Veľký pomocník pre Slovákov: Pomôže ti pri meškajúcom, ale aj zrušenom lete!

Muž na letisku.

Zdroj: Getty Images

#Letiská po celej Európe zažívajú návaly turistov, ktorí mieria do najrôznejších dovolenkových destinácií. Momentálne sa aj preto musíš pripraviť na to, že meškajúci či zrušený let sa môže objaviť oveľa častejšie. Ako postupovať, keď sa niečo podobné stane aj tebe?

Málo zamestnancov, ale aj štrajky

Komplikácie nespôsobuje iba zvýšený počet dovolenkárov a turistov po pandémii. Počas koronakrízy bolo prepustených mnoho zamestnancov letísk – a to bez rozdielu funkcie, či už pracovali na check-ine, alebo v bezpečnostnej kontrole. A práve tisícky pracovníkov sa nepodarilo nahradiť, čo spôsobuje obrovské zdržania. V pondelok napríklad londýnske letisko Heathrow zrušilo až 61 plánovaných letov, dotklo sa to pritom asi 10-tisíc cestujúcich.

Okrem toho zamestnanci viacerých leteckých spoločností štrajkujú za lepšie platové a pracovné podmienky, čo celú situáciu ešte zhoršuje. Štrajkovalo sa napríklad v Belgicku, vo Francúzsku, v Nemecku, Portugalsku a palubný personál Ryanairu avizuje počas júla štrajk aj na 10 španielskych letiskách. Podobné protesty oznámila aj ďalšia nízkonákladová spoločnosť easyJet, ale týka sa to rôznych aeroliniek po celej Európe.

Pri meškaní letu máš nárok nielen na občerstvenie

Ak tvoje lietadlo mešká pár minút, nie je to nič nezvyčajné. Pokiaľ však meškanie trvá viac ako dve hodiny, automaticky získavaš nárok na bezplatné jedlo a vodu, ktoré by mala zabezpečiť letecká spoločnosť. K tomu ti v prípade potreby musí poskytnúť aj možnosť dvoch bezplatných telefónnych hovorov či emailov. Ak letíš cez cestovnú kanceláriu alebo si nekupoval letenky priamo v leteckej spoločnosti, ale cez sprostredkovateľa, v prípade problémov ho ihneď kontaktuj.

Aby si mal istotu, že na riešenie problémov nezostaneš úplne sám, odporúčame ti mať už pred cestou uzavreté kvalitné cestovné poistenie. To sa hodí práve v krízových situáciách. Cestovné poistenie Marco Polo od poisťovne Kooperativa má teraz aj zaujímavú službu navyše – dopravnú asistenciu. Mešká ti let alebo ti ho úplne zrušili? Vezmeš mobil, zavoláš na číslo asistenčnej služby a zistíš, či a na čo máš vlastne nárok. Potom to už vezme do svojich rúk Kooperativa a od leteckej spoločnosti získa to, čo ti patrí. Okrem toho ti pomôže aj s prípadnými alternatívnymi letmi. Všetko navyše vybavíš v slovenčine.

Smutná žena na letisku.
Zdroj: Getty Images

Na akú sumu máš nárok?

V extrémnych prípadoch môže meškanie letu trvať aj viac ako jeden deň. V tom prípade musíš dostať zdarma ubytovanie v hoteli plus transfer medzi letiskom a hotelom a späť. Ak by si čokoľvek z toho platil z vlastného vrecka, radšej si odlož všetky bloky. Okrem uhradenia nákladov máš nárok aj na finančné odškodnenie, a to nasledujúco:

  • Cieľová destinácia je vzdialená menej než 1 500 km v EÚ a let mešká viac ako 3 hodiny – nárok na finančné odškodnenie 250 eur.
  • Cieľová destinácia je vzdialená viac než 1 500 km v EÚ a let mešká viac ako 3 hodiny – nárok na finančné odškodnenie 400 eur.
  • Cieľová destinácia je vzdialená od 1 500 km do 3 500 km mimo EÚ a let mešká viac ako 3 hodiny – nárok na finančné odškodnenie 400 eur.
  • Cieľová destinácia je vzdialená viac ako 3 500 km a let mešká viac ako 3, ale max. 4 hodiny – nárok na finančné odškodnenie 300 eur.
  • Cieľová destinácia je vzdialená viac ako 3 500 km a let mešká viac ako 4 hodiny – nárok na finančné odškodnenie 600 eur.

Finančné odškodnenie nemusíš dostať vždy

Meškanie letu automaticky neznamená, že dostaneš kompenzáciu v podobe peňazí. Existuje totiž pár výnimiek, v prípade ktorých jednoducho nemáš nárok na odškodnenie. Ide o situácie spôsobené vyššou mocou – zväčša nepriaznivé počasie, politicky nestabilná situácia v krajine odletu/príletu, bezpečnostné riziká, rozhodnutia manažmentu leteckej prevádzky. V podobných situáciách im letecká spoločnosť nemohla zabrániť, a teda za meškanie alebo zrušenie letu nenesie zodpovednosť.

A čo v prípade štrajkov? Pokiaľ štrajkuje tretia strana, napríklad pracovníci letovej prevádzky či na bezpečnostnej kontrole, taktiež nemáš právo na odškodné. Ale ak do štrajku vstúpia piloti či letušky, vtedy už za to zodpovednosť nesie konkrétna letecká spoločnosť a ty môžeš žiadať refundáciu.

A čo so zrušeným letom?

S problémom pri odlete sa nedávno stretol aj Marek, ktorý letel z Viedne cez Paríž do kanadského Montrealu – to všetko bolo zakúpené ako jedna letenka. „Odlet z Viedne som mal naplánovaný o 12.15, ale približne 10 hodín pred ním mi prišla SMS správa, že odlet sa posúva na 14.00. Takže som už nestíhal prestup v Paríži, pretože o 16.10 som mal odlietať do Kanady, no let z Viedne mal v takom čase ešte len doraziť,“ opisuje svoje problémy.

„O hodinu neskôr mi v noci dorazila ďalšia SMS správa, že letecká spoločnosť Air France mi ruší let z Paríža a presúva ho na ďalší deň. Samotný let sa uskutočnil, ale ja som ho skrátka nemal šancu stihnúť. Nedostal som žiadnu informáciu o dôvodoch, prečo mi posunuli odlet z Viedne. O pomoc som teda požiadal sprostredkovateľa, cez ktorého som kupoval letenky. Dal mi informáciu, že mám tri možnosti – buď celý let úplne zrušiť a žiadať o vrátenie peňazí, presunúť celý let na iný deň, alebo odletieť z Viedne do Paríža, prespať tam a do Montrealu letieť o deň neskôr a žiadať o finančnú kompenzáciu,“ priblížil Marek.

Pretože už bol v Bratislave a domov sa mu neoplatilo ísť, vybral si tretiu možnosť. „Momentálne s Air France riešime možné finančné odškodnenie. Odložil som si účty za transfery z letiska do hotela a späť a takisto za ubytovanie v Paríži. Letecká spoločnosť však má na odpoveď až 6 týždňov, takže stále čakám.“ Ak vám teda letecká spoločnosť oznámi zrušenie letu menej než 14 dní pred odletom, máte v podstate rovnaké možnosti ako Marek.

Marco Polo a dopravná asistencia ťa nenechajú v štichu

Bez ohľadu na to, či cestuješ z Viedne, Budapešti, Bratislavy, príď na letisko v dostatočnom časovom predstihu – a to pokojne aj štyri hodiny pred odletom. Ak totiž zmeškáš odlet či prestup pre svoju nedochvíľnosť, nemáš nárok ani na euro a tvoja letenka prepadne. V prípade ostatných problémov sa môžeš spoľahnúť na cestovné poistenie Marco Polo od poisťovne Kooperativa. To v sebe zahŕňa poistenie liečebných nákladov, poistenie úrazu, zodpovednosti za škodu či batožiny, ale aj dopravnú asistenciu.

Služba ti pomôže v zahraničí nájsť riešenie priamo na mieste, poradí ti, zorganizuje všetko potrebné a dokonca ti môže zariadiť bezpečný návrat domov, ak je to nevyhnutné. Poistenie sa však netýka iba meškajúcich či zrušených odletov lietadiel, ale aj odchodov vlakov a autobusov. Cestovné poistenie Marco Polo si preto môžeš prispôsobiť výberom konkrétneho balíka a doplnením pripoistení, ktoré ti vyhovujú.

ZISTIŤ VIAC O CESTOVNOM POISTENÍ

Kooperativa.
Zdroj: Kooperativa

Advertoriál pripravený v spolupráci so spoločnosťou Kooperativa.

Zdroj: Hashtag.sk/Advertoriál
Odporúčame