Dávid Štumpf má na konte prestížnu filmovú cenu Emmy: Jeho rada? Nerobte to, čo vás nebaví

Dávid Štumpf

Slovák Dávid Štumpf získal ocenenie Emmy (Zdroj: Osobný archív/Dávid Štumpf )

#Ak si jeho meno doteraz nepoznal, odteraz si ho zapamätáš. Úspešný Slovák totiž zažiaril v americkom filmovom svete. Dávid Štumpf sa môže pochváliť prestížnym ocenením Emmy, preto sme ho neváhali trošku vyspovedať.

Mladý a skromný 32-ročný chalan rozhodne nie je nováčikom vo svojom odbore. Venuje sa režírovaniu a tvorbe animácií už od svojich vysokoškolských štúdií. Vyštudoval bratislavskú VŠMU a pražskú FAMU, neskôr pracoval ako animátor, až sa dostal k marvelovkám. Práve spolupráca s Marvelom mu priniesla prestížne ocenenie Emmy.

Aké pocity sprevádzali okamih, keď na odovzdávaní cien Emmy odznelo dielo vášho tímu?
My sme vyhrali cenu v kategórii, o ktorej rozhoduje odborná porota, takže sme o tom vedeli asi mesiac dopredu. Myslel som si, že je to veľkolepý joke. Totiž režisér, ktorý mi to povedal, by si takúto vec pokojne mohol vymyslieť, a ani by som sa tomu nečudoval. Uveril som, až keď mi z LA prišla oficiálna pozvánka na Emmys. A bola to skvelá párty (úsmev).

Cena Emmy (Zdroj: Instagram/stumpf_dav)

Priblíž nám trochu, čo všetko zahŕňa tvoja práca? Čo konkrétne je tvojou úlohou na projektoch?
Animácia. Konkrétnejšie charakterová animácia, čo zahŕňa herectvo animovaných postáv. Niekedy projekty režírujem, alebo vytváram storyboardy – obrázkové scenáre. Môj záber je pomerne široký, ale snažím sa ho časom zužovať.

Pracoval som v tíme v štúdiu Framestore, na ktorý dohliadali producenti z Marvelu. Konkrétne som vyvíjal animovaný svet hlavnej postavy, štýl rozprávania, dizajn a animačný jazyk. Išlo hlavne o animačné testy, keď tie boli schválené a vymyslené, tak sme sa s tímom pustili do samotnej animácie jednotlivých sekvencií.

Venoval som sa hlavne kreslenej animácii. Keďže tieto animácie boli často zasadené do hraného obrazu, mali sme veľkú podporu z VFX tímu – expertov na efekty, ktorí nám pomáhali naše animácie „vložiť“ do natočených záberov.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Veľa zábavy za málo peňazí: Tieto športiaky kúpiš za menej ako 4000 eur!

Bolo pre teba od detstva jasné, akým smerom sa chceš uberať?
Popravde, najprv som chcel byť hokejistom. Bratovi Danielovi sa to podarilo, ja som bol väčšie drevo. Keď som po základnej škole rozhodoval, čo ďalej, rodičia ma podporili v mojom koníčku – kreslení. A dobre urobili, bez nich by som to nedal! Tak som teda spojil kreslenie s mojím ďalším koníčkom – filmom. A odvtedy sa toho držím.

Študoval si na Slovensku. Je to dobrý odrazový mostík pre ľudí, ktorí chcú preraziť v zahraničí? Alebo si musel veľa energie vložiť do ďalšieho vzdelávania?
Študoval som v Bratislave aj v Prahe. Vo všeobecnosti by som povedal, že VŠMU a hlavne FAMU sú školy zamerané na autorské festivalové filmy, nezávislú animáciu. A ako také ľudí nepripravujú na zákazkovú a komerčnú tvorbu. Našťastie je však svet animácie pomerne globalizovaný, takže nie je nemožné presadiť sa v zahraničí.

Je niečo, v čom si mal lepšie vedomosti ako tvoji kolegovia v Spojených štátoch? Resp. čo bolo tvojou najväčšou devízou?
Toto je ťažké povedať. Väčšinou pracujem s profesionálmi, veľakrát s najlepšími v odbore. Každý z týchto ľudí má špecializáciu, v ktorej je majster. Samozrejme sa špecializujem aj ja, ale tým, že som vyštudoval FAMU v Prahe, kde nás viedli ako autorov, tak zvládam skoro každý aspekt produkcie – od vývoja obrázkového scenáru až po strih.

Vďaka tomuto mám väčšinou prehľad o tom, čo sa v projekte deje, a viem poskytnúť feedback. Na západe sa ľudia užšie špecializujú už od školy. Tento fakt by sa dal vnímať ako moja výhoda.

Ako si sa vlastne dostal do Marvelu? Čo ti prebleslo hlavou, keď ťa oslovili?
Našli ma recruiteri zo štúdia Framestore. Hodil sa im môj rukopis do projektu. Popravde, ja nie som veľkým fanúšikom Marvel Universe, takže som to bral ako každú inú prácu. Samozrejme, že sa mi projekt páčil a mali sme dobrý tím. Spolupráca bola skvelá a našiel som si nových kamarátov.

Za animácie pre Marvel získal prestížne ocenenie (Zdroj: Instagram/stumpf_dav)

Tvoja filmová tvorba je celosvetovo známa. Aký je to pre teba pocit? 
Celosvetovo je trochu silný výraz, ale s mojimi študentskými filmami sme sa dostali na cool festivaly ako Sundance v USA, Bienale v Benátkach alebo Annecy vo Francúzku. Cestovať po festivaloch, a hlavne po animačných festivaloch, je moja obľúbená forma cestovania, takže to je super pocit. Väčšinou tam stretnem super ľudí a mnoho z nich už poznám. Mám zopár festivalov, na ktoré chodím každý rok už osem rokov za sebou.

Čomu vďačíš za to, kam si sa so svojou tvorbou dostal?
Mal som samozrejme veľký kus šťastia, na čo nezabúdam. Ale ešte je obrovský kus predo mnou, sám som zvedavý, kam to povedie.

Je prípadne niečo, čo by si urobil s odstupom času inak?  
Urobil by som veľa vecí inak, ale neviem, do akej miery by ma to ovplyvnilo. Takže, na konci dňa som asi spokojný s doterajším vývojom.

Toto odvetvie je určite veľmi náročné. Čo by si odporučil človeku, ktorý by to možno chcel skúsiť?
Nemám dokonalú radu. Mne fungovalo sústrediť sa len na aspekty tvorby, ktoré ma bavili. Takýmto spôsobom som postupne vyradil veľa techník a prístupov, ktoré som síce ovládal, ale bohužiaľ ma nebavili. Týmto spôsobom som sa čoraz viac a viac špecializoval. 

Čo považuješ za svoj najväčší úspech alebo posun v kariére?
Najviac si cením spolupráce s legendárnym štúdiom Buck, ktoré bolo mojím absolútnym snom keď som sa učil animovať. Zároveň je to štúdio, ktoré zadefinovalo podobu komerčnej animácie tak, ako ju poznáme teraz, a neustále posúva hranice. Podľa mňa do veľkej miery zmazali hranicu medzi nezávislou a komerčnou animáciou, keďže ako prví začali používať nezávislých freelancerov na budovanie kampaní pre veľké značky ako Google, Apple, Nike a pod. To pred 20 rokmi neexistovalo.

Aký žáner filmov preferuješ ty sám? Aké obľúbené snímky by si nám odporučil?
Väčšinou nezávislé festivalové filmy. Odporúčal by som ľuďom si pozrieť hocijaký film od režiséra Hajaoa Mijazakiho.

Na svoj instagramový profil pridávaš ukážky svojich prác. Máš teraz v pláne rozbehnúť sociálne siete „vo veľkom“?
Asi iba pokračovať v tom, ako to robím doteraz. Môj Instagram funguje viac menej ako moje portfólio a ako-také má inú cieľovú skupinu ako masový divák. Je určené pre režisérov, recruiterov, animátorov a producentov, ktorí ma môžu na základe týchto prác osloviť. Takže viac špecializované publikum.

Je na obzore nejaký projekt, na ktorý sa môžu fanúšikovia tvojej tvorby tešiť?
V posledných rokoch sa venujem reklamným kampaniam pre zahraničné značky. Pomaly ale cítim, že by som rád začal vyvíjať ďalší krátky animovaný film. Zatiaľ neviem, čo to bude, ale mám pocit, že by som si rád dal pauzu od komerčnej tvorby v najbližších rokoch.

Na záver, akú radu by si dal našim čitateľom, zväčša študentom, ak si chcú splniť svoje sny? 
Asi robiť to, čo ich baví a nerobiť to, čo ich nebaví. To funguje mne. (úsmev)

Sleduj náš Instagram

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame