5 najčastejších šoférskych mýtov: Sú naozaj väčšie autá bezpečnejšie?

dievčatá v aute

Niektoré osvedčené šoférske tipy nemusia byť pravda (Zdroj: GettyImages)

#Medzi šoférmi už odjakživa koluje množstvo rôznych mýtov. Niektoré sú úplne nezmyselné, iné na prvý pohľad môžu vyzerať aj vcelku uveriteľne. Avšak, nenechaj sa nimi zmiasť. Ak im budeš veriť, alebo sa nimi dokonca začneš riadiť, môžeš svojmu autu poriadne uškodiť a dostať sa do nebezpečných situácií.

Ktorým konkrétnym mýtom by si určite nemal veriť? Prinášame ti krátky prehľad 5 najčastejších.

Autá s pohonom 4×4 nepotrebujú zimné gumy

„Načo by som ešte prezúval, mám predsa auto s pohonom 4×4, to bez problémov zvládne jazdu po miernom ľade a snehu aj na letných gumách!“ Takýto výrok si možno z úst niektorých slovenských vodičov počul aj ty. No je to jeden veľký mýtus. Pohon 4×4 totiž nie je zázračný.

Auto v zime
Prezúvať na zimu treba aj auto so silným pohonom (Zdroj: Pixabay/byymee)

Ak necháš na aute s pohonom 4×4 obuté letné gumy a budeš jazdiť po snehu, síce sa rozbehneš o niečo ľahšie ako vo vozidle s predným alebo zadným náhonom, no tým všetky výhody končia. V zákrutách alebo pri brzdení ti pohon 4×4 prakticky nijako nepomôže. Pneumatiky ľahko stratia trakciu a môžeš sa dostať do zbytočne komplikovaných a nebezpečných situácií.

Nezabúdaj: Keď je na ceste súvislá vrstva snehu alebo ľadu, zo zákona máš povinnosť mať na aute obuté zimné pneumatiky. Špekulovanie sa rozhodne nevypláca. Ak neprezuješ letné gumy za zimné, nielenže si môžeš ublížiť a spôsobiť veľké škody, ale okrem toho riskuješ aj pokutu.

Skrutky na kolesách treba dotiahnuť „na doraz“

Ak si už niekedy sám vymieňal kolesá na aute, možno si si v hlave povedal, že skrutky by si mal dotiahnuť najväčšou možnou silou, aby sa náhodou neodkrútili a neodpadlo ti koleso za jazdy. Tento prístup je však nesprávny. Keď pri doťahovaní použiješ príliš veľkú silu, môžeš strhnúť závit a následne ti neostane nič iné, než nechať vymeniť celý náboj. A to rozhodne nie je lacná záležitosť.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Zuzanine šperky sú klenotom, oživia každú ženu: Čo majú spoločné s Kleopatrou či Fridou?

Na doťahovanie skrutiek kolies preto používaj momentový kľúč, na ktorom si nastav uťahovací moment podľa odporúčaní výrobcu.

Špina na karosérii chráni lak

Mnohí vodiči, ktorí často jazdia po špinavých a zablatených cestách, veria tomu, že neumyté auto je vlastne výhoda. Nánosy nečistôt podľa ich názoru zakonzervujú lak a budú ho chrániť pred poškodením. Znova však ide o jeden veľký mýtus. Realita je taká, že čím dlhšie necháš svoje auto špinavé, tým horšie je to pre karosériu.

špina na aute
Špina karosériu auta rozhodne nechráni (Zdroj: Pixabay/Janusz Walczak)

Nečistoty totiž v sebe prirodzene obsahujú škodlivé chemikálie – napríklad čiastočky soli, ktoré urýchľujú hrdzavenie kovových častí. Čím dlhšie neumyješ svoje auto, tým viac času budú mať tieto chemikálie, aby nenávratne poškodili lak. Radšej preto nič nepodceňuj a dopraj svojmu autu pravidelnú očistu.

Moderné autá netreba zabiehať

V minulosti každý majiteľ auta vedel, že prvých 5000 km treba spraviť zábeh motora a prevodovky. Jednoducho to znamená, že techniku treba šetriť a netreba ju tlačiť na limit. Mnohí dnešní vodiči však veria tomu, že moderné autá sú už od výroby zabehnuté, takže od prvých kilometrov ich môžu používať na sto percent. Platí to však len pre pár výnimiek zo sveta super drahých áut. Vo všeobecnosti to vôbec nie je pravda.

Každé auto by si mal približne počas prvých 5000 kilometrov zabehnúť. Snaž sa vyhýbať krátkym jazdám, prudkým akceleráciám, vytáčaniu motora až do obmedzovača a prudkému brzdeniu. Keď súčiastky správne zabehneš, auto ti vydrží dlhšie spoľahlivo slúžiť.

Čím väčšie auto, tým bezpečnejšie

Je pravda, že v prípade nárazu do menšieho auta je posádka veľkého vozidla vo väčšom bezpečí. V niektorých situáciách ale veľké autá nie sú najbezpečnejšie. Napríklad, neraz majú dlhšiu brzdnú dráhu a kvôli veľkej hybnosti sa na šmykľavých cestách môžu ľahšie vymknúť spod kontroly.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Ísť na záchod či piť vo vesmíre je fuška: Pozri sa, ako vyzerá bežný život astronautov

Nehovoriac o tom, že pri náraze do tvrdej prekážky majú väčšiu energiu ako malé ľahké autá, takže posádka môže byť vystavená väčšiemu riziku zranenia. Never preto mýtom, že malé autá sú nanič a jedinou bezpečnou voľbou sú veľké SUV-čka. 

Ktorému z mýtov si veril aj ty?

Sleduj náš TikTok

Zdroj: hashtag.sk, Dominiccars
Odporúčame