Zalietali sme si s akrobatickými pilotmi: Rýchlosť 415 km/h a otočky na všetky smery – prečo sme museli mať padák?

Otočky boli aj dole hlavou (Zdroj: Peter/Hashtag.sk)

#Počas minulého týždňa sme mali ako Hashtag redakcia možnosť zúčastniť sa akrobatického preletu vo formácii s českými Red Bull Flying Bulls pilotmi. Ako sa človek cíti pri preťažení počas vzdušných premetov? Čítaj ďalej a dozvieš sa viac.

Celá táto parádička sa uskutočnila na Piešťanskom letisku, na ktorom sa stretlo pár šťastlivcov a profesionálni piloti z formácie Flying Bulls Aerobatic Team. Ja som mal možnosť byť medzi jedným z nich (šťastlivcov, nie pilotov). Na tento zážitok som sa extrémne tešil už dlho, no musím uznať, že počas cesty na letisko sa mi pomaly ale isto začali triasť kolená.

Pripravení na odlet (Zdroj: Peter/Hashtag.sk)

Po príchode nás privítal Red Bull staff, ktorý všetkých rozdelil do skupín a autami po letiskovej dráhe previezol priamo na miesto, kde už na nás čakali lietadlá, s maximálnou rýchlosťou až 415 km/h, čo je maximálka luxusného Bugatti Veyron. Dostali sme krátku bezpečnostnú inštruktáž, zoznámili s pilotmi a štyria prví odvážlivci – šup do lietadla.

Keď sme sa narýchlo pýtali vedúceho formácie, pilota Stanislava Čejtku, aká je jeho rada pred letom – odpoveď bola “užiť si to na maximum a v prípade, že by to na nás bolo veľa, snažiť sa dívať dopredu”.

Letieť vo formácií je zážitok na celý život (Zdroj: Peter/Hashtag.sk)

Mojim pilotom bol Jan Rudzinskyj, ktorý mi zapol padák (v prípade, že by to nešlo podľa plánu), posadil ma do kabíny lietadla, ktoré nazval Formulou 1 vo vzduchu a nakopol vrtuľu. Následne ma ubezpečil, že predsa len pôjde všetko podľa plánu a padák je len formalitou.

Nasledoval štart, po ktorom sa všetky štyri lietadlá postupne zarovnali vedľa seba a celé divadlo začalo. Ostrá vývrtka doľava, doprava, premet, strmé stúpanie a klesanie. Popri tom všetkom, lietadlá od seba vzdialené na pár metrov a o zážitok bolo postarané. Počas celého letu som mal na hlave slúchadlá, cez ktoré sme s pilotom komunikovali a let som si maximálne užil od vzletu, až po pristátie.

Táto mašina nás vyniesla do vzduchu (Zdroj: Peter/Hashtag.sk)

Flying Bulls Aerobatic Team sú svetoví rekordéri, s ktorými má šancu sadnúť do lietadla naozaj málokto. Lietajú v akrobatických špeciáloch XA 42, v ktorých predvádzajú priam neskutočné kúsky. Zatiaľ čo bežný pozorovateľ na zemi len zatají dych, oni sa vyrovnajú s preťažením +7G / -5G. Len pre predstavu, bežný človek pri takejto záťaži upadá do bezvedomia.

Úsmev na tvári po celý čas (Zdroj: Peter/Hashtag.sk)

Po prelete som mal šancu na krátky rozhovor so všetkými pilotmi, s ktorými sme si dali rýchle občerstvenie počas ich prípravy na ďalší let. Stanislava Čejku som sa stihol opýtať okrem iného aj to, čo ma zaujímalo najviac.

Ako sa človek stane pilotom takéhoto lietadla? Podľa jeho slov, je lietanie celoživotnou vášňou. Lietať som začal už v 15 rokoch, postupne sa stal vojenským pilotom a následne presedlal aj na akrobatické lietadlá.” Dnes strieda vojenské stíhačky s akrobatickými lietadlami a ja musím uznať, že minimálne v tom akrobatickom mu to v Piešťanoch spolu s kolegami išlo bravúrne.

Celá zostava Flying Bulls formácie (Zdroj: Peter/Hashtag.sk)

Flying Bulls Aerobatic Team je zostava v zložení Stanislav Čejka (vedúci), Miroslav Krejčí (pravé krídlo), Jan Rudzinskyj (ľavé krídlo) a Jan Tvrdík (slot). Skupina sa zúčastňuje rôznych exhibícií, airshows alebo festivalov v krajinách po celom svete a tento rok oslávi neuveriteľných 60 rokov od svojho vzniku.

Zdroj: Peter, Hashtag.sk, Flying Bulls

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť