#Vodiči majú rôzne farebné preferencie, pokiaľ ide o autá, pričom tieto preferencie sú často ovplyvnené osobným vkusom a spoločenskými faktormi. Na Slovensku sa uskutočnil prieskum, z ktorého vyplýva, že Slováci uprednostňujú jednofarebné vozidlá a nemajú veľký záujem o vozidlá svetlých odtieňov.
Väčšina vodičov na Slovensku volí praktické farby
Z celkového počtu skontrolovaných vozidiel na Slovensku bolo 28,5 % sivých, 23,4 % bielych a 18,1 % čiernych. To je v súlade s trendmi aj v iných krajinách, kde sú najobľúbenejšie jednofarebné vozidlá. Sivá, čierna a biela sú praktickejšie, ľahšie sa udržiavajú a nevyžadujú prílišnú údržbu, čo je pre mnohých majiteľov áut dôležité.
V roku 2000 predstavoval podiel sivých vozidiel na Slovensku 33,1 %, čo znamená mierny pokles za viac ako dve desaťročia. Obľuba čiernej farby vzrástla z 11,8 % v roku 2000 na 27,2 % v roku 2010 a následne klesla na 22,7 % v roku 2020.
Mnohí vodiči sa vyhýbajú svetlým farbám, pretože v priebehu rokov môžu vyblednúť a znížiť tak hodnotu vozidla. Aby ste zabránili vyblednutiu farieb, je lepšie nechať auto v tieni, než ho vystavovať prílišnému slnečnému žiareniu.
„Monochromatické farby sú tu s nami už dlho. Biela, strieborná, sivá a čierna sú v móde po celom svete. Modré vozidlá sa v roku 2023 ukázali ako obľúbená voľba, zatiaľ čo ostatné farby prevalcujú konzervatívne alternatívy,“ hovorí Matas Buzelis, odborník na automobilový priemysel.
Výrobcovia automobilov ponúkajú menej farieb
Svetlé farby nemajú na slovenskom trhu s ojazdenými vozidlami výrazný podiel: žltá tvorí 0,9 % zo všetkých preverených vozidiel a červená 7,9 %. Viac sa tešia obľube modré vozidlá – tie predstavujú 9,5 % zo všetkých vozidiel. Žltá farba nikdy nebola obľúbenou voľbou: v roku 2000 bolo žltých len 3,9 % áut, v roku 2010 len 1 % a v roku 2020 už iba 0,5 %. Červená farba mala v roku 2000 podiel 8,4 %, v roku 2010 predstavovala 5,9 % a v roku 2020 to bolo 6 %. Modrá farba zaznamenala v priebehu rokov mierny pokles: v roku 2000 bol podiel modrej farby 15,2 %, v roku 2010 len 7,9 % a v roku 2020 už iba 9,7 %.
„Výrobcovia v súčasnosti ponúkajú potenciálnym záujemcom o auto menšiu škálu farieb. Pred niekoľkými desaťročiami sme videli veľa farebných áut, ale teraz sa paleta farieb veľmi zúžila, pretože väčšina ľudí nechce vyčnievať z davu a volí skôr konzervatívne farby. Niektorí vodiči si dokonca myslia, že predaj auta, ktoré je napríklad červené alebo žlté, bude trvať oveľa dlhšie ako predaj toho istého vozidla v čiernej alebo striebornej farbe,“ vysvetľuje Buzelis.
Pri výbere ojazdeného vozidla je dôležité uprednostniť celkový stav vozidla pred jeho farbou. Keďže značne poškodené a renovované vozidlá môžu mať rôzne vrstvy laku, pán Buzelis odporúča vziať si na skúšobnú jazdu špeciálny nástroj na meranie hrúbky laku.
Zdieľať na