RECENZIA Na každom živote záleží: Slovenský film Správa je audiovizuálny zážitok, ktorý si zaslúži hutnejší scenár

Peter Bebjak režíruje nový slovenský film Správa

Peter Bebjak režíruje nový slovenský film Správa (Zdroj: DNA Production)

#Komédia a politika bokom. Aj toto si možno povedal Peter Bebjak a množstvo talentovaných tvorcov okolo neho. Ak sa pozrieš na slovenskú filmografiu posledných rokov, skutočne v nej nájdeš len samé československé komédie a politické témy.

Správa ťa vezme do druhej svetovej vojny, konkrétne do nám neďalekého koncentračného tábora. Tam začína príbeh našich dvoch hrdinov, ktorí sa postavili čelom k jednému z najvážnejších konfliktov novodobých dejín. Dokázal však film naplniť naše očakávania?

RECENZIA Nazri do života Patrika Vrbovského: Rytmus ti vo filme Tempos predstaví počiatky slovenského rapu

Obetuj seba a zachráň tisíce

Siedmeho apríla 1944 sa Alfrédovi Wetzlerovi podarilo čosi jedinečné – unikol spolu s mladším väzňom Rudolfom Vrbom z prísne stráženého tábora smrti Osvienčimu. Cieľom úteku však nebolo zachrániť si vlastný život, ale zabrániť umieraniu tisícov ľudí. Po smrteľne nebezpečnom putovaní došli na Slovensko, kde vznikla správa o genocíde.

Tajnými cestami sa dostala až do rúk Winstona Churchilla a Franklina D. Roosevelta a zasiahla do vývoja 2. svetovej vojny. Príbeh plný napätia a emócií osloví diváka napínavou drámou úteku, absurditou vývoja dejín, ale aj vnútornou silou muža, ktorý sa postavil proti zvrátenosti systému.

Na film sa pozeráš z dvoch perspektív. Jednak utekáš z tábora spoločne s Wetzlerom a Vrbom, ale niekedy odbočíš a sleduješ vývoj udalostí pred ubytovňou 9. Práve odtiaľto utiekli naši hrdinovia. Väzni poriadne preverujú nemecké nervy aj trpezlivosť, ale to až do chvíle, keď pátranie nikam nevedie ani po dlhých hodinách. Vtedy príde na rad násilie.

Hrdinu Alfréda Wetzlera si zahral Noel Czuczor
Hrdinu Alfréda Wetzlera si zahral Noel Czuczor (Zdroj: DNA Production)

Dôležitý míľnik našich dejín

Do hlavných úloh Wetzlera a Vrbu sa vžili Noël Czuczor a Peter Ondrejička. Okrem nich sa tu mihne viacero známych aj menej známych tvárí vrátane Brita Johna Hannah (Spartakus, Múmia). Herecky je na tom film veľmi slušne. Aj keď Czuczor miestami prehráva, dokážeš mu tých pár scén odpustiť. Vžiť sa do kože utečencov z Osvienčimu rozhodne nebolo ľahké.

Film trvá niečo cez pol druha hodiny. Myslím, že mnohí budú mať aj s takou krátkou stopážou problémy. Snímka nechce zachytiť „veľkoleposť“ 2. svetovej druhej, rozpráva komorný príbeh dvoch ľudí a niekoľkých vedľajších postáv. Miesto Vojaka Ryana teda čakaj skôr Dunkirk. Správa je o určitej udalosti, nie o mapovaní vojny. Uvidíš len zopár lokácií a len zopár tvárí. Film sa správou začína a správou aj končí. A to je dobre. Vďaka tomuto kroku cítiť od tvorcov zažratie do príbehu a nie opakovanie už tak obohratej platne.

Ak nevieš nič o príbehu Weztlera a Vrbu a chceš byť pred projekciou informovaný, radšej si dopredu naštuduj zopár materiálov. Vojnové snímky zväčša ponúknu pred filmom zopár viet o aktuálnej situácii, aby si sa vedel zorientovať v príbehu. Tu nič také nehrozí. Okrem dátumu a miesta konania, ktoré sa zobrazia v jednom zábere ti tvorcovia neprezradia nič. Dúfajú, že poznáš okolnosti, v ktorých sa ocitli spomínané postavy. Pre staršieho diváka nebude problém zorientovať sa, no ak je film cielený na mladé a neznalé publikum, zopár jedincov sa môže stratiť.

Keď dôjdu Nemcom nervy, na rad prichádza násilie
Keď dôjdu Nemcom nervy, na rad prichádza násilie (Zdroj: DNA Production)

Technická stránka hodná Hollywoodu

Čo ti povedať o vizuále. Ak si už videl niektorý z Bebjakových filmov vieš, že ťa čaká minimálne skvelá produkcia a výprava. Rozpočet filmu predstavoval niečo cez 3 milióny eur a na filme to poznať. Aj keď sa niektorí budú sťažovať, že replika Osvienčimu je skromná a neukazuje skutočnú veľkosť tábora, osobne mi to nevadilo. Ako som spomínal, film sa nehrá na nič hollywoodske. A predsa som mal pocit, že pozerám niečo, čo určite ocenia aj zahraniční tvorcovia, novinári a diváci.

Kamera je jednoducho výborná. Martin Žiaran sa znova prekonáva a doručuje jeden krajší záber ako druhý. Taktiež sa s ňou dobre pracuje aj počas akčnejších scén. Ak naši hrdinovia utekajú, kamera formou handheld uteká s nimi. Ak zastavia, stojí aj kameraman. Niekedy sa tak akoby stávaš tretím účastníkom. Tracking shoty Bebjakovi idú, a tu jednoducho nemôžu chýbať. Ku koncu ťa čaká aj jeden long-take s množstvom replík. Odhadom trvá asi 5-6 minút je jedným z najdôležitejších častí filmu.

Najviac ma však dostala práca s audiom. Miesto hudby tvorcovia viac vsadili na zvuk a ruchy. Cítiš každú vystrelenú guľku, lebo vieš, že predstavuje jeden vyhasnutý život. Obzeráš sa okolo seba za každým pohybom haluze… jednoducho zvuková stránka, ako sa patrí. Snímka rozpráva ťažkú tému a audiovizuálna stránka chce docieliť, aby si sa do nej vžil. V tomto prípade ju určite aj ty zhodnotíš na jednotku.

Replika koncentračného tábora vznikla neďaleko dediny Láb
Replika koncentračného tábora vznikla neďaleko dediny Láb (Foto: Stanislava Topoľská)

Nezabudnime

Kiná dnes zívajú prázdnotou a so zhoršujúcou sa pandémiou to bude ešte horšie. O to viac ma teší, že som sa ocitol v plnej kinosále a film vnímal, ako jeden z najlepších kinových zážitkov roka, aj keď som na plátne nevidel najlepší film roka. Po skončení sme sa jednoducho postavili a v tichu odišli. Žiadne úsmevy, hodnotenie filmu počas odchodu zo sály či rýchle odpisovanie na telefóne, ktorý som mal hodinu a pol vypnutý. Viac ako 200 ľudí odchádzalo zo sály v hrobovom tichu, a to znamená, že tvorcovia splnili svoj cieľ.

Správa nie je nový Schindlerov zoznam, ale ani sa ním nesnaží byť. Na podstatne kratšej stopáži sa rozprestiera jednoduchý príbeh, ktorý môže niektorých nudiť či dokonca znechutiť. Čakal by som možno prepracovanejší scenár alebo viac akcie, ale úprimne… načo? Príbeh odsýpa a doručí všetko, čo má. Na slovenské pomery ide jednoznačne o jeden z najlepších filmových počinov posledných rokov a dúfam, že ho v kinách podporíš čo najskôr aj ty.

P.S.: Ostaň až do úplného konca, pretože počas záverečných titulkov si pre teba tvorcovia pripravili poburujúci odkaz.