RECENZIA Nový Ghostbusters sú prekvapením: Afterlife ponúka solídnu akciu, silné cameá a skutočné emócie

Do kín sa napokon dostali aj nový Ghostbusters

Do kín sa napokon dostali aj nový Ghostbusters (Zdroj: Sony)

#Noví Krotitelia duchov konečne dorazili aj do slovenských kín. Po odklade z októbra, novembra a neskôr dokonca aj z januára sme mali pocit, že tento film ani neuvidíme. Našťastie naňho naši distribútori nezabudli a my sme si ho veľmi radi vychutnali v kinosále, aj keď, žiaľ, takmer prázdnej. Ghostbusters: Afterlife by si napriek tomu mal podporiť, pretože ponúka to, čo od sequelov chceme – logiku.

RECENZIA Robert Pattinson spasil DC: The Batman je skvelý film, ktorý budeš chcieť okamžite vidieť znova

O jednu generáciu neskôr…

Vyše tridsať rokov od posledných Krotiteľov duchov prichádza ďalšie dobrodružstvo. Keď sa dvaja súrodenci s mamou presťahujú do malého mestečka, zisťujú, že im dedko zanechal tajuplné dedičstvo. Netrvá dlho, kým si uvedomia svoje prepojenie s pôvodnými Krotiteľmi duchov.

Miesto hlavných mužských hrdinov, resp. ženských z roku 2016, sme tentokrát dostali dva detské charaktery. Trevor je tvrdohlavý mladík a Phoebe jeho ambiciózna sestra – spoločne tvoria výbornú dvojicu, ktorá sa nestráca v akcii ani v dialógoch. Zahrali si ich Finn Wolfhard a Mckenna Grace. Asistujú im dospelé postavy Callie (Carrie Coon) a učiteľ Crooberson (Paul Rudd).

Zaujímavým na tomto filme je samotný režisér. Snímky sa chopil Jason Reitman, ktorý napísal aj scenár. Jason svoje filmárske čaro dokázal už snímkami Up in the Air či Juno. Je synom Ivana Reitmana, československého režiséra pôvodných Ghostbusters. Ten, žiaľ, vo februári zomrel a preto dostáva film oveľa hlbší kontext.

Paul Rudd pomáha Phoebe
Paul Rudd pomáha Phoebe (Zdroj: Sony)

Na akciu si musíš počkať

Ak by si chcel ísť do kina najmä kvôli akcii, už teraz ťa zastavím. Na akčné scény si budeš musieť poriadne dlho počkať. Na prvú poriadnu naháňačku takmer celú hodinu, teda polovicu filmu. Lenže ak sa už akcia dostaví, stojí za to. Napriek tomu, že rozoznáš digitálne triky od praktických efektov, nijako ťa to v pozeraní nebude iritovať. Akcia stavia viac na komornosti a na boji jedného proti jednému než na záchranu celého sveta. Tu sa zachraňuje mestečko.

Toto môže byť z pohľadu diváka plus, ale aj mínus. Záleží na tom, čo od filmu chceš. Pre tých, ktorí hľadajú inteligentne napísaný príbeh a akciu považujú za doplnok, mám dobrú správu. Lenže, ak chceš vidieť skôr akciu ako dialógy, ktoré tu naozaj posúvajú príbeh, budeš zrejme sklamaný. Ghostbusters: Afterlife stavia všetko na pár postáv a pár monštier. Čaká ťa investigatívny príbeh a dohromady len dve väčšie akčné sekvencie.

Medzi hlavnými postavami je aj Finn Wolfhard
Medzi hlavnými postavami je aj Finn Wolfhard (Zdroj: Sony)

Dobré efekty aj fungujúce cameá

Spomínali sme, že ak akcia už príde, je dobrá. Pomáhajú jej kvalitné efekty, ktorých je radšej pomenej, no sú výborne spracované. Snímka stála 75 miliónov dolárov, takže sa radí medzi filmy so stredným rozpočtom. Tvorcov síce limitoval budget, no napriek tomu dokázali z pomerne malej plochy vyťažiť veľa. Film má dve hodiny, no skladá sa len z dvoch aktov, takže ubehol celkom rýchlo.

Ku koncu ťa čaká aj nejedno cameo známej série. Niektoré trailery sa nebáli ho prezradiť, preto ťa upozorňujem, že ak chceš ísť na film bez akýchkoľvek spoilerov, snaž sa ukážkam vyhnúť. Nejde však o cameo, ktoré ťa má dostať do kinosály, ale logické vyústenie príbehu.

Afterlife má aj nejednu chybu a či už sú to zbytočné expozičné scény, slabý záporák alebo zopár drobných nelogickostí, musíme ťa o nich informovať. V závere sa však dostavili skutočné emócie a aj keď slzy asi nepotečú potokom, film dokáže zabrnkať na tú správnu notu.

Akcia je dobrá a zábavná
Akcia je dobrá a zábavná (Zdroj: Sony)

Dokázal Afterlife vyrovnať kvalitu jednotky?

Ghostbuster: Afterlife dokázal vrátiť sériu na tú správnu koľaj. Ani pôvodný snímok nie je nič špeciálne, no tu hovoríme o kultovom filme, ktorý po nezdare spred 6 rokov dostal konečne zadosťučinenie. Na jeho sledovanie je nutné vidieť aspoň prvý diel z roku 1984. Nečakaj žiadny zázrak – novinka robí všetko správne, no nechi nového Blade Runnera alebo Batmana. Ide o poctivú filmárčinu a Jason Reitman znova dokázal, že s dobrým rozpočtom vie doručiť dobrý film.

Možno sa budeš čudovať, prečo udeľujeme len tri body z piatich. Hovoril som ti o častých nedostatkoch, ktoré zbytočne kazia celkový dojem z filmu. Popravde, dlho sme uvažovali aj nad štvrtým bodom, no napokon ho odporúčame pridať k hodnoteniu len naozaj zarytým fanúšikom Krotiteľov duchov. Do kina určite zájdi a vezmi si so sebou aj popcorn a colu. Urobili sme tak aj my a z kina vyšli viac ako spokojní.

Poď na náš TikTok a pukneš od smiechu! Nové sketche každý týždeň