Kinám chýbajú návštevníci: Čo znamená pokles tržieb pre Hollywood a aký dopad má situácia na divákov?

Kinosály zívajú prázdnotou, poslednou nádejou je vraj nový Spider-Man

Kinosály zívajú prázdnotou, poslednou nádejou je vraj nový Spider-Man (Zdroj: Disney)

#Pandémia má dopad na všetky odvetvia v umení. Jedným z najviac postihnutých priemyslov je filmový priemysel. Kinosály ostali zatvorené, filmy sa presunuli na streamovacie služby a ľudia začali nedostupné snímky nelegálne sťahovať. Možno si niekto povie, že miliardové spoločnosti ako Disney, Warner Bros., Paramount či Universal nepotrebujú ďalšie stovky miliónov z kín. Tento začarovaný kolotoč však presne takto funguje a jeho prerušenie budeme cítiť najmä my – diváci.


James Bond porazil koronavírus: No Time to Die sa stal najzárobkovejším filmom pandémie


Miliardové straty

Áno, Hollywood utráca a zisk je v nedohľadne. Aj v čase vydania tohto článku produkujú veľké filmové spoločnosti filmy za 100 – 200 miliónov dolárov. Reč je o nových Marvelovkách, plánovaných Disney remake projektoch, novej Nolanovke, ale aj mnohých blockbusterov pre streamovacie služby. Nedávno sme ťa informovali, že James Bond sa stal najziskovejším americkým filmom pandémie, zarobil v kinách viac ako 700 miliónov dolárov a začína sa dostávať do zelených čísel.

Polemizovať o tom, či to Hollywoodu stačí, je ešte predčasné. Nateraz vieme, že No Time to Die je svetlá výnimka, ktorá si svoju fanbase získala už pred desaťročiami. Podobne na tom budú aj filmy od Marvelu, Nolana a Disney rozprávky. Čo však originálne blockbustery, ktoré nemajú žiadne vopred vybudované zázemie? Napríklad taká Duna, ktorej zázrakom odklepli druhé pokračovanie, no film ostal stratový. Presne o tento typ filmov môžeme prísť.

V ekonomike platí, že peniaze sa musia točiť, inak nezarába nikto. Fakt, že miliardové spoločnosti vykazujú miliardové straty, pocítime všetci. Ak nezávislé filmy nebudú zarábať, nebudú sa ani vyrábať, pretože sú jednoducho stratové. Štúdio nezaujíma, či sú kvalitné alebo nie. Pre nich neexistujú hodnotenia, jediné čísla, na ktorých skutočne záleží, sú milióny na účte. A toto nezmeníš.

Zbohom, originálna tvorba

Nechceš si platiť za nový film Wesa Andresona, Edgara Wrighta či skvelé arťáky od A24, no rád si ich pozrieš v pohodlí domova? V tom prípade si daj pozor, aby si si ich vôbec niekde pozrel. Ty by si tiež nevykonával zárobkovú činnosť, keby si z nej nemal zárobok. Chodil si by do práce aj v prípade, že by ti neprišla výplata? Určite nie. Presne v takomto rozpoložení sa nachádzajú nielen veľké, ale aj menšie filmové štúdia. Nemôžu produkovať nové snímky, lebo nemajú peniaze z predchádzajúcich projektov.

Podľa štatistík výskumných spoločností Quorum a Fanthropology vyplýva, že až 49% divákov z roku 2019 sa do kinosál stále nedostalo. V praxi to znamená, že filmový priemysel utrpel za posledné dva roky takmer 50% stratu oproti predchádzajúcim rokom. Dôvodom nie je len pandémia a premenlivé zatváranie a otváranie kín, ale aj nástup streamovacích služieb. Tu sa však vyskytuje druhé ale.

Takmer každý väčší film, ktorý streamovacie stanice ponúknu (okrem Netflixu), sa dostane aj do našich kín. King Richard, Duna, Vtelenie zla, Reminiscence, Suicide Squad, ale aj Jungle Cruise – na všetky sme ti priniesli recenzie a všetky filmy sme podporili v kine, aj keď sme si ich mohli nelegálne stiahnuť z internetu. Ak dáme tvorcom a najmä štúdiám na vedomie, že nás skutočne zaujímajú a chceme vidieť nové, musíme ich podporovať. Vychádzali by nové iPhone, keby nemali predaje? Apple by zmenil taktiku.

Zasiahnutý je aj domáci trh

Nehovorme teda o Hollywoode. Pozrime sa na film Správa, ktorý sa po odklade dostal do kina a podporili sme ho rovno na predpremiére za prítomnosti tvorcov a hercov (nie, nedostali sme sa na novinárske premietanie). Film v tržbách pohorel a nezarobil ani na výrobu. Štúdio sa teda ocitlo v strate. Ako sa majú cítiť slovenskí filmári, keď vidia, ako končí ich práca?

Cieľom nie je žiadne obviňovanie a nechcem týmto článok ani hovoriť, že Slováci nechodia do kina. Len sme si jednoducho už tak zvykli na pohodu domova a nelegálne sťahovanie, až to prišlo do štádia, v ktorom štúdiá dvakrát zvážia, či dajú Petrovi Bebjakovi tri milióny na dôležitý film o holokauste ale nie. Film je „len“ umenie a civilizácia bez neho prežije, ale prečo ak sme fanúšikovia filmov, nepodporujeme to, čo milujeme?

Je aj na tebe, či kino prežije

Stremovacie stanice nie sú problém. Ide len o ďalší krok vpred vo vývoji sledovania televízie. Ľudia nechcú mať svoj deň organizovaný televíznym programom, chcú si pozrieť len to, čo ich zaujíma a vtedy, keď im to najviac vyhovuje. Na druhej strane také HBO Max, ktoré vydáva blockbustery v kinách a na streame zároveň, si zavarilo na riadny problém a zrejme zistili, že Duna by v kinách zarobila raz toľko, keby na streame vôbec nebola. HBO už v roku 2022 neodvysiela ani jeden film na streamovacej stanici a v kinách zároveň. Vďakabohu.

Hollywood stavia v tomto vianočnom období všetko na nového Spider-Mana. Dostal exkluzívnu kino premiéru pred Vianocami, ktorej by sme sa my mali dočkať až v polovici januára (ak slovenský distribútorov nevráti dátum vydania späť na 16. december). Podpor preto kiná a ak chceš vidieť nejaký film, nečakaj na digitálnu kópiu. Lístok do kina dnes zoženieš už od 5 – 6 eur, tak skús mesačne obetovať jedno obedové menu za kultúry zážitok v kinosále. Tvoje deti ti možno raz poďakujú.

Si filmový fanúšik a myslíš si, že ľudí v kinosálach stále ubúda?

Zdroj: hashtag.sk, Quorum
Odporúčame