RECENZIA Ďalší krvavý hit z Južnej Kórei? Šialená miniséria Hellbound sa okamžite zaradila medzi topku!

Seriál Hellbound

Hellbound je novou konkurenciou Squid Game (Zdroj: Climax Studio)

#Južná Kórea si tento rok vďaka niekoľkým veľmi úspešným projektom konečne vydobyla svoje postavenie na Netflixe. Šesťdielna miniséria Hellbound sa okamžite zaradila medzi Top 10 streamovaných programov prakticky na celom svete. V

samotnej Južnej Kórei dokonca predbehla aj Squid Game, kde sa stala najsledovanejším programom Netflixu v prvých troch dňoch vysielania. Nás však napriek tomu viac zaujala spomínaná survival pecka, a na Peklo sa trochu pozabudlo. Na portáli ČSFD sa jej dostalo skromného hodnotenia 59 %, no za zhliadnutie určite stojí. Naša recenzia ti ukáže, čím by ťa Hellbound mohlo zaujať a čím naopak odradiť.

Nový film s DiCapriom láme rekordy! Za pár dní ho na Netflixe videli milióny ľudí, populárnemu hercovi však uškodil

Hriešnici majú byť potrestaní

Obyvateľov Južnej Kórei najnovšie trápia takzvané rozsudky smrti. Údajne ich dostanú len hriešnici, po ktorých si po uplynutí stanoveného času prídu traja hromotĺci z pekla, ktorým neradno krížiť cestu. Neskôr sa ale ukáže, že to nie je celkom tak, lebo v ohrození sú v podstate všetci. Niektorí sa rozhodnú čeliť svojmu svedomiu, iní, tí, ktorí túžia po moci, začnú využívať svedomie druhých. Panike, ktorú tieto rozsudky rozpútajú, sa pokúsi čeliť niekoľko postáv, na ktoré však čaká takmer nezvládnuteľná úloha.

Hellbound je adaptáciou rovnomenného webtoonu, ktorý v roku 2002 napísal a ilustroval Yeon Sang-ho. Dielo veľa nového neprináša, no opäť sa ukazuje, že tým najdôležitejším je trafiť sa do vkusu diváka, ponúknuť mu mix akcie a emócií vo veľkolepej podobe. Ázijská tvorba vedela zvyšok sveta vždy zaujať a Hellbound si aj u nás určite nájde svojich priaznivcov.

hellbound peklo screen netflix
Séria je napriek svojej krátkosti plná mnohých mrazivých a napínavých scén (Zdroj: Netflix)

Stávka na istotu

Technické spracovanie ponúka presne to, čo už ponúkli podobné projekty v minulosti. Vizuálna stránka je opäť bezchybná. Dočkáme sa efektnej „klipovej“ akcie, filtre použité v scénach odohrávajúcich sa v noci sú presne také, aké máme radi, takže napríklad pri prechádzke nočnou Bratislavou nás podobný zážitok určite nečaká.

Za zmienku možno stoja vizuálne efekty. Názory na vzhľady pekelných monštier (ktoré však nedostanú veľa priestoru) sú rozporuplné. Nie každý si napríklad predstavuje trojicu pekelníkov vykonávajúcich rozsudok ako panáčikov z Michelinu. Na druhej strane, ako zobraziť „vynášačov rozsudkov“ tak, aby pôsobili uveriteľne a zároveň správne pekelnícky? Verdikt je na tebe. Hellbound našťastie nestavia príbeh na efektoch. Takže, ak aj občas nadvihneš obočie, ihneď si tvoju pozornosť získa napríklad niektorá z kladných, alebo aj záporných postáv.

Už po prvej časti tušíme, akým tempom sa budú niesť tie ďalšie. A to naozaj platí. Z týchto očakávaní nás nevytrhne ani hudba. Tá zaznie presne tam, kde má. V scénach, v ktorých nakukneme do súkromia postáv, v nás niekedy vyvolá silné emócie. Počas akčných sekvencií, kedy vzduchom lietajú autá a ľudia, nás drží v napätí. Nič iné ako stávka na istotu nie je v podobných sériách prípustné, lebo na nič iné ani nie sme zvedaví.

hellbound peklo poprava netflix
„Ukážky“, ako v minisérii nazývajú popravy hriešnikov, sú obzvlášť brutálne (Zdroj: Netflix)

Nenaplnený potenciál

Žáner dark fantasy ponúka svojim autorom naozaj široké pole sebarealizácie. Tí naozaj talentovaní môžu vytvoriť veľkolepé ságy plné výnimočných postáv a osudových scén. Ostatní môžu menšiu originalitu deja vyvážiť originálnym mixom žánrov, čo ocení nejeden cinefil. Hellbound celkom zdarne kráča tou druhou cestou. O originalite síce nemôže byť ani reč, no prvky drámy, fantasy, hororu a trileru vytvárajú pomerne pútavý obsah.

Kladné postavy si síce našu náklonnosť skôr nezískajú, no keďže sú postavené pred náročnú úlohu, vieme sa do ich kože vžiť pomerne rýchlo. Najviac zaujme právnička Min Hye-jin, ktorá boju proti zlu rýchlo zasvätí celý svoj život. Oproti nej pôsobí policajný vyšetrovateľ Jin Kyeong-hoon nie veľmi sympatickým dojmom. No keď zistíme, čím všetkým si jeho rodina prešla a ešte len prejde, určitú ľútosť a sympatie pocítiť musíme. V ceste im stoji náboženská sekta Nová pravda (a tiež ich extrémistická odnož, takzvaní Šípovci), ktorá zúfalstvo ľudí využíva k tomu, aby upevňovala a rozširovala svoje postavenie a vplyv.

Trochu zamrzí, že tvorcom chýbala väčšia odvaha pri vystavaní príbehu. Zatiaľ čo niektoré japonské anime seriály vyťažili z podobných námetov maximum a držali nás v napätí desiatky častí, tu si už po štyroch častiach uvedomíme, že príbeh nám zrejme nič nové neponúkne. Predlohu som nečítal, no povedzme, že ak by sa ňou scenáristi inšpirovali len voľne a napísali by zaujímavejšie charaktery jednotlivým postavám (a takisto ich motivácie), mohli by sme na Hellbound spomínať ešte veľmi dlho. Takto si naň v tom lepšom prípade spomenieme tesne pred uvedením druhej série, o ktorej sa už vedú debaty v rôznych internetových diskusiách.

hellbound peklo netflix jazero muz
Zúfalé a neriešiteľné osudy hlavných i vedľajších postáv tebou môžu pohnúť (Zdroj: Netflix)

Opäť sociologický presah

Tak, ako aj v iných ambicióznych projektoch posledných rokov, aj tu výrazne cítiť sociologický presah, o ktorý sa tvorcovia snažili. Opäť nám ukazujú ľudí, či už jednotlivcov alebo dav, ako stádovité a ľahko ovplyvniteľné bytosti, ktoré mediálnemu nátlaku dôverujú viac ako vlastnému rozumu. Aj tu sa ukazuje, že sociálne siete a možnosť kedykoľvek zdieľať takmer čokoľvek, nemusí život len uľahčiť. Istým spôsobom môžeme šesťdielne dielko  vnímať ako svojskú metaforu k aktuálnemu stavu našej spoločnosti, v ktorej životy ľudí ohrozuje nielen koronavírus, ale aj konšpiračné teórie.

V posledných častiach Hellbound v tomto smere nepoľaví, skôr naopak. Stretneme sa nielen s tými, ktorí slepo veria, ale aj s tými, ktorí sú schopní ľudské nešťastie zneužiť pre svoje účely. Hellbound však nie je nejakou moralistickou agitkou, v ktorej by zobrazenie (nielen) dnešnej „zvrátenej“ spoločnosti vytláčalo samotný príbeh. Ten možno bez problémov vnímať aj bez spomínanej sociálno-kritickej vrstvy.

Napriek negatívam si zaslúži pozornosť

Myslím si, že aj v prípade spomínanej druhej série, sa bude k minisérii Hellbound vracať málokto. Slovenských divákov zasiahli tohto roku iné projekty, originálnejšie spracovaním, príbehom alebo myšlienkou. Napriek tomu si toto dielko tvoju pozornosť zaslúži a tými šiestimi časťami spokojne zabiješ jeden voľný deň.

Zdroj: Hashtag.sk