#Počas minulého týždňa sme mali ako Hashtag redakcia možnosť zúčastniť sa akrobatického preletu vo formácii s českými Red Bull Flying Bulls pilotmi. Ako sa človek cíti pri preťažení počas vzdušných premetov? Čítaj ďalej a dozvieš sa viac.
Celá táto parádička sa uskutočnila na Piešťanskom letisku, na ktorom sa stretlo pár šťastlivcov a profesionálni piloti z formácie Flying Bulls Aerobatic Team. Ja som mal možnosť byť medzi jedným z nich (šťastlivcov, nie pilotov). Na tento zážitok som sa extrémne tešil už dlho, no musím uznať, že počas cesty na letisko sa mi pomaly ale isto začali triasť kolená.
Po príchode nás privítal Red Bull staff, ktorý všetkých rozdelil do skupín a autami po letiskovej dráhe previezol priamo na miesto, kde už na nás čakali lietadlá, s maximálnou rýchlosťou až 415 km/h, čo je maximálka luxusného Bugatti Veyron. Dostali sme krátku bezpečnostnú inštruktáž, zoznámili s pilotmi a štyria prví odvážlivci – šup do lietadla.
Keď sme sa narýchlo pýtali vedúceho formácie, pilota Stanislava Čejtku, aká je jeho rada pred letom – odpoveď bola “užiť si to na maximum a v prípade, že by to na nás bolo veľa, snažiť sa dívať dopredu”.
Mojim pilotom bol Jan Rudzinskyj, ktorý mi zapol padák (v prípade, že by to nešlo podľa plánu), posadil ma do kabíny lietadla, ktoré nazval Formulou 1 vo vzduchu a nakopol vrtuľu. Následne ma ubezpečil, že predsa len pôjde všetko podľa plánu a padák je len formalitou.
Nasledoval štart, po ktorom sa všetky štyri lietadlá postupne zarovnali vedľa seba a celé divadlo začalo. Ostrá vývrtka doľava, doprava, premet, strmé stúpanie a klesanie. Popri tom všetkom, lietadlá od seba vzdialené na pár metrov a o zážitok bolo postarané. Počas celého letu som mal na hlave slúchadlá, cez ktoré sme s pilotom komunikovali a let som si maximálne užil od vzletu, až po pristátie.
Flying Bulls Aerobatic Team sú svetoví rekordéri, s ktorými má šancu sadnúť do lietadla naozaj málokto. Lietajú v akrobatických špeciáloch XA 42, v ktorých predvádzajú priam neskutočné kúsky. Zatiaľ čo bežný pozorovateľ na zemi len zatají dych, oni sa vyrovnajú s preťažením +7G / -5G. Len pre predstavu, bežný človek pri takejto záťaži upadá do bezvedomia.
Po prelete som mal šancu na krátky rozhovor so všetkými pilotmi, s ktorými sme si dali rýchle občerstvenie počas ich prípravy na ďalší let. Stanislava Čejku som sa stihol opýtať okrem iného aj to, čo ma zaujímalo najviac.
Ako sa človek stane pilotom takéhoto lietadla? Podľa jeho slov, je lietanie celoživotnou vášňou. “Lietať som začal už v 15 rokoch, postupne sa stal vojenským pilotom a následne presedlal aj na akrobatické lietadlá.” Dnes strieda vojenské stíhačky s akrobatickými lietadlami a ja musím uznať, že minimálne v tom akrobatickom mu to v Piešťanoch spolu s kolegami išlo bravúrne.
Flying Bulls Aerobatic Team je zostava v zložení Stanislav Čejka (vedúci), Miroslav Krejčí (pravé krídlo), Jan Rudzinskyj (ľavé krídlo) a Jan Tvrdík (slot). Skupina sa zúčastňuje rôznych exhibícií, airshows alebo festivalov v krajinách po celom svete a tento rok oslávi neuveriteľných 60 rokov od svojho vzniku.
Zdieľať na