Godzilla vs. Kong je vizuálne epický film: Chýba mu však logika a dobrý scenár

Očakávaný blockuster Godzilla vs. Kong

Očakávaný blockuster Godzilla vs. Kong (Zdroj: Warner Bros.)

#Necelé dva týždne od vydania snímky Justice League Zacka Snydera tu máme na spadnutie ďalší epický súboj. Tentokrát sa proti sebe postavili dve obávané obludy, pretože Zem môže obývať len jeden Titán. Bude to Kong, hnaný vidinou odpočinku a pamiatkou na svoju rodinu, alebo obávaná Godzilla, ktorá na svojej ceste zničila už množstvo nepriateľov?

RECENZIA Zack Snyder si vydupal svoje: Ako dopadla jeho verzia Justice League?

Príbeh, ktorý je doslova na neuverenie

Na to, aby si si mohol pozrieť Godzilla vs. Kong, musíš mať z tohto univerza už čo to napozerané. Konkrétne ide o snímky Godzilla z roku 2014, jej pokračovanie Kráľ monštier a sólovku Kong: Ostrov lebiek. Príbeh je totiž zasadený bezprostredne po udalostiach filmu Godzilla: Kráľ monštier, a teda 47 rokov po filme Kong.

Stret týchto dvoch oblúd však nie je náhodný. Na Zemi môže súčasne vládnuť len jeden Titán, čo sme sa dozvedeli už z dávnejších snímok. Kong je držaný v zajatí ľuďmi vytvorenej klietke, ktorá mu pripomína domov. Godzilla zasa z ničoho nič začína napádať ľudské obydlia. Ľudstvo sa znova musí zomknúť a postaviť sa obávanému jašterovi o veľkosti mrakodrapu. Sami však na to nestačíme a preto je Kong jediný, kto nám v tomto súboji dokáže pomôcť.

Kong ako jeden z adeptov na víťazstvo v súboji
Kong ako jeden z adeptov na víťazstvo v súboji (Zdroj: Warner Bros.)

Teraz som ti opísal len kostru príbehu. Samotný dej má mnohé odbočky a čo všetko v nich dozvieš, je doslova na neuverenie. Vo filme sa putuje z jednej metropoly do druhej, z povrchu Zeme až do jej jadra… Zbesilá 100 minútová cesta doslova naprieč planétou pokladá divákovi množstvo momentov, keby môže o projekte začať pochybovať. Môžeš byť aj skalopevný fanúšik tohto univerza – tieto pochybnosti prídu aj na teba.

Zlý scenár a hlúpe postavy

Vo filmovom umení existujú dva typy svetov – náš skutočný a tvorcami vymyslený. V skutočnom svete fungujú fyzikálne a právne zákony tak, ako ich poznáme, v tom vytvorenom na ne musí divák pristúpiť. Neustále som mal počas sledovania pocit, akoby film ponúkal skutočný svet s vymyslenými pravidlami a to jednoducho nefunguje. Tieto dve ponuky sa zároveň vylučujú a ak príde na plátne k ich stretu, zvyčajne to končí zlým scenárom.

O slovo sa prihlási aj obávaná Godzilla
O slovo sa prihlási aj obávaná Godzilla (Zdroj: Warner. Bros)

Čo ťa však zrejme zarazí viac, sú samotné postavy. Vo filme uvidíš nerda milujúceho konšpirácie, mladú odhodlanú dievčinu, snažiacu sa odhaliť sprisahanie alebo hrdinu, ktorý odvážnym činom zachráni deň – jednoducho samé typické klišé postavy. Nemajú čo nové do žánru ponúknuť a v skutočnosti ide len o postavičky, ktoré hýbu a modelujú práve vedľajšie dejové linky. Nezachránil to ani fakt, že ich hrajú herci ako Alexander Skarsgard, Kyle Chandler či Millie Bobby Brown.

Vizuálne opojenie

Aj napriek zlému scenáru a otrasným postavám má Godzilla vs. Kong aj pár pozitív. Ak hádaš, že je to vizuálna stránka, nemýliš sa. Za pomerne krátku blockbustrovú stopáž sa monštrá stretú len dvakrát, v oboch prípadoch však ide o najlepšie časti celého filmu. Už z ukážky vieš, že prvý stret sa odohrá na otvorenom mori a druhý v nočnom Hong Kongu. Aj napriek tomu, že akčné scény sú celkom zábavné a nenudíš sa pri nich, nie sú žiadnou výhrou.

Prvý súboj Godzilly a Konga na otvorenom mori
Prvý súboj Godzilly a Konga na otvorenom mori (Zdroj: Warner Bros.)

Film Pacific Rim z 2013 som videl od premiéry len raz – akčné sekvencia si však viem v hlave vybaviť aj dnes. Prečo? Kvôli parádnej réžii Guillerma del Tora. Tu akcia nefunguje dobre, aj napriek tomu, že chlapíci z odvetvia vizuálnych efektov makali ako šialení. Dôvodom je zrejme Adam Wingard, nemastný-neslaný režisér, ktorý nám za svoju 15-ročnú profi kariéru v Hollywoode doručil jeden priemerný film za druhým. Aj tento ti po pár dňoch vyprší z hlavy, podobne ako jeho nezaujímavé snímky Hostiteľ či Death Note.

Akcia je napriek nemu rozhodne najsilnejším aspektom filmu. Pomáha jej aj odvážna práca s kamerou (samozrejme, len ak ide o kompletne animované sekvencie) či rýchli a svižný strih. Za zmienku stojí tiež hudobný podklad Toma Holkenborga a to najmä v poslednom súboji. Okrem neho a neónového nasvetlenia mrakodrapov však ide skôr o genericky zrežírovanú akciu.

Stret dvoch monštier v Hong Kongu
Stret dvoch monštier v Hong Kongu (Zdroj: Warner Bros.)

Kto zo súboja vzíde ako víťaz?

Godzilla vs. Kong nie je film, ktorý by si mal brať vážne. Má nevýrazné postavy, hlúpy scenár, nevyzretú réžiu a priemernú akciu. Ak si od tohto kúska čakal viac, bude pre teba ťažké zmieriť sa s výsledkom. Je potrebné si uvedomiť, že tento film je skôr zabitie zbytočného času ako pokus o sledovanie epickej bitky. V 4K si ho síce užiješ, chýba mu, pochopiteľne, veľké plátno.

Bojím sa, že ani vydanie v kine by na výsledku nepridalo. Ak máš doma dobré domáce kino a veľkú telku, využi ju. V opačnom prípade budeš nesmierne sklamaný. Tvorcovia nás trailermi a plagátmi lákali vetou „One will fall.“ Výsledok, ktorý uvažujúci divák uhádne už v polovici filmu, posúď, prosím sám. Potom pochopíš moje prísne hodnotenie.

Zdroj: hashtag.sk, HBO Max