Sequely zabíjajú originálnu tvorbu: O pár rokov si v kinách okrem Marvelu a DC nič iné nepozrieme, prečo?

Ben Affleck ako Batman stojí pred batsignálom

Ben Affleck ako Batman stojí pred batsignálom (Zdroj: Warner Bros.)

#Už nejaký ten piatok je nám aj bez dát jasné, že posledné roky ovládli v kinách sequely, prequely, spin-offy a podobné nadväznosti na známe série. Ide však o fenomén, ktorý prerástol do problému a preto sa mu budeme dnes venovať. Nechceme haniť tieto série, lenže všetkého veľa škodí a čísla nepustia. Preto je zreteľné, že kvalitná a originálna tvorba (za veľké prachy) vymiera.


Avatar 2 už má potvrdený dátum premiéry aj oficiálny názov: Vieme aj nové informácie o prvej ukážke!


Typy pokračovaní

Ak tvorcovia hovoria o pokračovaní, nemusíme vždy hovoriť len o sequeloch. Je množstvo iných spôsobov, ako nadviazať na originálny film. Najpopulárnejších je týchto šesť:

  • Sequel: priame pokračovanie so známymi postavami, v čase postupujeme lineárne dopredu (napríklad Spider-Man 2, Blade Runner 2049)
  • Prequel: príbeh o udalosti, ktorá sa stala pred hlavným príbehom, v čase postupujeme retrospektívne dozadu (napríklad Bumblebee, X-Men: First Class)
  • Spin-off: Príbeh vybranej postavy/postáv, ktorý sa odohráva pred, po alebo alternatívne s hlavným príbehom (napríklad Hobbs and Shaw, Wolverine)
  • Remake: rovnaký príbeh s totožnými postavami, každý autor (režisér/scenárista) prináša nové myšlienky a nápady (napríklad Star is Born, Ben-Hur)
  • Reboot: nový príbeh so známymi postavami, nie je nadväzný na svojho predchodcu (napríklad séria Jamesa Bonda s novým hercom, Múmia)
  • Cinematic Universe Expansion: séria filmov z rovnakého sveta, ktoré na seba priamo aj nepriamo nadväzujú (napríklad Marvel, DC)

Počet neoriginálnych filmov rastie, originálne bojujú o prežitie

Filmári nakrúcajú len to, čo zarobí v kinách peniaze. Signál im vyšleme my – diváci. Ak americké štúdio nakrúti originálny film za 100 miliónov dolárov (napríklad The Last Duel) a nezarobí ani polovicu nákladov, štúdio dostalo signál, že takto by čoskoro skončilo v dlhoch. Ale čo ak nakrúti za podobnú sumu známu frančízu (napríklad nových Ghostbusters), ktorý zarobia ešte nejaký ten milión navyše? Je jasné, že ďalším projektom bude sequel rebootu a nie nový originálny film.

Túto „teóriu“ však potvrdzujú aj tvrdé dáta. Adam Mastroianni na svojom Twitteri uverejnil správu o aktuálnom stave box office (zárobkov z kín). Graf hovorí o počte neoriginálnych filmov za posledných viac ako 40 rokov. Kým v 80. a 90. rokoch mali tieto filmy len zhruba 20-30 % podiel na trhu 20 najziskovejších filmov roka, na prelome storočia sa nám graf nepríjemne zdvíha a v roku 2021 končí na takmer 90 %.

Počet najzárobkovejších filmov, ktoré nie sú originálne
Počet najzárobkovejších filmov, ktoré nie sú originálne (Zdroj: Twitter/Adam Mastroianni)

Najziskovejšie filmy na tom nie sú o nič lepšie

Poďme sa ale pozrieť na najziskovejšie filmy súčasnosti. Na mušku si zoberieme len prvú desiatku. Na kompletné údaje ti tu nechám odkaz.

1. Avatar – 2,84 miliardy dolárov

2. Avengers: Endgame – 2,79 miliardy dolárov

3. Titanic – 2,2 miliardy dolárov

4. Star Wars: The Force Awakens – 2,06 miliardy dolárov

5. Avengers: Infinity War – 2,04 miliardy dolárov

6. Spider-Man: No Way Home – 1,89 miliardy dolárov

7. Jurassic World – 1,67 miliardy dolárov

8. The Lion King – 1,66 miliardy dolárov

9. The Avengers – 1,51

10. Furious 7 – 1,51 miliardy dolárov

Stále to nevidíš? Z top desiatky sa za originálnu tvorbu dá považovať len trojica filmov – Avatar, Titanic a Leví kráľ. Aj to sú filmy z 90. a 00. rokov. A to je Leví kráľ mimoriadne ohrozený, pretože stačí jedna silná Marvelovka a nový Avatar a z rebríčka bude vytlačený. To je v priebehu jedného až dvoch rokov viac ako pravdepodobné.

Kde robíme chybu?

Každý máme radi návrat do sveta, ktorý poznáme a milujeme. Nie je vôbec nič zlé na tom, že chceme v kine vypnúť na komiksovke, pokračovaní Blade Runnera alebo novom Sonicovi. Problém je v tom, že podporíme len tieto filmy. Originálne snímky vznikajú a to v hojnom počte, lenže ľudia si na ne počkajú, kým vyjdú z kín a pozrú si ich na streamovacích platformách alebo nelegálne na internete. Kvôli tomu je ich rozpočet čoraz menší a tvorcom zväzuje ruky.

Ďalším problémom je enormný nezáujem o nosiče – DVD alebo Bluray. Ešte pred 10 – 20 rokmi bolo vydanie na DVD akoby druhým otváracím týždňom, v ktorom štúdio zarobila ďalšie milióny. Dnes sa tieto disky predávajú vo výpredajoch. Kde teda ako populácia robíme celosvetovo chybu?

Nebudem ťa odrádzať, aby si nešiel do kina na nového Strangea, to vôbec nie. Ale skús občas podporiť aj originálnu tvorbu. V kinách napríklad beží Severan a ak ho chceš vidieť, choď do kina a uži si film za tých pár eur na veľkom plátne. Ak si to povieme viacerí, môžeme ovplyvniť trh s filmami. Pretože ako každé umenie, aj film je tvorený ľuďmi pre ľudí.


Čaká ťa tento rok maturita? Uč sa s našim maturitným podcastom Schooltag!

Zdroj: hashtag.sk, Twitter, boxofficemojo.com
Odporúčame