RECENZIA Muzikál Tick, Tick… Boom! je presne ten film, ktorý chceš na Vianoce pozerať

recenzia Tick, Tick... Boom! je tým pravým filmom k vianočným sviatkom

Tick, Tick... Boom! je tým pravým filmom k vianočným sviatkom (Zdroj: Netflix)

#Ak už máš po krk tradičných vianočných filmov a všetky česko-slovenské klasiky si už videl, predstavíme ti tohtoročnú novinku, ktorú si zamiluješ. Na Netflix totiž zavítal nenápadný muzikál Tick, Tick… Boom! Mrzí nás, že sa o ňom na česko-slovenských portáloch takmer vôbec napíše, a pri tom ide skutočne o film, ktorý zahreje na duši najmä v období Vianoc. Predstavíme ti pár dôvodov, prečo by si mu mal dať šancu aj ty.

RECENZIA Westernovka The Power of the Dog ponúka veľké herecké mená, stačilo to? Film nás bavil, ale znova by sme si ho nepozreli

Andrew Garfield ako Jonathan Larson

Nádejný hudobný skladateľ Jonathan má krátko pred tridsiatymi narodeninami. Snaží sa predať svoj prvý muzikál a popri tom rieši milostný vzťah so svojou priateľkou. Pracuje v kaviarni, noc trávi za počítačom písaním scenáru a jeho priateľstvo s dlhoročným kamarátom Michaelom začína poriadne škrípať. Prirátaj si k tomu presýtený umelecký trh v New Yorku a máš nábeh na poriadnu pred-krízu stredného veku.

Tick, Tick… Boom! sa nesnaží poúčať o živote, ani polemizovať o vzťahoch. Sleduješ príbeh rodiaceho sa umelca, ktorý počas svojho prvého vystúpenia spomína na časy, ktoré sprevádzali prácu práve na tomto diele. Zabudni teda na lineárne rozprávanie. V deji sa síce prelína prítomnosť so skutočnosťou, no v scénach sa nikdy nestratíš.

Andrewa Garfielda si pamätáme ako niekdajšieho Amazing Spider-Mana či vojaka Desmonda z oscarovej vojnovej drámy Hacksaw Ridge. Niektorí videli dokonca aj nedocenenú Scorseseovku Mlčanie. Andrew nám znova dokazuje, že je hercom mnohých tvárí a aktuálne vychádzajúca hviezda Hollywoodu. Vo filme aj sám spieva, čo potvrdil v rozhovore s Wired. Práve jeho herecký výkon ťahá celý film od sľubného začiatku až po dojemné finále.

Úlohy nádejného hudobníka sa zhostil Andrej Garfield
Úlohy nádejného hudobníka sa zhostil Andrej Garfield (Zdroj: Netflix)

Skvelý debut mladého režiséra

Za projektom stojí režisérsky debutant Lil-Manuel Miranda. Doteraz sa venoval hudobnej stránke filmu zložil piesne pre Vaianu, Hamiltona, Vivo či Encanto, no po rokoch si po prvýkrát sadol do režisérskeho kresla, aby zamiešal tohtoročné oscarové osudie v kategórii najlepšia réžia. Prestrihy medzi scénami sú skvelé, pretože ťa nevytrhnú z príbehu. Vo filme si dokonca sám zahral malú vedľajšiu rolu.

Scenár mu podľa skutočných udalostí napísal Steven Levenson, taktiež ucho vo svojom odbore. Má za sebou niekoľko seriálových projektov, na celovečerákoch však začal pracovať len tento rok. Aj vďaka nemu ťa muzikál nebude nikdy nudiť. Podobne ako vo filme King Richard, aj Tick, Tick… Boom! je debutovým projektom režiséra/scenáristu, ktorý obom vyšiel na jednotku.

Andrew Garfield si vo film aj neraz zaspieva
Andrew Garfield si vo film aj neraz zaspieva (Zdroj: Netflix)

Radšej originálny film ako remake starej klasiky

V kinách by sme aktuálne mali možnosť vidieť Spielbergove West Side Story. Samozrejme, za predpokladu, že by boli kiná otvorené. Americký recenzenti si remake nestarnúcej klasiky vychvaľujú, no úprimne, čo tam po ňom. Zrejme si ho už aj tak videl a ak nie, nie je náročnému sa k nemu dostať. Verím, že Spielbergov film je určite dobrý a technicky vypiplaný, no na druhej strane nedám dopustiť na originálnu tvorbu.

Sám som snímke Tick, Tick… Boom! nedával príliš veľké nádeje. Všeobecne je o Netflixovkách známe, že len zopár z nich je skutočne dobrých (rýchlo spomeniem napríklad Marriage Story a Roma). Nový muzikál s Garfieldom by som zrejme postavil zarovno oboch snímok. Príbeh má čo povedať, nenudí, zdvihne ti náladu a možno si aj s hlavnou postavou niečo zaspievaš. A to sa dnes na filmoch jednoducho musí oceniť.

Technikcy je taktiež na dobrej úrovni, aj keď sa mu dá vytknúť do očí bijúce kľúčovanie zeleného plátna alebo okatý set-up. Lenže toto nie sú chyby – tvorcov limitoval rozpočet. Aj keď ho Netflix nezverejnil, určite sa pohyboval niekde na úrovni 5 – 10 miliónov. Hovorí sa, že aj za málo peňazí je veľa muziky, no a v tomto prípade je Lil-Manuel Miranda zrejme Beethovenom dnešnej doby.

Tridsaťročný Jonathan spomína na roky, počas ktorých tvoril svoj prvý muzikál
Tridsaťročný Jonathan spomína na roky, počas ktorých tvoril svoj prvý muzikál (Zdroj: Netflix)

Koľko ocenení napokon Garfield pozbiera?

Nominácie na Zlaté Glóbusy to tento rok povedali za nás. Tick, Tick… Boom! je nominovaný na najlepší muzikál a Andrew Garfield na najlepšieho herca. Film milujú diváci, kritici aj akademici a to je kombo, ktoré mu môže závidieť nejedna tohtoročná snímka. Dostane sa zaručene aj na Oscary a nie je vylúčené, že si nejakú sošku nemôže aj uchmatnúť. Podobné filmy nevidíme často a už vôbec nie na streamovacích službách.

V prípade, že nie si fanúšikom muzikálu, nekrúť očami. Ak budeš mať počas Vianoc čas, zapni si Netflix a zapozeraj sa aspoň do prvých 15 minút. Keď ťa počas nich muzikál nechytí, pokojne ho vypni. Garantujem ti však, že na to ani nepomyslíš. Sám som nebol fanúšikom muzikálov a La La Land pred 5 rokmi zmenil môj postoj k nim. Možno práve Tick, Tick… Boom! je tým projektom, ktorý zmení práve tvoj názor.