Zoltan pracuje na špeciálnych efektoch pre Netflix a HBO: Pár sekúnd vo filme zaberie hodiny až mesiace práce

Zoltan sa podieľa na tvorbe filmových vizuálnych efektov (Zdroj: Stanislav Inty Pittner)

#Zoltan Czere pracuje zo stovežatej Prahy na amerických, európskych aj slovenských filmoch a seriáloch. Ako takzvaný compositor spája všetky vrstvy obrazu do jeho finálnej podoby, v akej ho uvidíš na Netflixe či v kine. Niektoré filmy či seriály tak má možnosť vidieť omnoho skôr než my, bežní smrteľníci.

V rozhovore ti prezradí rozdiel medzi skratkami VFX, SFX a CGI, ako dlho mu trvá sfinalizovať jeden záber či celú scénu, prečo nemusí marvelovky, ale aj to, kam by to s vizuálnymi efektmi chcel kariérne dotiahnuť.

Ako si sa dostal k tvorbe digitálnych efektov?
Moje začiatky siahajú približne osem rokov dozadu, keď som si kúpil moju prvú zrkadlovku. Začal som najprv upravovať fotky, cez ktoré som sa následne dostal k motion graphics. Spočiatku to boli jednoduché animácie textu a následne tutoriály od známeho Andrewa Kramera. Takto som objavil náročnejšie typy animácií a softvéry, v ktorých sa robia vizuálne efekty do filmov. Vtedy som vedel, že jedného dňa by som chcel byť súčasťou tohto sveta.

Na začiatku si musel absolvovať náročný tréning v programe VFX s názvom Nuke. Čo všetko si sa naučil a čo ťa to stálo?
Na začiatku som absolvoval intenzívny online kurz venovaný problematike compositing, ktorý trval tri mesiace. Kurz bol náročný, keďže každý deň som absolvoval jednu lekciu, ktorá trvala minimálne hodinu, plus čas po lekcii, keď som si trénoval nové techniky.

Kurz mi dal všetky potrebné základy na pozíciu juniora. Cena kurzu bola vtedy okolo troch tisícok eur, k tomu som si kupoval macbook pro s externým monitorom a ďalším príslušenstvom.

Hodnotíš to s odstupom času ako dobrú investíciu?
Tušil som, že to bude dobrá investícia a odstupom času to môžem len potvrdiť. Spoznal som veľa zaujímavých ľudí s rovnakým mindsetom a láskou k filmu. Aj keby som čistou náhodou neskončil vo VFX priemysle, minimálne by ma kurz naučil disciplíne. Nájsť si každý deň aspoň tri hodiny času popri full time jobe, kamarátoch a ďalších koníčkoch totiž nie je veľmi jednoduché (smiech).

Záber z filmu (Zdroj: Archív ZC/Netflix)

Keď už si spomenul VFY, vysvetlíš nám laikom v skratke rozdiel medzi VFX, SFX či CGI?
VFX sú vizuálne efekty. V skratke sú to zábery, ktoré sa robia digitálne, ako napríklad rôzne retuše, dokresľovačky či integrácie 3D elementov. SFX sú špeciálne efekty, čiže prvky, ktoré boli natočené na kameru, ako napríklad dymy, dážď alebo výbuchy. CGI je skratka pre „computer generated imagery“, teda sú to všetko obrázky vyrábané digitálne ako napríklad neexistujúce predmety či postavy. Často sa však vyrábajú digitálne aj reálne predmety, ktoré sa potom integrujú do natočeného materiálu.

Na akých svetových seriáloch a filmoch sa podieľala firma, pre ktorú robíš?
Naša firma sa za svoju históriu podieľala na mnohých známych aj menej známych projektoch. Bolo by skutočne nadlho všetko tu vymenovať. Môžem prezradiť, že robíme pre klientov, ako Warner Bros., Netflix, HBO, Amazon či Sony. Pokiaľ máš predplatné na niektorej VOD službe, alebo chodíš do kina, je vysoko pravdepodobné, že si už videl aj výsledky našej práce.

Tvoja pozícia vo firme sa nazýva „compositor“. Čo presne to znamená?
Compositor je posledný článok v postprodukcii, ktorého úlohou je spojiť všetky vrstvy obrazu do jedného. V princípe ide vrstvy, ako natočený materiál, retuše aj CGI. Všetko musíš namiešať tak, aby to vyzeralo, že to bolo natočené tou istou kamerou a za rovnakých svetelných podmienok.

Aj za naoko jednoduchými scénami môžu byť hodiny práce (Zdroj: Archív ZC/HBO)

S čím sa stretávaš v rámci zadania?
Zadanie vždy záleží od klienta. Niekedy je v zadaní konkrétna predstava klienta, ktorú treba striktne dodržať. Sem-tam sa objavia zábery, kde je možné sa vyhrať so záberom a predstaviť klientovi zopár verzií. Z tých sa potom vyberie jedna, ktorá sa sfinalizuje.

Ak sa nemýlim, jedna sekunda vo filme pozostáva štandardne z 25 obrazov. Ako dlho trvá človeku na tvojej pozícii dokončiť jeden záber či jednu krátku scénu?
25 obrazov za sekundu (fps) je európsky televízny štandard. Pri filme sa používa 24 fps. Vždy záleží na tom, čo všetko je v zadaní záberu. Môže to byť čokoľvek od jednoduchej retuše, zabudnutého loga, ktorá zaberie zopár hodín, až po celé scény natočené pred zeleným plátnom, ktoré treba kompletne integrovať a retušovať. Pri náročných záberoch sa robota samozrejme delí medzi viac ľudí, aby sa to stíhalo dokončiť.

Ktorá takáto sekvencia bola pre teba dosiaľ najväčšou výzvou a prečo?
Pamätám si jeden konkrétny záber z mojich začiatkov, v rámci ktorého som musel vyretušovať zips a odlesky celého štábu, vrátane všetkých svetiel. A to tak, aby sa zachovali odlesky z okolitého prostredia z celotelovej latexovej kombinézy, pričom sa pri každom pohybe herečky a kamery menil odraz na latexovom obleku. Keďže mal tento záber niekoľko stoviek „framov“, pre mňa ako juniora to bola vcelku výzva. Ale naučila ma pristupovať ku každému problému v záberoch komplexnejšie.

Zoltan pracuje ako posledný článok v postprodukcii filmu (Zdroj: Archív ZC/Netflix)

Vieme, že komiksovky veľmi nemáš rád. Prečo je to tak? Keby prišla ponuka pracovať na Avengers, odmietol by si ju?
Preferujem radšej filmy s pridanou hodnotou než snímky, v ktorých netreba premýšľať nad dejom, pri ktorých na druhý deň aj zabudnem, čo som to vôbec pozeral. Keď mám obetovať svoj čas, radšej ho strávim nad náročnejším filmom než nad prvoplánovou komiksovkou. Avšak, popravde, ani po rokoch nemám pocit, že som veľmi skúsený compositor. Minimálne taký skúsený, aby som si mohol z projektov vyberať, takže každý jeden projekt beriem ako skúsenosť do budúcnosti. Neodmietol by som žiadnu podobnú ponuku.

Aký filmový efekt je podľa teba doteraz neprekonaný?
V rýchlosti mi nič nenapadá, ale páčia sa mi kreatívne riešenia, ktoré sú kombináciou praktických a vizuálnych efektov. Spomenul by som scénku z filmu Kontakt (1997). Hneď v úvode je záber, v ktorom uteká mladá Jodie Foster do kúpeľne, kde otvorí skrinku so zrkadlom. V skutočnosti ide o dva zábery kreatívne spojené do jedného, aby predali výsledný efekt.

Máš v rámci svojej profesie nejaký míľnik alebo cieľ, ktorý by si chcel dosiahnuť?
Chcem sa naďalej zlepšovať v tom, čo robím. Určite by som ale chcel skúsiť prácu v štúdiách, ktoré vymýšľajú nové technológie a pracovné postupy vo svete vizuálnych efektov a tie následne implementuje do svojich projektov aj zvyšok sveta. Práve v týchto firmách pracujú ľudia, od ktorých sa dá naučiť najviac.


Buď s nami aj na Instagrame a dozvieš sa o každom novom článku ako prvý!

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame