#Mnohí vodiči sa držia jednoduchého motta: „Ak to funguje, nevŕtaj sa v tom.“ Takýto prístup však nemusí byť práve najvhodnejší a neraz sa ti môže vypomstiť vážnymi a drahými problémami. Pravidelná údržba auta je základom stopercentnej funkčnosti a spoľahlivosti. Neznamená to však, že každý mesiac musíš chodiť na prehliadky do servisu. Základné zhodnotenie stavu auta dokážeš vykonať aj sám.
Ak v aute prestáva nejaká súčiastka plniť svoj účel, väčšinou ti to dá najavo. V niektorých prípadoch výraznejšie, v iných menej. Prvotné signály, že určitý komponent si vyžaduje údržbu alebo výmenu, by si rozhodne nemal ignorovať. Zanedbaná údržba má často za následok oveľa vážnejšie poruchy, ktoré ťa môžu nemilo prekvapiť v tej najnevhodnejšej chvíli. Napríklad, v noci, počas cesty na dovolenku. Je oveľa jednoduchšie včas vykonať potrebný servis, ako neskôr riešiť drahé opravy a problémy s nepojazdným vozidlom.
Výmena kvapaliny do ostrekovačov, prípadne slabo svietiacej žiarovky, je samozrejmosťou. Okrem toho je však potrebné dbať aj na ďalšie dôležité časti auta.
Olej nie je len v motore
K základnej údržbe každého auta patrí pravidelná výmena motorového oleja. U väčšiny starších vozidiel sa odporúča olej meniť každých 15 000 kilometrov. Ak chceš svojmu štvorkolesovému miláčikovi dopriať prémiovú starostlivosť, ani výmenou motorového oleja pri 10 000 kilometroch určite nič nepokazíš, práve naopak. Daj však pozor, aby si interval výmeny nenaťahoval na viac kilometrov. V takom prípade už olej prestáva plniť svoju úlohu a motor je vystavený väčšiemu opotrebeniu.
Pokiaľ máš dobrý zdvihák, dokážeš si ho vymeniť aj sám. V prípade, že nie, tento úkon môžeš nechať na servis. Dôležitý je výber správneho nového oleja. To, aké mazivo ide do tvojho konkrétneho motora, nájdeš v používateľskej príručke. Stav raz za čas skontroluj priebežne, medzi jednotlivými výmenami. Stáva sa, že niektoré motory „žerú“ olej, čím jeho objem rýchlejšie klesá a treba ho doliať. Jeho množstvo skontroluješ pomocou výsuvnej mierky.
Mnohí vodiči zabúdajú, že olej nie je len v motore, ale napríklad aj v prevodovke. A aj ten vyžaduje po určitom počte najazdených kilometrov výmenu. Často sa jedná o intervaly presahujúce 100 000 kilometrov, konkrétna hodnota závisí od typu prevodovky. V prípade, že máš staršie auto a olej je stále pôvodný, určite ho nechaj vymeniť.
A čo filtre? Pri každej výmene oleja vymeň aj filter. Okrem neho je dobré vždy dopriať autu aj nový vzduchový filter, ktorý čistí vzduch prúdiaci do motora. Do tretice, nezabudni na kabínový (peľový) filter. Cez neho prechádza vzduch prichádzajúci do interiéru, zbavuje ho alergénov a robí ho čistejším.
Brzdová a chladiaca kvapalina
Medzi dôležité kvapaliny v aute patria aj tie, ktoré cirkulujú v chladiči a brzdovom systéme. Časom strácajú svoje pôvodné vlastnosti a je potrebné vymeniť ich. V opačnom prípade môže dôjsť k prehrievaniu motora, respektíve, k nižšej účinnosti brzdovej sústavy. Výmena týchto kvapalín sa odporúča aspoň raz za 2 roky. Ak nemáš dostatočné skúsenosti, výmenu brzdovej kvapaliny odporúčame nechať na servis.
Pozor na rozvody
Rozvodový mechanizmus je základnou súčasťou motora. Prepája navzájom jednotlivé hriadele a spaľovací agregát by bez neho nedokázal fungovať. Môžu byť buď v podobe remeňa, alebo reťaze. Po určitom počte najazdených kilometrov ich treba vymeniť, v opačnom prípade môže dôjsť k fatálnemu poškodeniu motora. Ich výmena patrí medzi drahšie servisné úkony a môže ťa v závislosti od auta stáť 500, ale aj 2 500 eur. Interval výmeny sa pohybuje od 60 000, až po 200 000 kilometrov. Skontroluj, kedy naposledy boli na tvojom aute menené rozvody a ak sa blíži koniec ich životnosti, je čas na návštevu servisu.
Brzdy a podvozok
Brzdy nie sú len o kvapaline, ale aj o platničkách a kotúčoch. Predovšetkým platničky podliehajú opotrebeniu a po odjazdení určitého počtu kilometrov je potrebné vymeniť ich. Ak cítiš, že auto brzdí slabšie, pedál musíš stláčať silnejšie, aby si dosiahol požadovaný účinok, prípadne platničky zvláštne pískajú, pravdepodobne je čas na ich výmenu. Ich stav môžeš skontrolovať aj vizuálne. Namontované sú v brzdovom strmeni, ktorý obopína kotúč. Keď vidíš, že na platničkách je už málo materiálu, nechaj ich vymeniť.
Stav podvozka väčšinou len tak ľahko neskontroluješ, no akékoľvek negatívne zmeny budeš cítiť za jazdy. Opotrebované komponenty sa môžu prejavovať prílišným húpaním auta pri prejazde nerovností, pukavými zvukmi a vŕzganím. Stretnúť sa môžeš aj s tým, že auto pri jazde ťahá do strany.
Pneumatiky
Správne pneumatiky sú základom pre bezpečnú jazdu. To, ako dobre dokážu gumy plniť svoj účel, určuje najmä ich vek a veľkosť dezénu. Zákon stanovuje minimálnu výšku dezénu letných pneumatík na 1,6 mm, v prípade zimných sú to 3 mm. Čím je dezén menší, tým horšie vlastnosti má pneumatika pri brzdení, jazdení po vode a zatáčaní. O výmene by si preto mal uvažovať už vtedy, keď hĺbka dezénu klesne na 3 mm na letných, respektíve 4 mm na zimných gumách.
Vlastnosti pneumatík sa menia aj s ich vekom. Ak na svojom aute jazdíš málo, teda výška ich dezénu veľmi neklesá, po 8 – 10 rokoch prevádzky by si ich mal preventívne vymeniť. Pri kúpe nových sa nikdy neriaď cenou. Pozri si ich hodnotenie v testoch. Niektoré lacné gumy dokážu byť lepšie ako drahšie značkové modely a naopak. Investícia do dobrých pneumatík sa ti vráti na bezpečných jazdných vlastnostiach, dlhšej životnosti a nižšej náchylnosti na defekty. Veľkosť pneumatík vyberaj podľa rozmeru kolies a odporúčaní výrobcu. Ak si výberom nie si istý, neváhaj sa poradiť v pneuservise.
V každom prípade platí pravidlo, že svoje auto by si si mal nechať raz za čas komplexne skontrolovať v servise. Napríklad, vždy predtým, ako pôjdeš na technickú a emisnú. Budeš tak mať istotu, že auto kontroly bez problémov zvládne a bude naďalej spoľahlivo fungovať.
Ak chceš vedieť o autách viac, prečítaj si ďalšie zaujímavé články na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky.
Zdieľať na