Vybitá autobatéria ťa už neprekvapí: Ako sa o ňu starať, aby dlho vydržala?

autobatéria rádio v aute

Bez funkčnej autobatérie si v aute nezapneš ani rádio (Zdroj: Gettyimages)

#Možno to poznáš aj ty. Necháš svoje auto pár dní počas chladných dní niekde zaparkované, potom k nemu prídeš, odomkneš ho, otočíš kľúčikom a namiesto naštartovania sa ozve len slabé pretáčanie štartéra. Alebo len obyčajné tiché cvaknutie.

Na prvý pohľad hrozivý jav, no v skutočnosti je pravdepodobne spôsobený jednou drobnosťou – vybitou batériou. Čo môžeš spraviť pre to, aby ťa v prvé chladné dni a počas zimy podobný problém neprekvapil?

Autobatéria vydrží aj viac ako 6 rokov

Väčšina moderných áut využíva bezúdržbové autobatérie, do ktorých nemusíš dolievať elektrolyt a nemáš s nimi žiadne starosti. Stretnúť sa môžeš najčastejšie s klasickými 12 V olovenými batériami s veľmi dobrou životnosťou. Ak sa o baterku vo svojom aute dobre staráš, bez problémov ti vydrží slúžiť vyše 6 rokov. V čom ale spočíva samotná starostlivosť?

autobatéria výmena
Výmena autobatérie (Zdroj: GettyImages)

Krátke trasy škodia batérii najviac

Autobatéria dodáva elektrinu všetkým spotrebičom a elektronickým zariadeniam, ktoré sú na palube auta – svetlometom, rádiu, interiérovým svetlám, alarmu či displejom. Tieto zariadenia majú pomerne veľkú spotrebu elektriny, takže keby sa baterka pravidelne nedobíjala, rýchlo sa vybije na nulu.

Baterka v aute sa štandardne dobíja vždy, keď je zapnutý motor. Počas krátkych jázd však alternátor nedokáže vyrobiť dostatok elektriny, aby batériu dobil doplna. Postupne tak jej úroveň nabitia klesá.

Naša rada: Ak chceš, aby baterka v tvojom aute vydržala slúžiť čo najdlhšie, raz za čas sa choď previezť na dlhšiu trasu, aspoň 30 km, aby sa poriadne dobila. Ak ju totiž dlhodobo necháš na nízkych percentách nabitia, bude sa rýchlejšie opotrebúvať.

Pozor na systém start-stop

Moderné autá bývajú vybavené systémom start-stop, ktorý automaticky vypína motor pri zastavení na križovatkách. Jeho výhodou je, že dokáže ušetriť malé množstvo emisií a paliva, no má aj svoju odvrátenú stránku – vytvára nadmernú záťaž na batériu. Štart motora je totiž pre autobatériu tá najnáročnejšia úloha, keďže vtedy musí zo seba naraz vydať veľké množstvo elektrickej energie.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Čo vznikne, keď sa spojí známy raper, bývala superstar a obľúbený fastfood? Hit roka!
kontrola autobatérie
Kontrola stavu autobatérie (Zdroj: GettyImages)

Ak máš aktivovaný systém start-stop a pravidelne jazdíš na krátke trasy po meste, tvoja batéria bude veľmi trpieť a pravdepodobne bude mať kratšiu životnosť.  

Nezabúdaj: Ak je tvoje auto vybavené systémom start-stop a budeš kupovať novú batériu, zaobstaraj si verziu, ktorá je špeciálne určená pre vozidlá s týmto systémom. Takéto baterky sú stavané tak, aby lepšie zvládali vysokú záťaž pri pravidelnom štartovaní motora.

Teplo škodí batérii viac ako chlad

Mnohí vodiči si myslia, že teploty hlboko pod nulou sú pre batériu najhoršie. V skutočnosti však najväčší problém predstavujú letné horúčavy. Autobaterky fungujú najlepšie pri teplotách okolo 20 °C. Ak je vonku teplejšie, chemikálie v nich sa rýchlejšie rozkladajú , v dôsledku čoho strácajú svoju kapacitu.

Takáto teplom namáhaná batéria sa následne nedokáže dobre vyrovnať s jesennými alebo zimnými chladnými dňami. Práve preto sa v tomto období najčastejšie úplne vybije a následne nevieš naštartovať.

Praktický tip: Počas leta sa snaž parkovať svoje auto tak, aby nebolo na priamom slnku. Zabrániš tak prehrievaniu batérie. Úplne najlepšie pre baterku je, keď počas leta aj zimy parkuješ v garáži.

Kontrola batérie pred zimou

Ak chceš mať istotu, že ťa batéria v tvojom aute počas jesene alebo zimy nesklame, nechaj si ju preveriť v autoservise. Ak chceš, môžeš si kúpiť aj malý tester na autobatériu, ktorý sa dá zohnať aj za menej ako 20 eur. Ten ti ukáže, aké je jej napätie a celkové zdravie. V ideálnom prípade by sa pokojové napätie 12 V baterky malo hýbať okolo 12,6 – 12,8 V. Pri nižších napätiach hrozí, že sa baterka ľahko pri dlhšom státí úplne vybije a už nenaštartuješ.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Taká škoda, závod pri Štiavnici bol kedysi pýchou Slovenska: Prečo je opustený?

Sleduj náš TikTok

Zdroj: hashtag.sk, Dominiccars
Odporúčame