ROZHOVOR Milosh je vlastníkom agentskej firmy pre známe celebrity: Večeral s Davidom Beckhamom a priatelí sa s Daphne Guinness

Milosh Harajda

Milosh na výstave McQueen (Zdroj: Milosh Harajda)

#Úspešný Slovák Milosh Harajda je jednou z popredných tvári svetového šoubiznisu. Spoločne s jeho firmou je agentom pre známe celebrity. Spolupracoval už s viacerými zvučnými menami, s niektorými sú dokonca dobrými priateľmi. Ako sa rodák z Prešova dostal do hľadáčika celebrít?

Kedy ste si uvedomili, že umenie a práca s ním je niečo, čomu sa chcete venovať? Bolo to tak odmalička?
Pre mňa bolo vždy dôležité nasledovať svoj inštinkt a v každom projekte, ktorému venujem svoj čas a energiu, si nastaviť tú najvyššiu možnú métu. Na gymnáziu som uvažoval o kariére psychológa alebo tlmočníka a začal som publikovať prvé články a reportáže v novinách a magazínoch.

Na univerzite som si zvolil odbor Marketing & Media Practice a Master‘s (magisterský stupeň), vyštudoval som v odbore Public Relations a Event Management. Na prvý pohľad to môže pôsobiť rôznorodo, ale všetky tieto profesie spolu veľmi úzko súvisia.

Aké boli vaše začiatky až po založenie kreatívneho štúdia?
Popri univerzite som hlavne budoval portfólio, prax a kontakty. V PR agentúrach v Madride, Barcelone a Londýne som servisoval medzinárodné módne a lifestylové značky, Adidas ma po škole najal ako private guidea pre Jeremyho Scotta.

Pre magazíny som spovedal umelcov, ako Lenny Kravitz, Angelika Taschen či Dries Van Noten, a spolu s producentom Jozefom Pavleye sme produkovali sériu výstav fotografa Davida LaChapella. V tej dobe som si dal métu, že do tridsiatky budem robiť rôznorodé projekty ako freelance producent a konzultant a 1. septembra 2016 som si založil svoju prvú eseročku.

Prvým veľkým projektom, ktorý som realizoval pod vlastnou „značkou“, bola premiéra filmu DANCER v Českom a Slovenskom národnom divadle a vďaka špeciálu Show Jana Krausa z Londýna sa nám otvárali ďalšie príležitosti.

Ste rodákom z Prešova. Navštevujete často Slovensku, prípadne ktorú oblasť máte najradšej?
Do Prešova sa rád a často vraciam hlavne kvôli mojim dvom neteriam Eme a Laure, ale teším sa, že čoskoro už budú dosť veľké na to, aby sme spolu cestovali po Európe.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Tá najväčšia výzva, ktorej marketéri v najbližšom roku čelia

Na Slovensku mám najradšej štvrť, kde som vyrastal – v Prešove pod Kalváriou. Milujem, keď sa podvečer môžem prechádzať uličkami a zastaviť sa u mojich najbližších priateľov na čaj alebo pohár vína.

Na ktorý z projektov realizovaných na Slovensku ste najviac hrdý?
Veľkou výzvou bolo v pandémii otvárať dve výstavy Jana Saudka. Premiéru mala vo Východoslovenskom Múzeu v Košiciach a následne putovala do prešovskej galérie Caraffka, kde sme aj napriek pandémii mali rekordnú návštevnosť.

Krásna skúsenosť bola aj spolupráca s novo vznikajúcim Kreatívnym centrom Štúdia RTVS Košice, kde som bol pozvaný ako spíker pre ich štyri konferencie. Mojou úlohou bolo predstaviť mladým ľuďom prácu v kultúrno-kreatívnom priemysle.

Čo ste museli na svojej ceste obetovať? Je niečo, čo doteraz ľutujete?
Ľutujem, že som sa počas strednej školy nevenoval štúdiu francúzštiny a že som na rok neodišiel do USA ako exchange študent. A mojej profesijnej dráhe som musel „obetovať“ komfort, zázemie a bezpečie malého rodného mesta, ale nemôžem povedať, že by som svoje rozhodnutie niekedy ľutoval.

Mali ste v detstve aj vzor, ktorý ste sa rozhodli nasledovať?
Myslím si, že človeka v rôznych životných etapách inšpirujú a formujú rôzne faktory. Rodičia mi vždy vštepovali pracovitosť, moja učiteľka španielčiny ma naučila disciplíne a cieľavedomosti, moja najlepšia priateľka Tina ma „naučila“ cestovať po svete.

Ale ak mám odpovedať na otázku, tak niekedy na vysokej škole mi svojou estetikou, názormi, prístupom k businessu i showbusinessu začal imponovať dizajnér a režisér Tom Ford. A v každom z jeho rozhovorov vždy nájdem postreh, ktorý vo mne dlho rezonuje.

Ste zakladateľom kreatívneho štúdia MILOSH. Aké je jeho zameranie? Čo si u vás klienti môžu objednať?
MILOSH Ltd je butikové štúdio, kde prepájame módne a lifestylové značky s umeleckou sférou. Koncepty vytvárame na mieru a fungujeme ako agent medzi umelcom, galériou alebo múzeom a komerčným klientom.

V minulosti sme klientom pripravovali privátne filmové premiéry, Fashion Film Festival ASVOFF, výstavu Alexandra McQueena a pri každom z projektov servisujeme aj mediálne plnenie. Poskytujeme tiež concierge servis pre VIP klientov (asistencia pri osobných záležitostiach) alebo medzinárodné celebrity počas ich návštev Slovenska alebo Českej republiky.

Čo vás na práci najviac baví a, naopak, čo nemáte radi?
Najviac ma baví štartovacia fáza a vytváranie kreatívy. Prvý kontakt s umelcom alebo galériou a následné kroky, ktoré dajú projektu konkrétne kontúry. Nemám rád prácu s excelom.

S ktorými známymi celebritami ste pracovali a ktorú spoluprácu považujete z vášho pohľadu za najzaujímavejšiu?
Rád spomínam na interview s Lennym Kraviztom vo Viedni pre titul ELLE MAN alebo na večeru s Davidom Beckhamom. Rozhodne najintenzívnejším obdobím bolo mojich sedem rokov, keď som ako PR agent servisoval projekty Davida LaChapella prevažne v Latinskej Amerike.

Sú nejaké celebrity, o ktorých môžete povedať, že ste priatelia a „tykáte si“?
Gramatika anglického jazyka nerozlišuje tykanie a vykanie, ale dovolím si povedať, že moja spolupráca s Daphne Guinness na jej digitálnej výstave v Bratislave prerástla do priateľstva. Milo ma prekvapil aj maliar Julian Schnabel, ktorý sa z vernisáže jeho výstavy v Kolíne zviezol spolu s jeho deťmi v mojom novom aute.

Kde hľadáte takéto spolupráce? Predpokladám, že neprídu samé.
Niekedy nás osloví klient s prosbou o vytvorenie konceptu na mieru pre jeho VIP klientelu. To je vždy krásna tradícia s Petrou Valentovou, ktorá riadi marketing Westfield Chodov, kde sme realizovali výstavu Alexandra MacQueena, privátne premiéry filmov MINAMATA a McQueen alebo photoshoot s Annou Bauer pre ELLE.

Inokedy hľadáme galériu a múzeum my pre umelca, ktorého chceme na Slovensku alebo v Čechách predstaviť. Naposledy sme diela fotografa Benedikta Renča predstavili na umeleckom veľtrhu v Santiago de Chile.

Pre mňa je vždy dôležité byť jednou nohou v Prahe a druhou v zahraničí, aby sme mohli oba svety prepájať a vytvárať atraktívny a inšpiratívny obsah.

Aký je váš bežný pracovný deň? Máte vôbec nejakú rutinu?
Keďže veľa času trávim na letiskách, snažím sa rutinu držať čo najdôslednejšie. Ráno a dopoludnie mám vždy vyhradené na e-maily, popoludnie na schôdzky, zoom calls a večer na relax. Nesmierne dôležitá je pre mňa literatúra a návštevy múzeí a galérií.

Pracujete často aj so spevákmi a hercami. Ktorý interpret a ktorý herec, prípadne herečka, sú vašimi obľúbenými a prečo?
Obdivujem Julianne Moore pre jej integritu, charizmu a talent.

Čo by ste odkázali mladým ľuďom, ak chcú byť rovnako úspešní ako vy?
Dôležité je vedieť definovať, čomu sa chcete venovať a pripraviť si plán, podľa ktorého budete postupovať. Trpezlivosť a pracovitosť vás dovedú do cieľa.

Niekedy to ide rýchlo, inokedy si počkáte niekoľko rokov, ale výsledok z dobre odvedenej práce je najväčšou odmenou. A ak ju odvediete poctivo, budú sa vám postupne otvárať nové príležitosti, funguje to ako „domino efekt“.


Buď s nami aj na Instagrame a dozvieš sa o každom novom článku ako prvý!

Zdroj: hashtag.sk, Milosh Harajda
Odporúčame