RECENZIA Babylon je najlepšia komédia posledných rokov: Prečo tento jedinečný film aj tak zrejme nedoceníš?

Margot Robbie vo filme Babylon

Babylon s Margot Robbie (Zdroj: Paramount Pictures)

#Štvrtý film Damiena Chazella a štvrté vysoké hodnotenie. Ak sa pýtaš, kde je nejaký nový Spielberg, Kubrick či Hitchcock, tak práve Chazelle ním je. Epos Babylon síce neocení každý divák, no ja sa ti v tejto recenzii budem snažiť vysvetliť, prečo je jedným z najlepších filmov, aké boli za posledné roky nakrútené.

Trojica nádejných umelcov

Najdivokejšie miesto na Zemi. Miesto, kde hviezdy vychádzajú a opäť zhasínajú. To je Hollywood. Babylon rozpráva príbeh muža na vrchole, dievčaťa, ktoré naň vylezie, a chlapca, ktorý išiel okolo. To všetko v časoch príchodu zvukového filmu, ktorý sa datuje ku koncu 20. rokov minulého storočia.

V troch hlavných úlohách sa predstavili osvedčený herec Brad Pitt, začínajúca herečka a vychádzajúca hviezda Margot Robbie a Diego Calva, ktorý sa nedopatrením zamieša do exekutívy nových filmov. Nielen oni, ale celý herecký ansámbel hrá skvelo a do úloh nemohli vybrať lepších hercov. Každému sadne úloha tak, akoby bola napísaná preňho, a v hereckých výkonoch sa doslova predbiehajú.

„Chcel som sa pozrieť pod mikroskopom na začiatky filmového priemyslu, na obdobie, keď ešte len hľadal sám seba. Páčila sa mi neuveriteľná dynamika tej doby a to, ako rýchlo dokázala meniť osudy ľudí,“ hovorí o svojej novinke ešte len 38-ročný oscarový režisér Damien Chazelle. Film si aj sám napísal a celý trojhodinový príbeh sa točí okolo filmového priemyslu. Čo je vlastne film? Čo je Hollywood? Kto je filmový herec? A kto sú diváci?

Na úvod ťa čaká poriadna párty
Na úvod ťa čaká poriadna párty (Zdroj: Paramount Pictures)

Láska a nenávisť vedľa seba

Tvorcovia na jednej strane predstavujú divákovi, ako divoko sa na západnom pobreží Spojených štátov žilo koncom 20. rokov. No na druhej strane to robia s citom pre svoje remeslo. Výsledok tak pôsobí jednak ako „hate letter“, ale tiež ako „love letter“ v jednom. Nič nie jednofarebné a o tom hovorí aj tento film. Jedna téma strieda druhú, jedna problematika inú a všetko sa predstavuje nenásilnou, nenútenou a prirodzenou formou.

Mohol sa Jack predsa len zachrániť? Režisér Titanicu James Cameron má jasnú odpoveď

Pittova postava je vo filmovom svete už pojmom, a preto sa o svoju kariéru nemusí strachovať. Margot je oproti tomu nováčik a rada sa prispôsobí príchodu zvuku. No a Diego – ten si získa Pittovu priazeň a začne do filmového remesla čoraz väčšmi zabŕdať. Príbehy všetkých troch sa stretávajú, rozchádzajú, zasa stretávajú a tak ďalej prepletajú počas celých troch hodín.

Ak si niekedy chcel vedieť, ako by vyzeral filmový epos o filmovom priemysle, odpoveďou je Babylon. Herci a exekutíva drogujú, sexujú, zabíjajú (niekedy nedopatrením) a popritom sa snažia nakrútiť nejakú tú snímku. Tak sa žilo a Chazelle o tom rozpráva, akoby vtedy sám vyrastal. Príbeh je pritom inšpirovaný skutočnými hercami. Za nás ide o najrealistickejšie vyobrazenie začiatku zlatej éry Hollywoodu.

Vo filme si zahral aj Brad Pitt
Vo filme si zahral aj Brad Pitt (Zdroj: Paramount Pictures)

Jedna scéna lepšia ako druhá

Na úvod ťa tvorcovia nešetria – rovno vybalia poriadnu párty plnú drog, prostitútok a kuriozít. To je len začiatok filmu, nasleduje totiž sumár toho, čo všetko stíhajú tvorcovia a herci nakrútiť za jeden deň po takejto párty. Dostaneš sa pred kamery aj za kamery nemého filmu a zistíš, že kameru vtedy nemal každý vo vrecku. Po tejto scéne nasleduje prvé nakrúcanie zvukového filmu… Jednoducho, tempo nie a nie zastaviť.

Prvá polovica je jedna z najlepších komédii, aké kedy Hollywood vyprodukoval a to len paroduje sám seba. Teda paroduje – ukazuje skutočnú tvár. Druhá polovica je už viac dramatická a dostaneš sa do hláv hlavných postáv, ich dilem, problémov a nespokojnosti s tým, kam sa film ako umenie posúva. Ľudia na toto magické miesto prichádzajú a odchádzajú a tak je to aj v živote. Žiadny herec nežije naveky a po ňom prídu ďalší ako on.