Tomáš stojí na čele projektu, ktorý mladým mení životy: Vôbec sa tam nepozerá na známky!

Tomáš Hasala.

Tomáš Hasala stojí na čele neziskovky, ktorá mení životy mladým študentom (Zdroj: Archív T.H.)

#O Nexterii mnohí aktívni mladí ľudia už počuli. Tento jedinečný projekt ponúka skvelú príležitosť pre ambicióznych študentov, ktorí chcú byť užitoční a učiť sa popri svojej univerzite aj veci, vďaka ktorým môžu meniť svoje okolie. Ambiciózni, pokorní a cieľavedomí ľudia pracujú aj na čele samotného neziskového združenia.

Tomáš Hasala je CEO Nexterie, sám má bohaté skúsenosti s podnikaním z praxe a o svojom pôsobení v Nexterii hovorí ako o najkrajšej práci, akú si dokáže predstaviť. V našom rozhovore sme sa pozreli na to, aký bol jeho prechod do neziskového sektora a nevynechali sme ani podrobné rozprávanie o Nexterii, do ktorej sa môžu študenti prihlásiť a rozvíjať sa.

Je o vás známe, že už pred Nexteriou ste podnikali. Ako ste sa do tejto brandže v tom čase dostali a aké máte spomienky na toto obdobie?

Veci sú obvykle oveľa previazanejšie, ako sa zdá. Vždy som bol aktívny a spoločenský, s partiou kamarátov zo strednej a vysokej školy sme robili zaujímavé neziskové aktivity, z ktorých sa úplne nečakane vyvinulo podnikanie. Boli sme šikovní a mali sme aj kus šťastia. Po čase z toho bol najväčší a najúspešnejší rezervačný systém ubytovania v strednej Európe.

Boli to začiatky internetu a mám na to tie najlepšie spomienky. Dodnes, napriek prechodu do neziskového sveta, som veľkým fanúšikom podnikania a podnikavosti. Aj s našimi študentmi mám kurz Enterpreneurship.

Aký bol odchod z vašej vtedajšej práce? Mali ste pocit vystúpenia zo zóny komfortu, prípadne nejaké nepríjemné pocity?

Určite to bolo vystúpenie z komfortnej zóny, mnohí kamaráti podnikatelia si klepali na čelo, ale neboli to nepríjemné pocity. Chcel som zmenu a urobil som ju. Navyše som mal podporu v rodine, bez toho by to nebolo možné.

Tomáš Hasala má aj mnoho skúseností z praxe. (Zdroj: Archív T.H.)

Mnoho mladých ľudí dnes nechce odísť zo svojej komfortnej zóny, dokonca ani zo zle platenej brigády, keď majú na viac a sami to vedia. Aký je podľa vás hlavný dôvod, prečo to urobiť a neváhať?

Nemyslím si, že ľudia sa historicky až tak veľmi menia. Aj za našich čias išla väčšina mladých na istotu. Len malá časť išla do rizika a napríklad išla podnikať. Lákalo ich presne to, čo dnes – realizovať sa, byť vlastným pánom, mať slobodu. Dnes je rozdiel jedine v tom, že možností je viac. Nemusíte iba podnikať, môžete naštartovať neziskový projekt, alebo kombináciu – social impact business. Dnešní mladí sú určite rozhľadenejší, uvedomelejší ako sme boli my, ale bez odvahy a vytrvalosti to nešlo vtedy, a nejde ani dnes.

Neskôr prišla Nexteria. Čo pre vás bolo hlavným impulzom spojiť vaše sily s projektom?

Nexteria bol krásny projekt, ktorý potreboval urobiť krok, pred ktorým stojí každá ambiciózna neziskovka – urobiť transformáciu od dobrovoľníctva k profesionalite. Vybudovať organizáciu a tím, ktorý zaručí kvalitu a dlhodobú udržateľnosť. To je ťažká úloha, ktorú mnoho projektov nezvládne, a hoci boli prínosné a zaujímavé, dnes sú históriou.

Zakladatelia Nexterie boli navyše skvelí ľudia z biznisu, takže ich ambíciou bolo, aby neziskovka svojím fungovaním zniesla porovnanie s tými najlepšími firmami – práve preto že je to neziskovka, chceli ukázať, že sa to dá. Takéto zadanie bola naozajstná výzva. Hľadali človeka z biznisu a ja som zas hľadal neziskový projekt so silnou víziou. Našli sme sa.

Aká je pre vás práca s mladými ľuďmi v Nexterii? Akí sú tí mladí, ktorí prichádzajú do vášho projektu?

Pre mňa je to najkrajšia práca, akú si dokážem predstaviť – preto už začínam 8. rok. Naši študenti sú v prvom rade rôznorodí, máme to ako jeden z hlavných cieľov – aby sa u nás stretli technici, manažéri aj humanitne zameraní ľudia. Tak vznikajú unikátne prepojenia.

Druhá vec, ktorá ich spája je, že chcú byť užitoční pre svoje okolie. Neuspokoja sa s tým, čo vidia okolo seba, nebudú nadávať, že veci sú zlé a že sa niečo nedá. Našou úlohou je podporiť ich v tom, aby boli nositeľmi skutočnej zmeny – v prvom rade vo svojom bezprostrednom okolí, a postupne, ak dokážu byť naozaj užitoční, aj v širšom meradle.

Čo všetko môžu študenti vďaka Nexteria Leadership Academy získať a čo sa naučia? Ako prebieha štúdium?

Študujú u nás popri svojej vysokej škole a celé tri roky sú o praxi – ich lektormi sú výhradne ľudia z firiem a špičkových neziskoviek. Okrem praktických workshopov a diskusií robia semestrálne projekty na skutočných projektoch – získavajú expertízu a okrem toho skúsenosť z tímovej práce.

Prvý rok je nosnou témou sebapoznanie – lebo bez toho, aby ste rozumeli sebe, svojim silným a slabým stránkam, si nedokážete dobre nastaviť priority a efektívne smerovať svoju energiu a talent. Druhý rok je nosnou témou manažment – my zo študenta genetiky nerobíme lepšieho genetika, ale naučíme ho, ako založiť firmu a medzi spolužiakmi nájde marketéra a ITčkára. A v treťom ročníku študenti realizujú svoj samostatný projekt. Tam sa dotýkame témy líderstva.

Počas troch rokov teda u študentov rozvíjate špecifické vlastnosti, s ktorými v škole tak často do kontaktu neprídu a nikto ich to nenaučí. Akým odvetviam sa podľa vás školy venujú málo a mladým výrazne pomôže, ak tieto schopnosti nadobudnú?

Našou hlavnou pridanou hodnotou je interdisciplinárnosť a prax. Neverím na úzke špecializácie bez schopnosti pracovať s inými profesiami. Rovnako neverím na čistú teóriu. Že má náš model úspech vidíme na našich absolventoch – sú všade, v top firmách, vlastných či ako kľúčové opory biznis lídrov, v neziskových projektoch, aj vo verejnej službe.

Do projektu sú prijímaní na základe výberového procesu. Čo všetko musia absolvovať?

V akadémii máme 4-kolový proces, počas ktorého nikoho nezaujíma, akú známku ste dostali z matematiky. Jediné, čo nás zaujíma, sú mimoškolské aktivity a chuť byť užitoční. Bez toho druhého to nemá zmysel – keď vidíme, že je niekto veľmi šikovný, ale zameraný na seba, nestrácame s ním čas. Ale často dávame druhú šancu. Bežne sa k nám mladí ľudia dostanú na druhý alebo tretí pokus.

Ako vyberáte témy a spíkrov, ktorí podávajú jednotlivé témy mladým?

Máme jediné kritérium – musia byť prirodzenými vzormi. Úprimne našim študentom závidím – často si uvedomujem, že naši spíkri sú inšpiráciou aj pre mňa. Toto je vec, ktorá ma v Nexterii najviac baví, hneď po kontakte s mladými – možnosť pracovať s výnimočnými ľuďmi, ktorí reformujú oblasti, v ktorých pôsobia. Som prirodzeným nastavením optimista, tak je pre mňa príjemné vidieť, že ľudia naozaj dokážu meniť svet okolo seba.

Pribudli však aj novinky. Predpokladám, že aj vy ste sa museli adaptovať na online vzdelávanie, je to tak?

Online nám priniesol revolúciu, v tom najlepšom zmysle slova. Vždy sme mali sen pracovať s mladými ľuďmi po celom Slovensku, ale fyzicky to nebolo možné. Vďaka online formátom sme rozbehli dva celkom nové programy – napríklad Nexteria Lab, v rámci ktorého dávame mladým ľuďom v regiónoch tie príležitosti, ktoré u nich nie sú také dostupné, ako tu v Bratislave. Ďalším projektom je Nexteria Global HUB, v ktorom pracujeme so slovenskými študentmi v zahraničí a ukazujeme im dôvody a príležitosti pre návrat domov.

Aké ďalšie aktivity pod vašou taktovkou po novom vznikajú?

Stále viac pracujeme s verejným sektorom – jeho klientmi sme všetci, nechceme iba nadávať a so založenými rukami čakať, kým sa zmení. Nedávno sme robili veľký online event Night of Chances Public, kde špičkoví spíkri ukazovali mladým ľuďom možnosti, ako sa cez verejné pôsobenie dá dosiahnuť dopad, ktorý cez biznis neurobíte.

Čo by ste mladým odkázali, ak chcú byť úspešní v tom, čo ich baví?

Aby neostali vo vleku udalostí. Každý z nich má na to, aby sa realizoval. Chce to odvahu, hlavne prvý krok. Má to zmysel.

Máte aj vy niečo, čo vás vo vašej práci a mimo nej teší?

Mňa teší hlavne práca s ľuďmi. Keď vidím, že do neziskovky vieme pritiahnuť špičkových ľudí z biznisu. A úplne najviac, keď vidím, aké fantastické veci robia naši absolventi. Ak sme im v tom aspoň trochu pomohli, tak som užitočnejší tu ako v podnikaní.

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame