akých má konkurentov na trhu a kto je aktuálne vo vedení. Toto všetko už vieš.
Spýtaj sa však na budúcnosť a vyhliadky na nasledujúce obdobie. Čo firma plánuje v najbližších rokoch, čím môžeš k týmto cieľom priespieť, prípadne čo budeš musieť urobiť, aby firma naplnila svoje plány? Ide o morálne otázky, pretože čím silnejší je kolektív, tým silnejšia je aj samotná firma či jej pobočka. Taktiež sa neváhaj opýtať na mimopracovné aktivity.
Príklady: Aké sú plány firmy na najbližšie roky a ako k nim môžem prispieť? Ako prebieha zaškolenie nového zamestnanca? Stretávajú sa zamestnanci aj na neformálnych akciách mimo pracovného času? O čom by som pred nástupom mal/a vedieť?
Tip na záver
Odlíš sa. Ak sa nechceš pýtať na otázky priamou formou, skús to rôznymi okľukami. Miesto otázky ohľadom atmosféry v kolektíve sa môžeš spýtať, ktorý deň či ktorú činnosť majú zamestnanci zvyčajne najradšej. Zamestnávateľ sa o atmosfére možno rozpovie aj sám.
Zaskočiť môžeš aj otázkou, či sa samotnému vedeniu páči práca pre danú firmu. Aj podľa ich morálky zistíš, či firma prosperuje, či zažíva krízu, je v rozkvete alebo ani vedenie netuší, kam smeruje. Byť vynaliezavý je dnes v móde.
Zdieľať na