Alex je tvorcom apky Slovakia Swing: Nájdeš tu všetky hojdačky v slovenskej prírode

Alex Galčík Slovakia Swing

Alex Galčík je vývojár aplikácie Slovakia Swing (Zdroj: Archív A. G.)

#Alex Galčík je mladý chalan z Námestova, ktorému od mala učarovali technológie a programovanie. Napokon počas vysokej školy na podnet svojej sestry vytvoril aplikáciu, ktorá pomáha turistom na Slovensku zorientovať sa v prírode a nájsť všetky hojdačky, ktoré sú nablízku. Ako aplikácia s názvom Slovakia Swing vznikala, čo tomu predchádzalo a kde sa zrodil tento nápad, nám šikovný vývojár prezradil v rozhovore. 

Skús sa na úvod našim čitateľom predstaviť. Čo ťa priviedlo k programovaniu a odkedy sa venuješ vývoju mobilných aplikácií?
Volám sa Alex a pochádzam z Námestova. Študoval som na Fakulte elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave. K programovaniu ma priviedol môj otec, keď som mal približne 12 rokov. Spočiatku som hľadal rôzne návody a tutoriály na internete, pomocou ktorých som získal nejaké základy a skúsenosti na tvorbu jednoduchých programov.

Ako čas plynul, začali sa dostávať do môjho okolia aj prvé mobily s operačným systémom Android. Takýto telefón značky HTC mal aj môj otec. Keď som prišiel na to, ako sa na ňom zapínajú a inštalujú aplikácie, hneď som vedel, že aj ja chcem raz také niečo vytvárať. A tak začala moja cesta.

Čo ťa inšpirovalo k vytvoreniu apky Slovakia Swing? Stojíš za ňou úplne sám?
Počas písania diplomovej práce ma oslovila moja sestra, či by som mal čas vytvoriť aplikáciu na základe jej instagramového profilu @slovakiaswing, kde zhromažďovala informácie o hojdačkách z celého Slovenska.

Mne sa nápad páčil, pretože hojdačky v prírode sú príjemná turistická atrakcia v každom ročnom období. Zároveň sú určené pre hocikoho, kto má rád našu prírodu. Preto som neváhal a začal som pracovať na koncepte aplikácie. Samozrejme, popri jej tvorbe som sa pýtal sestry a takisto svojej priateľky, čo by bolo vhodné do aplikácie zahrnúť a čo zmeniť.

Čo všetko apka ponúka? 
Aplikácia ponúka štyri základné obrazovky. Po otvorení aplikácie sa ti zobrazí mapa spolu s hojdačkami. Pri kliknutí na danú hojdačku môžeš vidieť detail hojdačky, čiže jej názov, popis, obrázky, súradnice, nadmorskú výšku a vzdialenosť, v ktorej sa od teba nachádza. Pri kliknutí na názov alebo popis si danú hojdačku vieš rozkliknúť na celú obrazovku. Stadiaľ si môžeš hojdačku pridať do obľúbených, či si ju otvoriť v mapách Google a spustiť k nej navigáciu.

Ďalšou funkciou v zobrazení mapy je možnosť pridať novú hojdačku. Keď klikneš na tlačidlo plus (+), označíš miesto, kde sa hojdačka nachádza, vyplníš jej údaje, pridáš fotky a odošleš. Po schválení sa daná hojdačka zobrazí medzi ďalšími. V prípade, že nejaká hojdačka neexistuje, taktiež je možné cez detail hojdačky odoslať nahlásenie jej stavu.

Už sa to niekedy stalo?
Áno, už sa nám raz stalo, že si jedna pani urobila výlet k hojdačke, ale po neúspešnom hľadaní zistila, že už neexistuje. Tak sme ju odstránili. V takom prípade sa buď upraví popis hojdačky, alebo sa daná hojdačka vymaže. Nasledujúce základné zobrazenie tvorí zoznam „páči sa mi“, kde vidíš svoje obľúbené hojdačky na jednom mieste. 

V ďalšom zobrazení sa objaví všetkých hojdačiek. Tu si ich môžeš prehliadať a filtrovať podľa názvu. Po rozkliknutí každej z nich sa zobrazí ich kompletný popis na celú obrazovku. V poslednom zobrazení je základné info o aplikácii spolu s novinkami. V pravom hornom rohu sa tiež nachádza tlačidlo na odoslanie mailu. V prípade, že máš nejaké nápady na zlepšenie aplikácie, neváhaj nás kontaktovať, pretože aplikácia je venovaná ľuďom a majú právo ju viesť k lepšiemu.

Aký bol postup programovia tejto apky? Čo všetko si pri tom využil? 
Na úplnom začiatku som potreboval skompletizovať nejaký návrh, teda ako bude aplikácia vyzerať, aké budú jej základné funkcie. Od toho som sa chcel odraziť. Špecificky ma zaujal detail miesta v Google mapách, čo som sa snažil aj čiastočne napodobniť v aplikácii Slovakia Swing. Celá je naprogramovaná v jazyku Kotlin, pričom ako zobrazenie máp využívam mapy od OpenStreetMap. Čo sa týka času vývoja, ide len o koncept, takže mi to trvá dodnes. Na aplikácii je stále čo vylepšovať.

Čo všetko sa dá na apke ešte vylepšiť?
Vylepšujeme priebežne vyhľadávanie, proces pridávania hojdačiek, upravujeme vzhľad označenia hojdačky atď. Stále je čo vychytávať, keďže nejde o finálnu verziu.

Čelil si pri programovaní tejto aplikácie nejakým prekážkam či výzvam? Čo ťa najviac potrápilo?
Najviac ma potrápila implementácia OpenStreetMap máp, ktoré sa veľmi s Kotlinom v tejto fáze nekamarátia. Samozrejme, veľa práce si vyžadoval aj dizajn, pretože každé tlačidlo či komponent, ktorý v aplikácii nájdeš, bolo potrebné ručne prispôsobiť dnešným dizajnovým požiadavkám. Dnes totiž aplikácia musí nielen dobre fungovať, ale aj vyzerať.

Otestoval si aplikáciu aj ty? Aké boli ohlasy okolia?
Momentálne sa pohybujem v okolí Bratislavy a veľmi ma potešilo, že niekto pridal hojdačku Malá Baňa, ktorá sa nachádza v Rači. Dovtedy som o nej nevedel, tak som ju v najbližšom čase aj navštívil. Bol to úžasný pocit, pretože presne na to som ju vytvoril. Z môjho okolia som dostával len pozitívne ohlasy. Všetci, čo o apke vedeli, mi vždy ochotne poradili, čo by som mohol zlepšiť. Týmto ľuďom by som sa chcel za to veľmi poďakovať. 

Momentálne apka funguje len na operačnom systéme Android. Bude dostupná aj na iných platformách? 
Áno, aktívne chystáme podporu na IOS a web. Zatiaľ je to len vo fáze vývoja a riešení problémov medzi platformami, takže prinajlepšom by som odhadoval prvé spustenie niekedy v prvej polovici roka 2024.

Máš v pláne vymyslieť niečo s podobným konceptom, resp. chystáš niečo podobné do budúcna?
Do aplikácie by sme chceli zahrnúť možno aj lavičky alebo rebríky do neba, ktorých je na celom Slovensku taktiež veľa, no či ich vytvoríme ako samostatné aplikácie, je len hudba budúcnosti, záleží len od našich používateľov.

Máš nejaký svoj programátorský sen? Chystáš nejaké iné projekty? 
Mojím programátorským snom je programovať projekty určené ľuďom, či už na zákazku od nejakej firmy v podobe multiplatform aplikácie alebo nejakého komplexnejšieho systému. Témou daného projektu by malo byť niečo, čo robí tento svet lepším a pomáha ľuďom zjednodušovať ich život. Taktiež sa zaujímam o programovanie (trénovanie) umelej inteligencie, ktorá je v dnešnej dobe trendom, čiže aj v tomto smere by som sa v budúcnosti videl.

Sleduj náš TikTok

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame