RECENZIA Preletieť hranice, ktoré sa inak nedajú prekročiť: Balón je o šialenom nápade na ceste za slobodou

#Sú veci, ktoré vnímame ako samozrejmosť. Sloboda vycestovania je jednou z nich. Dnes prakticky môžeš ísť všade tam, kde ťa napadne, s výnimkou pár štátov, samozrejme. V tých ostatných si obmedzený len časom a finančným rozpočtom. Vieš si však predstaviť, že by si nemohol ísť navštíviť svoju rodinu, hoci žije od teba len niekoľko kilometrov? Film Balón ti ukáže, čo všetko sú ľudia schopní urobiť na ceste za skutočnou slobodou.

Mrazivé na celom príbehu je to, že vychádzal zo skutočnej udalosti. Nemecký film, ktorý vznikol pod taktovkou režiséra Michaela Herbiga, ťa zavedie naspäť do roku 1979. Teda do času, keď si s najväčšou pravdepodobnosťou ešte nebol na svete. Ukáže ti odvrátenú tvár Východného Nemecka a pri jeho pozeraní si budeš myslieť len jediné. Tí ľudia boli určite šialení.

Ako sa dostať cez hranice?

Vo filme sa stretávame s dvoma rodinami, ktoré žijú vo Východnom Nemecku. Ani jedna z nich nesúhlasí s režimom a preto sa túžia dostať na západ. Avšak to je samozrejme nelegálne. Všetkých prichytených pri nelegálnom pokuse prekročiť hranicu zastrelí pohraničná polícia. Muži, ženy a deti. Preto, ak chcete uspieť, musíte hľadať nové možnosti. A tieto dve rodiny vymysleli niečo, čo sa len tak nevidí. Pokúsili sa emigrovať na podomácky zostrojenom balóne.

Prvý pokus nevyšiel

Prvého pokusu sa zúčastnila len rodina Petra Strelzyka (Friedrich Mücke), pretože druhá rodina Güntera Wetzela sa na poslednú chvíľu rozhodne ostať. Günter (David Kross), vodič sanitky, tesne pred plánovanou akciou zistí, že sa prepočítal, a že balón neunesie osem osôb. Rodina Strelzykových to teda vyskúša na vlastnú päsť. Ich pokus však stroskotá, a tak len 200 metrov od hraníc sa musia (dočasne) rozlúčiť so svojim snom o slobode.

Neúspešný pokus vzbudí záujem Stasi, tajnej polície, ktorá urobí všetko preto, aby chytila previnilcov. Obe rodiny sa čoskoro dostanú do ohrozenia a vidia, že nemajú inú možnosť, len sa o bláznivý pokus preletieť na západ na podomácky vyrobenom balóne, pokúsiť ešte raz. Tentoraz obe rodiny ťahajú za jeden koniec. Konštruujú balón, väčší a stabilnejší, pričom ich najväčším nepriateľom je čas.

Všetko alebo nič

Veľmi sa mi páčila postava Doris Strelzykovej (Karoline Schuch). Tá je postavená pred neľahkú voľbu. Je schopná, ako matka, ohroziť životy svojich detí? V balóne, ktorý neprešiel žiadnymi bezpečnostnými testami, musia opäť letieť vo výške viac ako 1 700 metrov nad zemou. Môžu spadnúť, môžu ich zostreliť. Ak ich chytia živých, ju s manželom odstránia, pričom deti skončia buď v polepšovni, alebo v domove. Podobnými mučivými otázkami prechádza aj Günterova žena Petra (Alicia von Rittberg). Tá má dve malé deti, pričom syn Peter, sa v škôlke preriekne a učiteľke povie, že otec doma stále niečo šije… Aj táto nevinná otázka preverí ľudské charaktery.

Dobrá hudba a zaujímavý strih

Film sa pozeral veľmi dobre, neboli v ňom hluché miesta, ktoré by diváka nudili. Musím priznať, že pri pozeraní som akosi sympatizovala zo všetkými postavami, pretože aj „tí zlí“ išli na to celkom logicky a človek tak mal pocit, že si chcú len dobre plniť svoje povinnosti.

No jediné, čo mi na filme nesedelo, bolo množstvo banálnych chýb, ktoré ku koncu robili príslušníci tajnej polície. Jednoducho som im to neverila. Koniec bol šitý horúcou ihlou a až tak veľmi sa nelíšil od množstva akčných filmov, ktorých dej čoskoro zabudneš.

Možno keby koniec režisér spravil menej akčnejší a viac reálnejší, zanechal by tak oveľa lepší dojem z celkového filmu. Napriek tomu tento film odporúčam. Treba si ho pozrieť, už len preto, aby sme nebrali slobodu ako samozrejmosť.

Dostali ste chuť zájsť na niečo do kina? Pozrite na program CINEMAXU vo vašom meste!