RECENZIA Vykašli sa na Venoma a naskoč do sedla: The Last Duel od Ridleyho Scotta ašpiruje na film roka!

The Last Duel od Ridleyho Scotta ašpiruje na film roka

The Last Duel od Ridleyho Scotta ašpiruje na film roka (Zdroj: 20th Century Studios)

#Výpravných historických filmov je v posledných rokoch v kinách ako šafranu. Priekopník tohto žánru a veľká filmová osobnosť, Ridley Scott, sa vracia vo svojej top forme. The Last Duel je veľmi podceňovaný film, ktorý stojí v našich kinosálach proti obrovským titulom, akými sú Venom či posledná Craigova bondovka. Napriek tomu si myslím, že svojmu publiku vie ponúknuť neopakovateľný zážitok, aký by si nemal tento rok prepásť.

RECENZIA Remake dánskej drámy The Guilty dorazil na Netflix: Ako sa podaril film tentokrát?

Postavila sa Božej vôli a zmenila svet

Historický epos The Last Duel je provokujúca historická dráma, ktorá skúma všadeprítomnú silu mužov, krehkosť spravodlivosti a silu a odvahu jednej ženy vo svete ovládanom mužmi, ktorá je ochotná riskovať a postaviť sa za svoju pravdu. Na základe skutočných udalostí film odhaľuje príbeh posledného súboja medzi šľachticmi Jeanom de Carrougesom a Jacquesom Le Grisom, dvoch dlhoročných priateľov, ktorí sa pod vplyvom turbulentných udalostí stávajú nekompromisnými rivalmi a úhlavnými nepriateľmi.

Keď manželku Jeana de Carrouges, Margueritu, brutálne napadne Jacques Le Gris, odmieta mlčať a vystúpi, aby obvinila svojho útočníka zo zločinu. Jej čin odvahy a vzdoru predstavuje v stredovekom Francúzsku čin, ktorý ohrozuje jej vlastný život. Kráľ Karol VI. nariaďuje svojím poddaným šľachticom, aby vzájomný spor vyriešili rozhodujúcim súbojom. Následná skúška bojom a vyčerpávajúci vzájomný duel na život a smrť stavia osud všetkých troch hlavných hrdinov do Božích rúk.

V snímke si zahrali hviezdy svetového formátu Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer a Ben Affleck. Aby toho nebolo málo, samotní Damon a Affleck napísali podľa knihy spisovateľa Eria Jagera scenár. Naposledy sa spoločne rozpísali ešte v 90. rokoch, keď na plátna kín priniesli dnes už kultový film Dobrý Will Hunting. Tentokrát sa spoločne pochlapili ešte viac.

Finále filmu ťa odmení skvelých súbojom
Finále filmu ťa odmení skvelýmsúbojom (Zdroj: 20th Century Studios)

Produkcia, ako sa patrí

Ak sa povie Ridley Scott, očakávame perfektnú produkciu. V tomto ohľade film nedokáže sklamať. Mrazivý Paríž, pestré pláne, obrovské hrady, to všetko tu nájdeš. Ridley využíva skutočné lokácie a praktické efekty. Vo filme sa jazdí na skutočných koňoch a nosí sa reálne brnenie. S digitálnymi efektami sa pracuje len minimálne a aj keď na tieto scény príde, sú prvotriedne. V čase písania tohto článku síce štúdio 20th Century Studios nezverejnilo oficiálny budget, no film si určite pýtal viac ako 100 miliónov dolárov.

Herecká stránka filmu nikdy nebola Ridleyho silná stránka. Spomeňme si na Kráľovstvo nebeské či na Gladiátora – jedna herecká opora a ostatok viac-menej neznámych tvárí (v dobe nakrúcania). Tu má Ridley až štyri herecké opory, a všetci odviedli svoju úlohu dobre. Žiadne oscarové výkony sa síce nekonali, no spoločne tvorili silnú hereckú základňu. V ich spoločnosti mi 152 minútová stopáž utiekla ako voda.

Jodie Comer predvádza herecký výkon svojej kariéry
Jodie Comer predvádza herecký výkon svojej kariéry (Zdroj: 20th Century Studios)

Súcit pre detail a dôraz na surovosť

Skúsim to bez spoilerov – obsah filmu je myšlienka postaviť sa nadradeným. S touto myšlienkou scenáristi nehýbali. Forma príbehu, to je už niečo iné. Nečakaj tradičné chronologické rozprávanie príbehu. Predstav si Dunkirk, do ktorého tiež nemohol Nolan nič nové pridať, a tak zmenil formu rozprávania. The Last Duel je podobným filmom. Postupne, ako dej plynie, dozvedáš sa viac a viac nových informácii a dopĺňaš príbeh. Niečo na spôsob šúpania cibule. Na konci ťa čaká už len odmena v podobe skvelého súboja.

Ako takmer každá Scottova snímka, aj The Last Duel dostala rating R – teda mládeži neprístupné. Očakávaj teda drsné scény plné krvi, ale aj odtrhnutých hláv. Ide o výpravný film, a tomu surovosť patrí. Odzrkadliť Francúzsko v 14. storočí bez násilia či sexu je nemožné. Vypichnúť chcem aj neskutočný soundtrack Harryho Gregson-Williamsa, ktorému by už konečne svedčala oscarová nominácia. Technicky, herecky aj produkčne bude tento film len ťažko hľadať konkurenciu.

Očakávaj surové prostredie a množstvo krvi
Očakávaj surové prostredie a množstvo krvi (Zdroj: 20th Century Studios)

Ašpirant na jeden z najlepších filmov roka

Pandémia ešte stále hlboko zasahuje do filmového priemyslu a vidieť The Last Duel v kinosále (žiaľ, prázdnej) bol zážitok. Program kín ho presúva len do menších kinosál, avšak to by ti rozhodne nemalo brániť. Kašli na Venoma, ten zarobí v kinách pol miliardy aj bez teba. Podpor skutočnú hodnotu, neboj sa novej formy rozprávania a nechaj sa pohltiť stredovekým Francúzskom. Za skvelý filmový zážitok osobne ručím.

Rok sa o chvíľu končí, a preto budeme čoskoro skladať rebríček najlepších filmov, aké sme počas neho videli. Každý týždeň ti prinesieme jednu recenziu a vedz, že The Last Duel by sa u nás hravo umiestnil v top 3. Na film takýchto parametrov sme čakali roky, a po sklamaní v podobe Exodusa je na čase napraviť si chuť. Sami sme nečakali, že naservírované menu bude chutiť tak dobre.