Riaditeľ pivárenskej spoločnosti o kríze aj vkuse Slovákov: V čom sa líšime od Čechov a aké pivo nám chutí?

Rene Kruijt

Rene Kruijt sa na Slovensko vrátil po 15-tich rokoch (Zdroj: Heineken Slovensko)

#K našim životom neodmysliteľne patrí pivo. Je súčasťou veľkých životných udalostí i obyčajného večerného posedenia so známymi. O tomto zlatom moku sme sa rozprávali s riaditeľom spoločnosti Heineken Slovensko, Rene Kruijtom. Ako sa za posledné roky zmenil vkus Slovákov na pivo a či máme očakávať zdržovanie, sa dočítaš v našom rozhovore.


KVÍZ pre ozajstných milovníkov piva: Zmeraj svoje sily s kamošmi a dokáž, že si lepší!


Pre spoločnosť Heineken Slovensko ste už raz pracovali, no od roku 2004 ste kotvili hlavne v Afrike. Čo vás presvedčilo k návratu na Slovensko?

Spoločne s rodinou sme strávili v zahraničí viac ako 15 rokov, konkrétne v štyroch rôznych krajinách, čo výrazne obohatilo naše životy – ako súkromné, tak aj profesijné. Po tak dlhom čase a mnohých náročných situáciách, ktorým sme počas tohto obdobia čelili, sme cítili potrebu vrátiť sa do Európy.

No a aké lepšie miesto pre návrat sme si mohli želať ako Slovensko, rodnú krajinu mojej manželky a v pozícii výkonného riaditeľa v spoločnosti, pre ktorú som pracoval ako obchodný riaditeľ od roku 2001 do 2004.

V čom sa podľa vás za tých 15 rokov spoločnosť na Slovensku najviac zmenila?

Určite je toho veľa, až príliš, aby sa dalo všetko spomenúť. Je úžasné sledovať, ako sa krajina zmenila po vstupe do Európskej únie v roku 2004. Krajina sa vyvíja pozitívne, otvára sa, víta zahraničných zamestnancov a turistov. Je skvelé vidieť, že ľudia sa takmer všade snažia hovoriť cudzími jazykmi a byť si bližší.

Pivo je na Slovensku mimoriadne populárne (Zdroj: Unsplash/Stella de Smith)

Vaša manželka pochádza zo Slovenska, predpokladáme , že vám je naša krajina blízka. Čo na nej máte najradšej?

Najviac sa mi páči krásna krajina, nedotknutá a mimoriadne pestrá. Najmä horské oblasti, kde radi chodíme na turistiku. Určite mám rád aj pravú slovenskú pivnú kultúru.

Slováci sú všeobecne známi ako milovníci piva. Zároveň však nie takí veľkí, ako napríklad susední Česi. Ako je to naozaj? Je Slovensko naozaj pivná krajina?

Jednoznačne, Slovensko je skutočne pivná krajina s vitálnym pivovarnícko-sladovníckym priemyslom. Slovenskí spotrebitelia majú svoje pivá naozaj radi. Rozdiel medzi nami a Čechmi je možno v tom, že popri pive si slovenský zákazník vychutnáva širšiu škálu nápojov, napríklad miestne vína a destiláty, kým Česi, zdá sa, konzumujú pivo pri každej príležitosti.


3 megarýchle spôsoby, akými si doma vychladíte pivo: Nie je to žiadna veda!


Zmenil sa za posledných 20 rokov u Slovákov vkus, čo sa piva týka? Predsa len, na náš trh sa dostali aj cidre, radlery či iné ochutené pivá.

Podobne ako na iných trhoch, aj tu sme v posledných rokoch svedkami toho, že spotrebitelia sú otvorenejší novým, rôznorodým príchutiam a druhom piva. Na tieto trendy reagujeme produktovými inováciami, napríklad kategóriou radlerov a ciderov. Hnaní túžbou po zdravšom životnom štýle rastie aj dopyt po produktoch so zníženým obsahom cukru, akými sú produkty Radler 0,0% Light.

Pokiaľ ide o špecifickú chuť piva, myslím si, že tu sa toho veľa nezmenilo. Pivá sú vo všeobecnosti viac cenené, keď sú horkejšie, na rozdiel od iných krajín, kde spotrebitelia preferujú svetlejšie alebo menej horké pivá.

Samozrejme, preferencie spotrebiteľov sa líšia aj v závislosti od veku. Mladší spotrebitelia majú radšej chmeľové, menej horké a ovocnejšie pivá. Koniec koncov, je to práve zákazník, kto rozhoduje.

muž s pivom
Zatiaľ čo my si vychutnávame širšiu ponuku nápojov, Česi pijú pivo azda ku všetkému (Zdroj: Unsplash/Hiki Liu)

Profesijne ste pôsobili v Rwande, Egypte, Suriname či Demokratickej republike Kongo. Dajú sa niektoré z manažérskych rozhodnutí z týchto krajín aplikovať aj u nás na Slovensku?  

V podstate takmer všetky manažérske rozhodnutia je možné uplatňovať aj naďalej, keďže stále pracujem v rovnakej materskej firme HEINEKEN International. Bez ohľadu na to, kde na svete pôsobíme, uplatňujeme rovnaké štandardy kvality a riadime sa rovnakými pravidlami, smernicami a  politikou.

Čo som sa naučil, pracujúc s rôznymi kultúrami v rôznych krajinách, je svižnosť, odolnosť a schopnosť rýchlo prijímať rozhodnutia a to aj tam, kde 80-90 % stačí na to, aby sme sa posunuli dopredu. Musím povedať, že tieto prvky sa hodia aj počas súčasnej pandemickej krízy.


3 skvelé recepty s pivom: Pripravte si parádnu pizzu, pečené kura aj čokoládový koláč


Čo vás najviac prekvapilo počas života v Afrike? Je manažérsky život v týchto krajinách odlišný od života v Európe?

Čo ma príjemne prekvapilo a čo na mňa najviac zapôsobilo je fakt, že Afričania sa tešia z piva. Je súčasťou ich kultúry, skutočne obľubujú dobré pivo a sú nároční pokiaľ ide o kvalitu. V Európe si možno myslíme, že Afričanom na tom až tak nezáleží, no opak je pravdou.

Oni vnímajú spoločné posedenia pri pive s rodinou a priateľmi ako kľúčový a naozajstný pôžitok. Predovšetkým žijú pre dnešný deň, lebo včerajšok je preč a často nevedia, čo prinesie zajtrajšok. Postoj Carpe Diem majú v sebe hlboko zakorenený.

pivo Heineken
Pivo patrí k našim najobľúbenejším nápojom (Zdroj: Unsplash/luis desiro)

Vaším cieľom je posilniť segment HORECA (hotelové a gastronomické zariadenia), keďže značky vo vašom portfóliu v pivárňach a reštauráciách zaznamenávajú na rozdiel od retailu skôr stagnáciu. Súčasná situácia v súvislosti s koronavírusom vám asi príliš nepomohla. Ako to momentálne vyzerá v tomto sektore?

Po mojom príchode som videl, že HORECA je na Slovensku veľmi dobre rozvinutá. Mojou ambíciou bolo pomôcť ďalej rozvíjať tento segment ako celok. Tento rok nás však zasiahla silná kríza a museli sme rýchlo konať. Niektoré projekty išli bokom a museli sme podať pomocnú ruku HORECE. Už po ohlásení prvých obmedzení sme prijali sériu opatrení, aby sme im uľahčili situáciu.

Prišla však druhá vlna a opäť ťažké časy pre HORECU. Už na jar sme pocítili 90 % pokles predaja piva v tomto segmente, situáciu zlepšili letné terasy, no nevrátili sa čísla na úroveň spred krízy.

Teraz opäť vidíme, že je HORECA mimoriadne silno zasiahnutá a čakajú ju ťažké časy, keďže v zime spotreba piva prirodzene klesá. Všetko závisí od toho, ako dlho budú ešte opatrenia trvať a aká bude ďalšia pomoc od štátu. No vyhliadky na otvorenie reštaurácií a barov nie sú vôbec priaznivé.

pivo
HORECA je mimoriadne silno zasiahnutá a čakajú ju ťažké časy (Zdroj: Unsplash/Eeshan Garg)

Kde chcete vidieť spoločnosť o päť rokov? Čo sa zmení a čo, naopak, netreba meniť vôbec?

Chcem ju vidieť finančne zdravú a udržateľne rastúcu z hľadiska ziskovosti, čím budeme výrazne prispievať k domácej ekonomike a predovšetkým ku spokojnosti a zdraviu našich zamestnankýň a zamestnancov. Úprimne, súčasná situácia výrazne zmení naše životy a fungovanie mnohých firiem. Momentálne je ťažké povedať, čo bude zajtra, situácia je nevyspytateľná.

Predpokladám, že HORECA segment a trh s pivom prejde tiež mnohými zmenami a bude trvať dlho, kým sa zotaví. Na druhej strane, slovenskí spotrebitelia sú lojálni a stávajú sa čoraz odolnejšími, takže verme, že sa po koronakríze budeme môcť vrátiť k tomu, čo nás bavilo.

Som si istý, že si určité veci budeme vážiť oveľa viac ako predtým, napríklad to, že sme zdraví, že máme okolo seba priateľov a rodinu a že si spoločne vychutnávame vysokokvalitné slovenské pivo.


Ako si vychutnať pivo bez otvárača? Ukážeme vám 7 kreatívnych spôsobov otvárania fliaš


Zlatý Bažant je na Slovensku už tradičnou značkou. Zároveň pri ňom môžeme sledovať najviac experimentov (Hurban Legend, ´73 či séria radlerov a nealko). Je práve toto tá cesta budúcnosti – jeden originál a množstvo odlišných typov?

Zlatý Bažant je obľúbená slovenská značka piva s vysokým hodnotením, ktoré si veľmi vážime. Aj keď radi predvídame trendy a ponúkame inovácie a rozmanitosť, nemáme chuť experimentovať. Je pravda, že v inováciách sme veľmi aktívni. V súčasnej situácii je tiež dôležitá koncentrácia.

V prípade radlerov je však rast hnaný inováciami a rozmanitosťou chutí, čo je oblasť, kde sme v popredí vývoja a sme odhodlaní v tejto ceste pokračovať.

Vstup do pivovaru v Hurbanove
Vstup do pivovaru v Hurbanove (Zdroj: Wikipedia/Metiz)

Otázka, ktorá mnohým nedáva spávať – máme sa pripraviť na zvýšenie cien piva v súvislosti s aktuálnou pandémiou?

Naším cieľom je zabezpečiť, aby konzument nepocítil dopady krízy. Chceme, aby si svoj obľúbený nápoj mohol vychutnať s pocitom istoty a bezpečia. V tejto chvíli je však ťažké predpokladať, ako sa bude naďalej vyvíjať trh. A, samozrejme, nemôžem hovoriť v mene zákazníkov – obchodných partnerov, každý ma vlastnú nákladovú štruktúru.

Pivo je vo všeobecnosti cenovo dostupný nápoj na Slovensku. V podstate lacnejší ako vo väčšine krajín západnej Európy. Bude to však závisieť aj od toho, ako veľmi vláda podporí náš priemysel a či nás nebude konfrontovať s ďalšími extra poplatkami.

Zdroj: hashtag.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť