Ako umyť auto, no ušetriť čo najviac vody? Vyvraciame najväčšie mýty o autoumyvárňach

Autoumyváreň

Autoumyváreň (Zdroj: Shell)

#Umývačky riadu sa stali v množstve rodín nenahraditeľnými pomocníčkami, ktoré nielen šetria čas, ale aj energiu a množstvo spotrebovanej vody. Pri jednom ručnom umývaní rovnakého objemu riadu sa spotrebuje v priemere 40 litrov vody, zatiaľ čo pri jednom cykle v energeticky úspornej umývačke sa spotrebuje len 6 až 15 litrov vody, ako uvádzajú výrobcovia.

Je to okrem iného aj vďaka recyklácii vody, ktorá sa na umývanie použije opakovane. Podobné je to aj s automatickými autoumyvárkami, napríklad Shell takto recykluje vo svojich autoumyvárkach až 90 % použitej vody. Pravidelné umývanie auta, vrátane jeho podvozka, navyše podľa odborníkov môže znížiť náklady na jeho údržbu.

Ako vyplýva z dát spoločnosti Shell na Slovensku, tretina vodičov, ktorá si zakúpi umývací program, neumýva podvozok svojho auta. Zanedbanie starostlivosti o podvozok pritom môže ohroziť jeho technický stav a správne fungovanie podvozkových častí.

Najmä počas zimných mesiacov a zo začiatku jari je na cestách množstvo chemických nečistôt, ktoré negatívne ovplyvňujú stav karosérie. A to nielen laku, ktorý máme dennodenne na očiach, ale aj podvozka, ktorý väčšina vodičov často prehliada. Argument, že je suchá alebo len daždivá zima a vozidlo nie je potrebné umývať však neobstojí. Zo štatistík Slovenskej správy ciest a samosprávnych krajov vyplýva, že vozovky sú neustále upravované, aj keď si to vodiči neuvedomujú. Posyp každého kilometra ciest, ktorý podlieha zimnej údržbe, prebehne aspoň raz za zimu.

„Od 1. novembra 2023 do 8. februára 2024 sme s našou cestnou meteorologickou stanicou 2DRoad v službách Správy ciest Bratislavského samosprávneho kraja na Pezinskej babe namerali 34 dní, kedy teplota vozovky klesla pod bod mrazu. Z toho počas 25 dní riziko šmyku na základe nameraného indexu klzkosti prekročilo kritickú hranicu, z dôvodu detegovanej námrazy, snehu, ľadu, prípadne čierneho ľadu na vozovke,“ uviedol Martin Noskovič, Business Development Manager, ALAM s.r.o. Preto na vozovky vychádzajú sypače, ktoré čiastočne eliminujú tvorbu poľadovice.

V tomto momente nastáva situácia, kedy vaše vozidlo prichádza do kontaktu so soľou alebo inými posypovými materiálmi, ktoré v spojení s vlhkosťou nepriaznivo pôsobia na karosériu vozidla. A to nielen s jeho lakovanými časťami, ale aj s dôležitými podvozkovými komponentmi, ktoré sú pred naším zrakom ukryté v spodnej časti. Napriek tomu, že sú „neviditeľné“, sú v prvej línii pri strete so všetkými nečistotami a posypovými materiálmi, ktoré sa nachádzajú na cestách.

Ktoré časti podvozka sú najnáchylnejšie?

Chemické posypy, kamienky, nánosy blata, ale aj sneh, ktorý sa dostáva do podblatníkov, kde zamrzne a začne sa topiť, narúšajú nielen povrch kovov, ale aj všetkých gumových súčastí. „Ohrozené sú napríklad silentbloky, čapy, tesnenia hnacích hriadeľov, tlmiče, diferenciál, brzdy, vzduchové vankúše, ale aj výfukový systém. Na týchto miestach následne môže vznikať mikrokorózia, všetky ochranné a silikónové časti, ktoré tvoria aj konzervačnú vrstvu súčiastok, strácajú svoj mazací vplyv,“ uvádza Jozef Hušek, servisný poradca z prevádzky Group M.

Kritické sú aj pohyblivé časti ramien. Ak sa podvozok pravidelne neumýva, materiály začínajú postupne korodovať, gumové časti viac tvrdnúť, čím sa oslabujú a stávajú menej odolnými. Časom sa tak môže stať, že pri zanedbaní čistenia podvozka nebudú plne funkčné.

Autoumyváreň
Autoumyváreň (Zdroj: Shell)

Prečo je starostlivosť o podvozok dôležitá?

Umývanie podvozka je dôležité pre jeho spoľahlivosť a bezpečnosť, aby soľ a ďalšie nepriaznivé zložky ďalej nenarúšali odolnosť materiálov. „Tým, že budete pravidelne umývať podvozok, tak aj náklady na údržbu nebudú v konečnom dôsledku také vysoké a automobil si udrží svoju hodnotu a funkčnosť,“ dodáva Jozef Hušek. Ak nemáte dostatok času alebo priestor umývať auto ručne, ideálnym riešením je návšteva autoumyvárky. Pri výbere zvoľte takú, ktorej súčasťou je umývanie podvozka ako súčasť väčšiny umývacích programov.

Umývanie podvozka a karosérie = úspora a udržanie si hodnoty vášho automobilu

Ako spoznám problém?

Problém, ktorý vznikol aj neumývaním podvozka, spoznáme okrem iného podľa toho, že auto môže oveľa skôr začať vydávať tikavé alebo búchavé zvuky a vytvárať vôľu na náprave. „To, že nebol podvozok pravidelne umývaný vidíme v servise najmä pri nastavovaní geometrie kolies. S pohyblivými súčiastkami sa nedá hýbať a je potrebná ich výmena, čím sa celý úkon predražuje,“ dopĺňa Jozef Hušek. Pravidelná starostlivosť tak zabráni ďalším násobne vyšším nákladom.

Mýty spojené s autoumyvárkou

Mýtus 1: „Kefy poškodzujú lak“

Moderné autoumyvárky používajú penové kefy, ktoré v kombinácii so saponátmi dokonca jemne zalešťujú celú karosériu a navyše sa aj pravidelne vymieňajú. Nie sú pórovité, takže sa na nich nezachytávajú nečistoty, ktoré by mohli poškriabať lak. Navyše ak sa auto predumyje tlakovým čistením – ručným alebo automatickým, ktoré zbaví karosériu hrubších nečistôt – je riziko poškodenia prakticky nulové. Shell preto na svojich autoumyvárkach postupne pridáva aj ručné predumytie a zahŕňa ho do svojich prémiových umývacích programov.

Mýtus 2: „Voda po umytí môže na aute zamrznúť“

Nové umývacie linky majú výkonný program sušenia, ktorý prejde celú karosériu. Súčasťou programu je aj dvojité sušenie zadnej časti.

Mýtus 3: „Najlepšie sú vlastné prípravky“

Vo väčšine umyvárok nie sú povolené. Je to najmä z dôvodu, že umyvárky používajú profesionálne prípravky, ktoré sú preverené, otestované a dostatočne účinné. A čo je v dnešnej dobe obzvlášť dôležité, na kvalitných staniciach, sú aj biologicky odbúrateľné. Profesionálne prípravky používané v umyvárkach zahŕňajú odmuškovače, odstraňovače brzdového prachu, vosk a ďalšie čistiace prostriedky. Všetky saponáty sú zároveň určené na dané ročné obdobie a nečistoty, ktoré sa v danom období najčastejšie vyskytujú na cestách. V zime sa používajú iné saponáty ako na jar, leto či jeseň. Na jar sa aplikujú saponáty, ktoré rozpúšťajú peľ a miazgu, v lete sú to odmuškovače, v zime sú zamerané na soľ a vybrané druhy posypov.

Starostlivosť je potrebná počas celého roka

Ak si hovoríte, že mňa sa to netýka, pretože mám zakrytovaný podvozok, opak je pravdou. Veľká časť funkčných prvkov a pohyblivé časti (ramená, hnacie poloosy, diferenciály, kardany, tlmiče) sú vždy odokryté. Rovnako aj výfukové potrubie a výfuk. „Platí pravidlo, že kam sa dostanú nečistoty, tam sa dostane aj tlakové čistenie, čiže voda. Čím menej navštevujete umyvárku, tým viac je podvozok zanedbaný,“ dopĺňa Robert Maléter, vedúci predaja nepalivového sortimentu čerpacích staníc Shell v Českej republike a na Slovensku.

Zdroj: hashtag.sk, Tlačová správa
Odporúčame