RECENZIA Keď sa na horore viac bavíme: Nová Podpaľačka z dielne Stephena Kinga je skôr prepadák

Filmová adaptácia Kingovej Podpaľačky

Filmová adaptácia Kingovej Podpaľačky (Zdroj: Universal Pictures)

#Filmové Kingovky všeobecne nemajú dobrú povesť. Autor vo svojich knihách nepozná slovo „redukcia“ a preto jeho novely majú často viac ako tisíc strán. Ako tieto knihy potom nakrútiť tak, aby tvorili plnohodnotný film? Len ťažko. Novinka Podpaľačka, ktorá sa dostala aj do slovenských kín, sa nezaradí k tým pár kúskom, ktoré sa vydarili. Úprimne, na tomto „horore“ sme sa viac smiali ako báli – to však nie je hlavný kameň úrazu.


RECENZIA Česi nakrútili ďalší dobrý film: Kto napokon vyhrá Posledné preteky?


Charlie sa už narodila iná

Desaťročná Charlie sa so svojimi rodičmi od narodenia neustále sťahuje z miesta na miesto. Kočovný spôsob života ju neuveriteľne rozrušuje, ale jej rodičia nevedia, ako ju inak ochrániť. Charlie je „iná”. Na zapálenie vecí nepotrebuje zápalky ani zapaľovač, stačí, keď sa rozhodne, že majú horieť. Horšie je, že svoje schopnosti nedokáže úplne ovládať, a keď je rozrušená, môže byť skutočným nebezpečenstvom pre seba aj svoje okolie.

Tajná vládna agentúra, ktorá sa špecializuje na vyhľadávanie a kontrolu podobných výnimočných ľudí, ide, samozrejme, po Charlie, a preto je rodina neustále na úteku. Stačí jeden malý incident, aby sa Charlie dostala do ich hľadáčika. Okrem toho sa títo ľudia neboja používať násilie, dokonca ani vražda pre nich nie je veľkým problémom. Proti sebe však majú zúfalých rodičov, ktorí sú ochotní obetovať čokoľvek, aby ochránili svoje dieťa.

Pre Kingových fanúšikov (medzi ktorých sa, samozrejme, radím), by malo ísť o povinnosť v kine. No už tu ťa zastavím, pretože to tak nie je. Nová Podpaľačka sa síce z popisu podobá na knižnú predlohu, ale v skutočnosti je to úplne naopak. Z hercov budeš poznať len Zaca Efrona, no ani on nepodal herecký výkon, na ktorý bude hrdý. Najlepšou časťou filmu sú preto nekontrolovateľné výbuchy mladej Ryan Kiera Armstrongovej.

Mladá Ryan je vo svojej úlohe vcelku fajn
Mladá Ryan je vo svojej úlohe vcelku fajn (Zdroj: Universal Pictures)

Kniha nie je film a film nie je kniha

Už po prvých minútach je jasné, že Podpaľačka sa knihou viac inšpirovala, ako ju adaptuje. Zachovaná ostala len kostra príbehu, ostatné si tvorcovia menili podľa svojich predstáv. A to je napokon aj dobre. Aspoň Kingova inak veľmi dobrá kniha nie je poškvrnená zlým filmom. Ide inak už o druhý pokus zadaptovať tento príbeh a nakoľko to dopadlo ešte horšie ako v roku 1984, už to neodporúčame skúšať nabudúce.

Tvorcovia pri stupňovaní napätia používajú najmä dve veci – paru a zbytočne hlučné basy. Úprimne, neviem, čo ma otravovalo viac. Takmer všetky efekty sú digitálne a ty im jednoducho neuveríš. Preto prvá alternatíva pre stupňujúce sa napätie nefunguje. Keď hučia basy dve minúty v kuse, chceš, aby už bolo po akcii a hudba doslova prestala hrať. Aspoň nachvíľu. Hororová stránka tu vôbec nefunguje a buď ňou budeš deprimovaný, alebo sa začneš smiať, ako sa to zopárkrát stalo aj mne.

Zac Efron nepodal dobrý herecký výkon
Zac Efron nepodal dobrý herecký výkon (Zdroj: Universal Pictures)

Nudné postavy a nudná réžia

Čo teda na filme funguje? O postavách nevieme takmer nič. Ak by som nečítal knihu, poviem, že tam bol flashback alebo sen hlavnej postavy, ale ten koniec-koncov aj tak nič neznamenal. Postavy zámerne hovoria o všetkom, čo sa deje, aby bol divák vždy informovaný o dianí. Táto lenivosť znamená, že v kine nemusíš ani zapnúť mozog. Škoda.

Dohromady som narátal dva akty – takže tvorcovia sa buď prerátali, nezvládli adaptáciu, alebo boli jednoducho leniví ozvláštniť zápletku. Film je jedným slovom nudný – žiadny zaujímavý záber, replika, scéna, jumpscare či hudba. Zopár skladieb komponoval John Carpenter, režisér a skladateľ hororovej série Halloween, no ani to v konečnom dôsledku nepomohlo.

Nedokážem si pomôcť, ale Podpaľačka pôsobí ako vykrádanie mnohých obdobných filmov. Blumhouse sa tentokrát vážne prerátal. Aj oni by si mali povedať, že určitý štandard ich snímky jednoducho musia mať. Alebo nechajú všetko na tvorcoch a okrem Wanových a Peeleho filmoch nemajú nič dobré? A pri tom s rozpočtom 12 miliónov dolárov, ktoré tento horor mal, by mnohí režiséri nakrútili dobrý film.

Takmer všetky efekty sú digitálne
Takmer všetky efekty sú digitálne (Zdroj: Universal Pictures)

Do kina na vlastné riziko

Ak by som mal hľadať pozitíva, doslova by som lovil zo dna vedra. Žiadna postava nie je v bezpečí? Vizuálne je tohtoročná adaptácia lepšia ako tá štyridsaťročná? Mladú Ryan uvidíme na striebornom plátne aj nabudúce? Neviem čo z toho vybrať. Každopádne je jasné, že po kvalitatívnom aj kasovom fiasku by už títo tvorcovia nemali dostať v Blumhouse šancu.

V prípade, že máš rád horory a nič lepšie v kine nájdeš, pokojne na Podpaľačku zájdi. Na hodinku a pol vypneš a schladíš sa v klimatizovaných priestoroch. Ale na to kiná a filmy všeobecne nie sú. Každý z nich nemusí spraviť dieru do sveta a tomuto sa to určite nepodarí. Myslím si, že King si zaslúžil viac. Adaptácie jeho filmov by som oddnes rád videl už len v rukách Andyho Muschiettiho, ktorý aj napriek nie príliš vydarenému sequelu, nakrútil v roku 2017 It – a to dlho nikto neprekoná.

Hodnotenie: #####


Čaká ťa tento rok maturita? Uč sa s naším maturitným podcastom Schooltag!

Zdroj: hashtag.sk, cine-max.sk
Odporúčame