RECENZIA Zack Snyder si vydupal svoje: Ako dopadla jeho verzia Justice League?

Zack Snyder vydal svoju verziu Justice League

Prečítaj si recenziu na novú verziu Justice League (Zdroj: HBO Max)

#A je to tu. Fanúšikovia pohyblivých snímok majú za sebou prvý veľký filmový sviatok tohto roka. Nie je ním nič iné, ako vydanie Snyderovej verzie Justice League. Čo jej predchádzalo, ako dlho sa na ňu čakalo či koľko stála sa dozvieš v našom staršom článku. Teraz sa však pozrieme na výsledok, ktorý nám do obývačiek doručila streamovacia platforma HBO 18. marca.

Rovnaký príbeh, iná forma

Ak si nevidel, alebo si už nepamätáš, o čom Justice League je, tak v skratke: Ľudstvo čelí hrozbe z vesmíru a Batman vytvára tím superhrdinov, ktorí majú našu Zem ochrániť. Superman je však mŕtvy a ostatní nie sú touto myšlienkou príliš nadšení. Hrozba sa napokon naplno prejaví a ostatní hrdinovia nemajú inú možnosť, ako naozaj spojiť sily a postaviť sa zlu, akému naša planéta ešte nikdy nečelila.

Príbeh Snyderovho Cutu je rovnaký. Čo sa v tomto filme mení, je jeho forma. Pôvodná snímka z 2017 mala necelé dve hodiny, Zack si však vydupal štvorhodinovú verziu, aj keď to štúdio Warner Bros. stálo nejaký ten milión navyše. Niektoré nepoužité scény sa konečne použili a čo chýbalo Snyder dokrútil. Reálne však nie je šanca ani len si tipnúť, ktoré scény boli pôvodne nakrútené a ktoré dokrútené.

Zack Snyder vydal svoju verziu Justice League (Zdroj: HBO GO)

Ťažký úvod?

Nemusí to tak na prvý pohľad vyzerať, ale je to naozaj dlhý film. Ak si nevedel presedieť Krstného otca či Avatara, Justice League má ešte o hodinku naviac ako spomínané filmy. Dostať sa úvodom môže byť pre niektorých doslova boj. Najprv ťa zarazí pomer strán, snímka nám je totiž prezentovaná vo formáte 4:3 (predstav si to ako starý kockový film). HBO nám však predtým dáva najavo, že je to kvôli zachovaniu vízie samotného Snydera. Kde by takýto formát vyzeral dobre? V 70mm IMAXe. Kde sa film nepremieta? V 70mm IMAXe. Tvorcovia zrejme nevedia, kde sa po novom pozerajú nové filmy.

Dostaneš sa najprv k rekapituláciám udalostí z Batman v Superman a spomínaný príbeh sa nám začína. Ak si mal pocit, že polhodinová expozičná časť pôvodného filmu bola príliš dlhá a nudná, čo ak ti poviem, že tu je trojnásobne dlhšia? Rozhodneš sa do toho aj tak ísť alebo radšej zalomíš rukami a odmietneš? Snyderov štýl strihu je iný v tom, že aj napriek hodinu a pol trvajúcej expozícii nehľadáš lepšiu polohu na sedenie, ale venuješ sa dialógom na obrazovke. Nie, nudiť sa určite nestihneš.

Priprav sa na poriadne dlhé sedenie. Bude však stáť za to! (Zdroj: HBO GO)

Postavy a ich backstory

Chýbali ti z pôvodného firmu informácie o Cyborgovi, Flashovi, Aquamanovi či samotnej Wonder Woman? Tu ich zaručene dostaneš. V prvej polovici sa Cyborg snaží vyrovnať s tým, že je robot, Flash chodí navštevovať svojho otca do väzenia, Aquaman miesto záujmov svojho ľudu zachraňuje bezmocných rybárov a Wonder Woman sa musí zmieriť so stratou svojej lásky. Každý si niečím prechádza a tomu všetkému budeš čeliť spolu s nimi.

Svoj menší príbeh dostane aj samotná Lois Lane. Po smrti Supermana je zdrvenou ženou a hľadá útechu pri jeho pomníku v centre Metropolisu. Jej linka sa často pretne s Clarkovou adoptívnou matkou Marthou a ich spoločné rozhovory sa starajú o emočnú stránku celého projektu. Napriek tomu, že vieš, čo sa so Supermanom časom stane, trápia ťa ich problémy a pri ich posedeniach nebudeš unudený.

Vo filme sa dostaneš pod kožu každej z postáv (Zdroj: HBO GO)

Pôvodný pokus vs. Snyder Cut

Už som ti spomínal, že Snyderova verzia je raz tak dlhšia oproti pôvodnej snímke. Prečo je tomu tak? Hovoril som o dlhšej expozícii a aj všetky rozhovory sú predĺžené. Áno, aj bitky. Dočkáš sa viac akcie, lepších kombatov, aj vylepšených choreografií. Trojaktové rozloženie celého projektu išlo od začiatku do koša. Snyder nám totiž predstavil niekoľko častí, do ktorých film rozložil a vždy ťa pred vstupom do novej fázy upozorní titulkom.

Niektorí vrátane mňa čakali aj zmeny vo vizuálnych efektoch. Je to sčasti pravda, ale ako sa to vezme. Vizuálne efekty nikdy nevyzerali v DC dobre a Snyderov Justice League je nie výnimkou. Ak si bol z efektov sklamaný v roku 2017, budeš aj tu. Zlepšili sa ale kostýmy niektorých postáv vrátane záporáka Steppenwolfa – aj to sú predsa vizuálne efekty, nie? Aj keď mal Zack údajne 70 miliónov na prerobenie projektu, do tejto sekcie nenatiekol ani dolár.

Menším sklamaním môže byť kvalita efektov  (Zdroj: HBO GO)

Snyderov štýl stojí za to

V pôvodom filme bolo jednoduché rozoznať Snyderov rukopis a porovnať ho so zábermi, ktoré on nenakrútil. Miluje slow-motion, kompozíciu na stred, portrétové zábery a detaily s rozostreným pozadím. V Snyder Cute nemusíš nič porovnávať – na každý záber Zack sám dohliadal. Kamera, aj napriek príliš častému použitiu CGI, je naozaj dobrá a cítiť z nej režisérovu starostlivosť. Niektoré zábery sú pastvou pre oči, nájdu sa však aj také, ktoré mohli byť kompozične zvládnuté lepšie.

Soundtrack pre film zložil Thomas Holkenborg, budeš ho však skôr poznať pod jeho umelecký menom Junkie XL, veď vieš – Mad Max: Fury Road. Hudba je dobrá, ale napriek Tomovmu snaženiu odviedol najviac práce Hans Zimmer, ktorý skomponoval známe zvučky už do predchádzajúcich filmov. Tie dokážu rozprúdiť adrenalín. Tomove tóny sú skôr výplňou, nebudeš ich nejako zvlášť vnímať, ale nebudú ťa ani otravovať.

Kvalitu snímky dopĺňa aj dobrý výber hudby (Zdroj: HBO GO)

Bolo to všetko na niečo dobré?

Ak sa pýtaš, ktorá verzia odíde z boja ako víťaz, rozhodovanie je skutočne jednoduché. Snyder doručil v podstate všetko, čo sľuboval. Postavy dostali oveľa viac priestoru, akcia je prehľadnejšia, dejové zvraty dávajú vo väčšine prípadov zmysel. Určite to bolo na niečo dobré. Ak sa však pýtaš, čo tým Zack docielil, tak určite nie vyniesť DC na vrchol komiksovej tvorby. Nezastierajme si oči pred nedostatkami a skúsme byť na chvíľu racionálni.

Film bude fungovať hlavne pre fanúšika DC. Ak ním nie si, pokojne ho preskoč, príbeh je vo výsledku rovnaký. Vonku je však stále zima, a preto spraviť si popcorn a pozrieť Snyderov Justice League väčšina z vás neoľutuje. Chybičky krásny v ňom nájde každý, aj keď nie všetci si to priznajú. Film ale môže slúžiť aj ako odkaz, ktorý hovorí, že svojho diváka pozná najlepšie režisér a nie štúdio. A ako inak, je venovaný jeho nebohej dcére. Vcelku adekvátna pamiatka.

P.S.1: Fanúšik komiksoviek si môže ešte jeden bod pokojne pridať.

P.S.2: Aj ty si čakal cameo, na ktoré nás lákali trailery dlhé mesiace? V tom prípade budeš rovnako sklamaný.

Zdroj: hashtag.sk, HBO GO