Pil C je kráľ referencií v domácom rape. Analyzujeme tie najlepšie z nich (časť 1.)

Analyzujeme texty - (Zdroj:@pil_c Instagram)

Rok 2014 znamenal pre slovenský rap akési znovuzrodenie. V drvivej väčšine stagnujúcu scénu oživili noví a mladí interpreti, ktorí do domácej hudby priniesli okrem inovatívnych zvukových prvkov aj módu, nový prístup k práci s publikom na sociálnych sieťach a hlavne kvalitnejšie živé vystúpenia. To všetko novej vlne zabezpečilo rýchly vzostup a najvýraznejšie z týchto interpretov vyčnieval Pil C.

Rekapitulovať Lukášov nástup na scénu si dnes nebudeme, no pozrieme sa na jeden z najzaujímavejších prvkov jeho tvorby. Silné popkultúrne, ale aj súkromné referencie patria od začiatku jeho kariéry k jeho najsilnejším stránkam a v podstate definujú jeho tvorbu. Na domácej scéne azda nenájdeme interpreta, ktorý by s referenciami pracoval tak hlboko, ako práve Pil C. Tematicky v nich nájdeme odkazy na rôzne udalosti, kinematografické postavy, interpretov, kamarátov, športovcov či politikov.

Na druhej strane je však niekedy náročné pochopiť, kam Pil C referenciami smeruje, koho opisuje a kam tým mieri. Lukášov filmový, hudobný, športový a politický prehľad má obrovský záber, čo naplno pretavuje do svojich skladieb. Preto sme sa rozhodli vám trocha pomôcť a tie najlepšie referencie si v tejto sérii postupne vyberieme a vysvetlíme. Už v základe silné skladby tak možno pre vás pochopením textu naberú ešte intenzívnejší význam.

Osobne som Pil C-iho tracky analyzoval už niekoľkokrát a vždy som sa pri tvorbe článkov dozvedel niekoľko nových informácií aj ja sám, čo mi opäť zmenilo pohľad a vnímanie daných odkazov. Poďme teda na to!

Skladba Lost (2014)

„Hovoria o nás, že sme stratená generácia jak Hemingway“

Hneď prvá veta odkazuje na amerického spisovateľa Ernesta Hemingwaya, ktorý je hlavným predstaviteľom autorov “stratenej generácie” a svojim spôsobom už táto referencia naplno odráža výber názvu skladby – Lost. Stratená generácia je zbavená ilúzií o svete, deprimovaná z toho, čo prežila (tu môže Pil C narážať na svoje sklamanie z rozchodu).

Hemingway prvýkrát použil motto “Vy všetci ste stratená generácia” vo svojom diele Slnko aj vychádza – smutným príbehom, ktorý poukazuje na to, ako ľudia klesajú na dno a ich svet je plný nestabilných hodnôt, čo môže taktiež slúžiť ako prepojenie Pil C-iho vtedajšieho života s touto linkou. O stratenej generácii Lukáš rapuje aj v ďalších trackoch, napríklad v Peroxide.

„Prisahám, že budeš moja posledná.
Krúžim Lincolnom jak Frank Ocean…“

Zaujímavá myšlienka je ukrytá v bare, kde Pil C krúži Lincolnom jak Frank Ocean. Lukáš tu odkazuje na skvelý track Swim Good z projektu Nostalgia, Ultra, od výborného Franka Oceana. Ocean v skladbe taktiež rozoberá rozchod, ktorý mu zlomil srdce a konkrétne hovorí – “That’s a pretty big trunk on my Lincoln town car, ain’t it? Big enough to take these broken hearts and put ’em in it.”

Lincolnom myslí Ocean typické americké pohrebné vozidlo s dlhým kufrom, do ktorého sa obrazne povedané vojde obrovská ťarcha spôsobená zlomenými srdciami. Pil C bol v roku 2014 po rozchode a práve emocionálna ťažoba a potreba vypísať sa boli hlavnými hnacími motormi na štart rapovej kariéry.

„Naše srdcia prešli na druhú stranu ako Brody,
Neviem kým som, ale viem kým neni som.“

Primárny význam referencie, v ktorej “srdcia prešli na druhú stranu ako Brody”, môžeme hľadať v seriáli Homeland. Jednou z hlavných postáv je Nicholas Brody – príslušník americkej národnej pechoty, ktorého počas jednej akcie zajali teroristi z Al-Kaidy. Po pár rokoch je oslobodený, avšak agentka CIA Carrie Mathison (taktiež referencia z tohto tracku) ho podozrieva, že “prešiel na druhú stranu” – teda že už pracuje pre Al-Kaidu a je terorista. Brody si ale môžeme vysvetliť aj jednoduchšie, a teda ako plytké miesta napríklad v rieke, cez ktoré sa dá prejsť “na druhú stranu”.

Skladba Pompeje (2014)

„Ty si bola moja najväčšia daň tomu mestu
Vystrieľam ho celé na šupu tak jako Bejrút
Vypálim jak Rím a vytesám jak Petru…“

Bejrút je hlavné mesto štátu Libanon, ktoré je neslávne známe niekoľkými ozbrojenými incidentami (streľba, výbuchy…) v priebehu posledných rokov (aj v dôsledku vojny s Izraelom pozn. red.). Na jeden z týchto incidentov naráža vo svojom bare aj Pil C. Ten ďalej pokračuje a mesto, ktoré si od neho vyžiadalo veľkú daň, by obrazne vypálil ako Rím. Týmto odkazuje na rok 64 a veľký požiar v starovekom Ríme, ktorý ho prakticky zničil a niektorí z tohto požiaru obviňujú cisára Nera. Pri Petre Lukáš naráža na jeden z nových divov sveta – jordánske skalné mesto. Všetky stavby v tomto meste boli vytesané do pieskovca a po opustení posledných obyvateľov bolo dlho skrývané pred verejnosťou.

„Skláňam sa nad zrkadlo a cítim jej chuť
Cez oči vidím do duše, je čierna jak smrť
Ten osud je zajac a ja ho doháňam jak chrt
A stále díva sa po mne ten zmrd
Hádžem to zrkadlo o zem aj s tou tvárou.“

Ako som si už pri Lukášovi zvykol, v skladbách má okrem priamych referencií aj niekoľko skrytých odkazov a jeden sa môže nachádzať práve v tejto časti. Zrkadlo má vo všeobecnosti metaforicky viacero významov, pričom to tu môžeme vziať hneď z niekoľkých koncov. V prvom rade som spomínal užívanie drog, čo môže byť jasný význam riadku, kde sa “skláňa nad zrkadlo” a užije drogu.

V zrkadle ale vidí aj sám seba a v bare, kde hovorí o duši čiernej ako smrť, môže myslieť práve svoju osobu – touto osobou sa mohol stať vplyvom niektorých negatívnych udalostí, ale aj samotným užívaním drog. V kinematografii je často zrkadlo predmetom, pomocou ktorého postavy precitnú, čo mohol byť aj Lukášov prípad.

Pil C tu hovorí aj o chrtoch, čo sú poľovnícke psy, ktoré mimochodom lovia svoju korisť (napríklad zajace) hlavne pomocou zraku. Riadky, kde hádže zrkadlo o zem aj s tvárou, môžu znamenať akúsi reflexiu/vytriezvenie a môžu možno symbolizovať koniec tejto etapy, v ktorej sa už interpret nechce nachádzať.

„Svet je chladný a cynický ako Fargo
Daj mi samopal a ja ich vystrieľam jak Malvo.“

Ďalšie bary patria filmu, respektíve seriálu Fargo. Film Fargo z roku 1996 sa nesie v špecifickej atmosfére, ktorá je dopĺňaná cynickým a čiernym humorom. Takto vníma okolitý svet aj Pil C. Fargo je zároveň aj novší televízny seriál, v ktorom sa v prvej sérii objavila postava Lorneho Malva – nájomného zabijaka, ktorého zabíjanie ľudí bavilo a v tomto prípade odkazuje interpret práve na neho. Zároveň tu však máme aj skutočnú osobu menom Lee Boyd Malvo – odsúdený vrah, ktorého meno je spájané s tzv. Beltway sniper attacks z roku 2002.

Skladba Silent Hill (2017)

Azda najlepší track Lukášovej kariéry je pretkaný referenciami prakticky v každom riadku a osobne v domácich hudobných končinách nepoznám nič podobné skladbe Silent Hill. Paradoxom je, že tento track Pil C vydal po veľmi suchom a neproduktívnom období, čím v podstate naštartoval celý proces tvorby jeho ďalšieho sólového albumu. Kompletnú analýzu tohto tracku si môžete prečítať tu.

„Utečiem vám všetkým ako Scofield
John McClane, po tom skle behám bosý.“

To, že Pil C utečie všetkým ako Scofield, je narážka na notoricky známy seriál Prison Break, kde hlavná postava Michael Scofield plánuje (neskôr úspešný) útek z väzenia. S odkazom na Johna McClanea sme sa už v Lukášovej tvorbe stretli pri skladbe Die Hard – čo je aj názov filmu, v ktorom sa hlavná postava volá McClane (Bruce Willis). Ten mal vo filme scénu, kde bol počas prestrelky nútený behať po rozbitom skle a tento odkaz je pravdepodobne myslený práve na túto scénu.

„A vidím znamenia, šiesty zmysel
Shyamalan, vyvolený a ten strach vnútri mňa ma núti zostať tam, kde celá moja osada…“

Táto referencia na režiséra Shyamalana je v poradí druhá, ktorá bola v skladbe použitá. Hneď v intre sme počuli úryvok z jeho filmu Šiesty zmysel a Pil C sa k nemu na chvíľu vracia opäť. Zároveň sa ale dostávame aj k ďalšiemu dielu tohto filmára – k zaujímavej snímke Osada z roku 2004.

Tí, ktorí Osadu videli určite poznajú príbeh, v ktorom si dedinčania nažívajú v naoko pokojnej a spokojnej atmosfére. Jediná vec, ktorá idylku kazí je neustály strach z neznámych monštier, ktoré žijú v neďalekom lese a preto sa nikto z obyvateľov neodváži prekročiť prah osady. Nakoniec sa však odhodlaný Lucius do lesa vydá a hrozí, že tento jeho čin navždy zmení život a smerovanie celej komunity. Tu sa možno Pil C prirovnáva k Luciusovi – svojou tvorbou sa zo začiatku bál vymaniť spomedzi ostatných kolegov – raperov (ktorí by mali symbolizovať ostatných obyvateľov osady), no nakoniec si ako Lucius odhodlane išiel za svojim, prekonal strach a spoločne s pár ďalšími kolegami zmenili smerovanie slovenského rapu.

Skladba Jon Snow (2019)

„Cítim sa sám ako Robert Neville…“

Lukášove kinematografické referencie sa stali klasikou a jedna z najobľúbenejších je zaiste aj tá na Roberta Nevilla. Prečo sa Pil C cíti sám ako Neville? Nuž, Robert Neville je postava, ktorú vo filme Ja, Legenda stvárnil ikonický Will Smith. V spomínanom filme sa do sveta rozšíril zvláštny vírus, voči ktorému bol Neville imúnny a pri snahe nájsť liek ostal v New Yorku úplne sám. Odkaz je tak jednoznačný a svoje aktuálne pocity tak opäť trefne zhrnul.

„Som nesmrteľný jak Ciro Di Marzio
Scénu som už dobyl, padla Bastila.“

Ďalšia referencia z tohto tracku odkazuje na fiktívnu postavu z talianskej tvorby, ktorou je Ciro Di Marzio – inak známy ako „nesmrteľný.“ Di Marzio je hlavnou postavou seriálu Gomorra a takzvanou nesmrteľnosťou by sme ho podľa komentárov mohli prirovnať k Semirovi Gerkanovi alebo Chuckovi Norrisovi.

Na oko jednoduchá dejepisná referencia môže v sebe skrývať oveľa viac. V prvom význame Pil C prirovnáva dobytie väzenia Bastila k tomu, ako svojho času dobyl scénu. Lukáš sa dostal na najvyššie poschodia prakticky pár trackmi a jeho rýchly vzostup a dobytie scény pripomína rýchle dobytie legendárneho väzenia.

Bastila však nepredstavovala len budovu, ale pre Francúzov aj symbol takzvaného starého režimu. Dobytie Bastily znamenalo revolúciu, ktorá bola tak potrebná a doslova aj nevyhnutná. Pil C svoj nástup na scénu môže obrazne prirovnávať k akejsi revolúcii či zmene, ktorú slovenský rap potreboval podobne zúfalo, ako v 18. storočí Francúzsko.

„Keď scéna skapínala, prišli sme jak vakcína…“  

Na predošlú myšlienku Lukáš nadviazal o pár barov opäť. Nástup novej školy interpretov doslova zachránil slovenskú rapovú scénu, ktorá v tej dobe prežívala jednu z najväčších kríz. Aj keď si to mnohí poslucháči neuvedomujú, na Slovensku mal rap okrem Rytmusových počinov dosť jednotvárnu podobu viazanú na tvrdý boombapový prejav, ktorý bol prípadne doplnený refrénom od nejakého speváka. Vrchol kreativity interpretov a kvalita koncertov boli zaseknuté pár rokov pozadu…

Nová škola ako Pil C či Haha Crew patria bezpochyby medzi „vakcíny“ umierajúceho rapu z dôvodov, ktoré už boli viackrát načrtnuté. Len si spomeňme, aké značky začali raperi nosiť, ako sa začali prezentovať, ako sa posunuli koncerty? Ako si dali toľko hejtované „copíky“ niektorí interpreti 3 roky po tom, čo na to nadávali. Bol by súčasný československý rap na svojej pozícii aj bez inovátorov? Podľa mňa len veľmi ťažko a ak áno, tak by to prišlo oveľa neskôr…

Už čoskoro časť 2.!

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame