Príbeh najznámejšieho energetického nápoja: Z odpadkového koša sa dostal až na vrchol

Zdroj: Unsplash/Jesper Brouwers

#Niekto ho pije na litre, iný si ho dopraje len raz čas, ale len málokto ho nikdy ani neochutnal. Red Bull vznikol ako lacný drink pre manuálne pracujúcu triedu, vďaka marketingu je však z neho jeden z top nápojov dneška.

Základ je kofeín, taurín a cukor

Red Bull vznikol v roku 1962 v Thajsku pod názvom Krating Daeng (anglicky Red Bull, slovensky Červený býk). Jeho popularita v prudko rástla najmä medzi vodičmi nákladných vozidiel, robotníkmi na stavbách a farmármi. Imidž značky „robotníckej triedy“ podporilo aj sponzorstvo zápasov v thajskom boxe.

Nápoj bol plný kofeínu, taurínu a cukru, vďaka čomu konzumenti rýchlo naberali energiu, keď sa cítili unavení alebo ospalí. Predával sa v neatraktívnej hnedej fľaštičke, ktorá pripomínala skôr obal liekov z lekárne ako štýlový nápoj.

Novú tvár mu dal podnikavý Rakúšan

Niekedy v 80. rokoch bol na služobnej ceste v Thajsku rakúsky podnikateľ Dietrich Mateschitz, vtedy medzinárodný marketingový riaditeľ nemeckej spoločnosti na výrobu zubných pást. Krating Daeng mu vraj pomohol „vyliečiť“ jet lag (nespavosť spôsobenú časovým posunom). V nápoji videl potenciál, a tak sa rozhodol priniesť ho do Európy.

Rozhodol sa však, že Red Bull predstaví ako prémiový nápoj, niečo trendy, čo budú všetci chcieť. Jemne upravil receptúru, zmenil obal a zdvihol cenu. Osloviť chcel mladých ľudí, ktorí potrebujú kofeín, aby vydržali na párty až do rána.

(Zdroj: Unsplash/Fonsi Fernández)

Triky na zvýšenie popularity zabrali

Ako na to? Rôznymi spôsobmi sa snažili vytvoriť ilúziu popularity a sociálneho schválenia – veď keď to pijú všetci, tak to predsa musí byť dobré. Aby u nich vyvolali záujem o nový nápoj, vkladali napríklad prázdne pokrčené plechovky do odpadkových košov pred obľúbenými klubmi.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
RECENZIA Za málo peňazí veľa muziky: Motorola Edge 40 Neo je takmer dokonalým vianočným darčekom

Vzorky zadarmo dávali aj DJ-om, ktorí ich potom mali často postavené vedľa mixážnych pultov. Platili organizátorom študentských akcií, pekné hostesky s batohmi ich zadarmo rozdávali na diskotékach, nechávali prázdne plechovky len tak na stoloch…

10 miliárd plechoviek ročne

Popularita rástla, kreativita Red Bullu tiež. Dodnes podporujú extrémne športy, ktoré boli v tej dobe na úplnom okraji záujmu. Ich prezentácia nie je len nudnou reklamou, je šou, ktorú si ľudia chcú pozrieť.

Dcérska spoločnosť Red Bullu pripravuje a šíri ich vlastný obsah. Ten je taký atraktívny, že okrem distribúcie cez vlastné kanály, napríklad ich televíziu, časopisy a online magazíny, predávajú vysielacie práva aj komerčným televíziám.

Dnes je Red Bull v segmente energetických drinkov dominantný hráč s podielom 43 %, nasledovaný Monsterom s 39 %. V roku 2021 predali takmer 10 miliárd plechoviek, ich celosvetový obrat bol necelých 9 miliárd eur.

Viac podobných príbehov zájdeš v novej knihe

Zaujímajú ťa príbehy populárnych značiek? Viac si ich prečítaj v knihe Neznáme príbehy úspešných značiek od Filipa Kunu a Lenky Pavlík Káčerovej.

Vieš, prečo máme denne chodiť práve 10 000 krokov, zásnubný prsteň by mal byť diamantový a Santa Claus je červený? Prečo mala Pepsi kedysi šiestu najväčšiu armádu sveta, Lidl si otvoril reštauráciu a vyprážané kura z KFC je v Japonsku tradičným štedrovečerným jedlom? Si zvedavý, prečo výrobca pneumatík Michelin hodnotí tie najlepšie svetové reštaurácie, prečo organizátorom Tour de France boli noviny, a prečo Red Bull dáva krííídla s troma í a nie len jedným?

V knihe nájdeš odpovede na všetky otázky a dozvieš sa aj to, že ľudia odmietali, priam neznášali, všetky vynálezy, ktoré nám dnes prídu také normálne ako dýchanie.

Prvú vodičku auta pokladali za bosorku, splachovacie záchody boli podľa ľudí maximálne nehygienické a nákupné vozíky ich urážali. Prečítaš si aj príbehy, ako Salvador Dalí navrhol logo lízankám Chupa Chups a Napoleon nepriamo pomohol k vzniku Nutelly. Chceš vedieť viac? Knihu Neznáme príbehy úspešných značiek kúpiš iba online cez Levosphere.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
V Bratislave vystavia jedinečný model Lego Lamborghini Sian v životnej veľkosti: Zostavili ho z viac ako 400-tisíc dielikov
Viac o knihe Neznáme príbehy úspešných značiek
Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame