Pískanie, vŕzganie či kovový klepot: Odhaľ poruchu auta podľa zvuku!

Oprava servis auta

Niektoré problémy s autom dokážeš odhaliť jednoducho podľa netypického zvuku (Zdroj: Deniz Demirci/Unsplash)

#Každé auto sa skladá zo stoviek dielov, ktoré musia byť dokonale zladené. Pri používaní sa však postupne opotrebúvajú a môžu začať vydávať rôzne neobvyklé zvuky. Pre teba je to znak, že niečo nie je v poriadku a svojmu štvorkolesovému miláčikovi by si mal dopriať servis. Pískanie, vŕzganie či klepotanie totiž dokážu neskôr vyústiť do drahej poruchy. S ktorými zvukmi sa môžeš stretnúť najčastejšie a čo obvykle znamenajú?

Kovové klepotanie z oblasti motora

Pokiaľ pri naštartovanom motore počuješ kovový klepot, môže ísť o uvoľnený komponent, ktorý jednoducho naráža do inej súčiastky. Skús zistiť, odkiaľ zvuk prichádza a over si, či náhodou nie je niektorý diel povolený.


Túto vec na aute často podceňujeme: Súčiastku by si mal včas vymeniť, inak čakaj nepríjemnosti


Kovový zvuk má po naštartovaní často na svedomí vyťahaná rozvodová reťaz. Pre teba je to signál, že by si ju mal čo najskôr nechať skontrolovať skúsenému mechanikovi. Je totiž možné, že ju treba vymeniť za novú. Ak výmenu podceníš, hrozí úplné zničenie motora.

Cvakanie po pustení spojkového pedála

Na mnohých autách sa stáva, že po zaradení na neutrál a pustení spojkového pedála sa z oblasti motora začne ozývať pravidelné cvakanie. Keď však spojku stlačíš, tento zvuk zmizne. Vydáva ho spojkové ložisko, ktoré už môže byť opotrebované. Nejde o vážnu chybu, ktorá by obmedzovala funkčnosť auta. Pokiaľ však pretrváva, nechaj si spojku skontrolovať v servise.

 

Vŕzganie pri jazde cez nerovnosti

Ak pri jazde cez nerovnosti počuješ od náprav vŕzganie, pravdepodobne je to znak opotrebovaného silentbloku alebo čapu. Jednotlivé ramená a ďalšie komponenty náprav sú totiž navzájom spojené pomocou pružných dielov. Tie obvykle obsahujú gumu, ktorá sa postupne opotrebúva. Keď stratí svoje pôvodné vlastnosti, začne vŕzgať. Pre teba je to signál, že by si si mal dať nápravy skontrolovať v servise. Výmena silentblokov a čapov je obvykle pomerne rýchla, lacná a jednoduchá.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Spotreba, spôsob kúrenia či nabíjací výkon: Tieto veci si všímaj pri kúpe nového elektromobilu
Oprava auta pohľad na podvozok zdola
Niektoré poruchy si vyžadujú kontrolu auta v servise (Zdroj: Pixabay.com/WolfBlur)

Kovové škrípanie pri radení rýchlostí

Kovové škrípanie pri preraďovaní môže signalizovať opotrebované synchronizačné krúžky. Tie zabezpečujú, aby jednotlivé zuby pri zmene rýchlostného stupňa do seba plynulo zapadli. Keď sú opotrebované, zuby sa o seba pri radení trú a vydávajú tradičný škrípavý zvuk. Ak budeš tento problém dlho ignorovať, hrozí, že dôjde k vážnemu poškodeniu prevodovky.

Vedel si, že pri radení spiatočky sa môže zaškrípanie zubov objaviť bežne? Tieto ozubené kolesá totiž nie sú vybavené synchronizačnými krúžkami, ktoré by zabezpečovali hladké zaradenie rýchlosti.

Radiaca páka v aute
Kovové škrípanie pri zaraďovaní môže naznačovať problém (Zdroj: Pixabay.com/vargazs)

Pukanie pri rozbiehaní sa s vytočenými kolesami

Stalo sa ti, že keď si naplno vytočil kolesá do strany a následne si pridal, započul si zreteľné puknutie? Obvykle je to jasný signál, že na aute sú opotrebované homokinetické kĺby. Tie zabezpečujú prenos výkonu z motora na predné kolesá. Sú dôležitou súčasťou hnacieho reťazca, takže keď vydávajú pukavé zvuky, nechaj si ich radšej odborne skontrolovať.

Vŕzganie pri vychádzaní na obrubníky

Na mnohých autách sa stáva, že keď jedným kolesom vyjdeš na väčší obrubník, ozve sa počuteľné vŕzganie či praskanie. Avšak, to je bežný prejav, ktorý bežne nesignalizuje problém. Karoséria jednoducho nie je dokonale pevná a keď ju skrížiš, prirodzene sa jemne krúti. To sa odrazí práve na typickom praskaní či vŕzganí.

Pískanie pri prudkom zrýchľovaní

Pokiaľ máš auto vybavené turbodúchadlom, možno si si všimol, že pri prudkom zrýchlení počuješ jemné pískanie. Pokiaľ je naozaj len slabo počuteľné, nesignalizuje to žiaden problém – je to bežný prejav tohto komponentu. Avšak, pokiaľ výrazne kvíli a piští, znamená to, že je pravdepodobne opotrebované jeho ložisko. A teda, že si bude vyžadovať servis, v opačnom prípade hrozí jeho vážne poškodenie.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Sú elektromobily naozaj také náchylné na požiar, ako sa o nich hovorí?

Ďalšie zaujímavé články nájdeš na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky.


Ešte viac zaujímavých noviniek, rozhovorov, módy, kvízov, vtipov a inšpirácie? Poď k nám na Instagram!

Zdroj: Hashtag.sk
Odporúčame