Kniha, ktorá definuje ČESKEJ RAP: Toto tu ešte nebolo (RECENZIA)

Česke jrap

ZDROJ: booktherapy.cz/products/ceskej-rap + Instagram.com/yzomandias

#Prvá kniha o českom rape ponúkajúca unikátny pohľad do najpopulárnejšej subkultúry dnešných dní. Približne takto sa prezentuje unikátny knižný projekt, ktorý uzrel svetlo sveta v októbri 2022. Kniha ČESKEJ RAP je projektom, ktorý mapuje českú rapovú scénu tak, ako to ešte nikto predtým nedokázal. Aký je náš pohľad na tento počin a čo to vlastne prinieslo? Pokúsime sa ti to predstaviť v tejto recenzii.

Na začiatok by sme sa rozhodne chceli poďakovať za recenzný výtlačok a rovno aj ospravedlniť, ke´dže nám to spracovanie trvalo kúsok dlhšie, než sme pôvodne plánovali. Čo však zostáva faktom je, že tejto knižke sa nedá uprieť jej kvalita. V oblasti populárnych sfér v rámci mainstreamu sa veľakrát zrodia knihy, ktoré sa tvária tak, že ti prinesú k danej téme čosi naviac. Že sa vďaka nim zo svojej obľúbenej oblasti dozvieš veci, ktoré si dovtedy nemal šancu vidieť nikde inde.

To však, žiaľ, mnohokrát zlyhá vďaka tomu, že ide iba o nafúknutý marketing. V skutočnosti si zakúpiš produkt, ktorý sa síce tvári pekne a voňavo, ale v skutočnosti je prázdny a dohromady sa vďaka nemu nedozvieš vôbec nič nové. Prečo teda našu recenziu začíname práve tým, že spomíname takéto sklamanie? Nuž, skrátka preto, lebo presne toto ti pri knihe ČESKEJ RAP rozhodne nehrozí!

ČESKEJ RAP je encyklopédia, aká tu ešte nebola

Niekto nezainteresovaný si možno popri čítaní bude hovoriť, že informáciám v texte, referenciám alebo aj rozsiahlemu počtu mien nebude rozumieť. Pravdou je, že knižka je vytvorená naozaj veľmi podrobne. Avšak, nemôžeš čakať, že vďaka nej sa s českou rapovou scénou bez problémov zoznámi človek, ktorý je kompletne mimo tohto žánru.

Ale buď si istý, že rapoví fanúšikovia si rozhodne prídu na svoje, čo je podľa nášho skromného názoru asi podstatnejšie. Tvojej babke to teda na narodeniny asi kupovať nemusíš, ale pokiaľ chceš obdarovať rapového fanúšika, s touto knihou určite nič nepokazíš.

Kombo Momo, Separ a Pil C je TLAK: Tento banger ti pretočí nohy

Kniha je poskladaná z rozsiahlych exkluzívnych rozhovorov, prierezov diskografií, archívnych fotografií a pozadí prakticky celej doby existencie českej rapovej scény.

Od Manželů a PSH až po Yzomandiase, nebo Steina27. V knize českej rap se ponoříte do světa českého rapu od jeho začátků, přes první boomy až po mainstreamovou současnost, kdy čeští rappeři jsou zároveň nejposlouchanější čeští interpreti vůbec. Kniha má 512 stran, obsahuje 25 exkluzivních rozhovorů s předními představiteli scény včetně jmen, jako Yzomandias, Hugo Toxx, Viktor Sheen, Marpo, Cashanova Bulhar, nebo Orion a zhruba stejný počet profilů. Zvláštní kapitoly jsou věnované zásadním labelům, kompilacím a médiím. V zadní části knihy najdete unikátní nikdy nepoužitou panoramatickou fotografii české scény z roku 2006, přehled zásadních labelů, nebo diskografie všech interpretů obsažených v knize.

Viac než 500-stranový big boy

Rozsah knihy ČESKEJ RAP je extrémny. A to je dobre. Keď si vezmeme, že sú tu zmapované desiatky rokov subkultúry, tak je to v podstate stále veľmi „vrecková“ verzia. Hoci jej autor Ladislav „Poeta“ Zeman pri vydaní vravel, že knižka je vhodná aj nerapovým fanúšikom, nie je to podľa nás úplne tak.

Ale to nie je negatívum, pretože také konkrétne a rozsiahle znalosti by sa neoplatilo skresávať len preto, aby sa v tom vedeli orientovať aj ľudia, ktorým čosi takéto nič nehovorí. Zároveň si určite skutoční rapoví fans vedia prísť na svoje. A to platí nielen pre zástancov starej školy, ale rovnaký podiel majú aj súčasné mená českého rapu. Jednoducho, všetky zásadné mená naprieč celým vývojom CZ scény (od roku 1990 do roku 2022) tu dostali svoj právoplatný priestor.

Českej rap
ZDROJ: booktherapy.cz/products/ceskej-rap

Zhrnutie a súťaž

Kniha ČESKEJ RAP je praktické kompletné zmapovanie tridsiatich rokov českej existencie najpopulárnejšieho hudobného žánru súčasnosti. Unikátne fotografie zo súčasnosti, ale aj hromady archívnych záberov vizuálne dopĺňajú zaujímavé rozhovory, z ktorých sa naozaj môžeš dozvedieť to, o čom si možno ani netušil. Nemusíme sa tu baviť o nejakých spisovateľských skills, zámery tohto projektu za nás vyšli na jednotku.