Športový gigant Nike obúva celý svet: Čo stojí za vznikom tejto legendárnej značky?

Nike (foto: Unsplash.com)

#Športovú značku Nike poznajú dnes všetci a to nielen športovci. Spoločnosť so známym logom s fajkou stavia na dlhoročnej tradícii. Ako to ale všetko začalo?

Atlét a tréner

Zakladatelia budúcej značky Nike sa stretli na atletickom štadióne oregonskej univerzity v meste Eugene. V tom čase však vôbec netušili, že ich cieľom okrem športu bude aj vznik novej značky. Phil Knight bol totiž bežcom na stredné trate a Bill Bowermann zase trénerom. Obaja športoví nadšenci sa usilovali o čo najlepší výkon. A to je bez kvalitného vybavenia veľmi náročné.

Phil Knight dokonca kvôli kvalitnej atletickej obuvi vycestoval do Japonska, kde sa stretol s výrobcom športovej obuvi Tiger, spoločnosťou Onitsuka. Nízke výrobné náklady a kvalita ho zaujali tak, že sa s vedením spoločnosti dohodol na dovoze japonskej atletickej obuvi na americký kontinent.

Foto: Pixabay.com

Pre potreby bežca

Phil sa spolu s trénerom usiloval obuv prispôsobiť potrebám bežca. Výhodou bolo, že ako bežec sám najlepšie vedel, čo športová obuv potrebuje. Dôraz pritom kládli na kvalitné odpruženie, ľahkosť a maximálne pohodlie. Aby tenisky spĺňali všetky ich požiadavky, nevyhli sa ani množstvu rôznych experimentov. Práve tréner Bill Bowermann bol známy tým, že pri pretekoch rád experimentoval a skúšal nové veci.

Keď uzavreli partnerskú dohodu s Onitsukou, vznikla 25. januára 1964 spoločnosť Blue Ribbon Sports. Počiatočný kapitál bol len 500 dolárov od každého. O pár rokov neskôr sa partnerstvo so spoločnosťou Onitsuka zrútilo.

Foto: Pixabay.com

Okrídlené víťazstvo

V roku 1971 uviedla spoločnosť Blue Ribbon Sports svoj vlastný rad obuvi a pomenovali ju NIKE podľa gréckej bohyne víťazstva, ktorá je často zobrazovaná ako postava s krídlami. To viedlo aj k označeniu „Okrídlené víťazstvo.”

Slávne logo vzniklo za pár dolárov. Grafický návrh vytvorila študentka Portlandskej štátnej univerzity Carolyn Davidson. Inšpiráciou pre logo bolo krídlo bohyne víťazstva, ako aj fakt, že Knight mal rád logo spoločnosti Adidas. Známy slogan „Just Do It.“ vznikol až v roku 1988.

Foto: Pixabay.com

Značka šampiónov

Značka Nike sa do povedomia širokej verejnosti dostala predovšetkým vďaka svetoznámym tváram. Mnohí športovci nedajú na túto značku dopustiť. Úplne prvým profesionálnym športovcom, ktorý podpísal zmluvu s Blue Ribbon Sport a propagoval obuv Nike, bol rumunský tenista Ilie „Nasty“ Năstase. K najväčším fanúšikom Nike patrí napríklad Steve Prefontaine, Michael Jordan, Andre Agassi, John McEnroe, Pete Sampras, Michael Johnson, či Cristiano Ronaldo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií