RECENZIA Do kín prišiel pán Nikto: Dočkali sme sa konečne poriadnej akcie?

Nikto je akčný film, na ktorý sme veľmi dlho čakali

Nikto je akčný film, na ktorý sme veľmi dlho čakali (Zdroj: Universal Picutes)

#Akčné filmy nám v kinách skutočne chýbali. A ak už sme aj nejaký ten kúsok za posledné týždne dostali, neodchádzali sme nadšení. To sa však nedá povedať o najnovšie snímke Nikto od Ilju Najšullera (Hardcore Henry), ktorú spoločne so scenáristom Johna Wicka poslal nedávno do kín. Túto akčnú R-kovú jazdu s Bobom Odenkirkom si máš možnosť pozrieť v kine aj ty – stojí teda za tvoj čas a peniaze?

RECENZIA Do kín prichádza animovaný príbeh z talianskej riviéry: Oplatí sa vidieť novú pixarovku Luca?

Pán Nikto kosí ruskú mafiu

Hutch je unavený chlapík stredného veku, ktorého život sa scvrkol na otravné, každodenné rituály, prekladané manželkiným pohŕdaním a pubertálnymi výlevmi vlastných detí. Keď do ich domu vniknú dvaja zlodeji, nechá ich beztrestne kradnúť a uniknúť. On sa obhajuje tým, že nechcel hrotiť nebezpečnú situáciu, ale všetci v jeho okolí ho majú za zbabelca. Hutch si pôvodne myslel, že to ustojí, ale keď sa ocitne medzi cestujúcimi, ktorých v nočnom autobuse obťažuje banda grázlov, vybuchne v ňom nahromadená zlosť. A nie je jej málo.

Než sa usadil, živil sa Hutch tým, že s pomocou násilia riešil problémy, na ktoré si nikto iný netrúfal a absolvoval kvôli tomu veľmi špeciálny tréning. Krvavá výchovná lekcia v autobuse spustí lavínu udalostí, ktoré Hutcha preveria viac, ako čokoľvek, čo doteraz prežil. Tento pán Nikto má ale poriadne tuhý korienok. A tajný trezor plný zbraní.

V skratke sme sa dočkali nového Johna Wicka, pričom Keanu Reevesa nahradil Bob Odenkirk. Prekvapivo krátka, len 92-minútová stopáž ale šľape na plné obrátky a nudné pasáže v nej nemajú miesto. Akcia strieda ďalšiu akciu a ak sa od nej na chvíľu zvoľní, na scénu prídu Hutchova minulosť, rodinné problémy a nastražovanie nových pascí. Nudiť sa zaručene nestihneš.

Čo ak by dom McCallisterovcov strážil John Wick
Čo ak by dom McCallisterovcov strážil John Wick (Zdroj: Universal Pictures)

Odenkirk nesklamal

Priznám sa, do kinosály som vstúpil s istými obavami. Boba Odenkirka poznáš ako právnika Saula z Breaking Bad, prípadne z vlastného spin-off seriálu Better Call Saul. Práve kvôli jeho prechádzajúcej úlohe som sa obával, či zvládne zahrať niečo iné ako ulízaného advokáta, ktorý sa bojí nelegálnych činností. A čuduj sa svete, po pozretí si v úlohe Hutcha neviem predstaviť nikoho iného ako práve jeho.

Nenápadný chlapík sa razom mení na rozzúreného zabijaka a ty ho budeš žrať všetkými desiatimi. Hutch je však aj veľmi dobre napísaná postava, jeho rozhodnutia majú zmysel a jeho konanie význam. Pri strete s ruskou mafiou musí myslieť aj na svoju rodinu, ktorá o jeho minulosti nič nevie. Prvých 10 až 15 minút budeš uvažovať nad tým, čo si o filme a samotnom protagonistovi myslieť. No po scéne v autobuse už tvoje pochybnosti pôjdu stranou a snímku si budeš len užívať.

Bob Odenkirk sa pre film Nikto zrejme narodil
Bob Odenkirk sa pre film Nikto zrejme narodil (Zdroj: Universal Pictures)

Technicky zvládnutý akčný film

Len si spomeň na nedávne filmy s Liamom Neesoson (Pre balík prachov, Mrazivá pomsta, Muž vo vlaku), Vinom Dieselom (Bloodshot, posledné diely Rýchlo a zbesilo) či Jasonom Stathamom (Hobbs & Shaw, Meg, Mechanik zabijak). Všetky majú čosi spoločné – nudne zrežírovanú nerealistickú akciu. Nejdem ťa teraz presviedčať, že Nikto je realistická snímka. Poviem ti ale, že akcia je veľmi solídne nakrútená aj zrežírovaná a oveľa viac realistická ako v spomínaných nanajvýš priemerných filmoch.

Problémom tohto žánru je v posledných rokoch práve technická stránka. Množstvo akčných sekvencií je nakrútených na greenscreene, respektíve pomocou CGI. Film Nikto sa však o toto nesnaží. Kvôli malému rozpočtu (len 16 miliónov amerických dolárov) si nemôže dovoliť použiť množstvo vizuálnych efektov. Odenkrika preto uvidíš mlátiť do ľudí skôr päsťami a nohami. Zbrane prídu na scénu až v druhej polovicu filmu.

Značne snímke pomáha aj rating R, teda mládeži neprístupné. Priprav sa na poriadne surové bitky, krv, zlomené končatiny či odtrhnuté údy. Film však svoj rating používa rozumne a nesnaží sa tieto nechutnosti ukazovať neustále. Vyzdvihnúť musím taktiež prácu s kamerou (najmä v záverečnej sekvencii), ale aj rýchly, no stále prehľadný strih.

Pán Nikto v podaní Boba Odenkirka
Pán Nikto v podaní Boba Odenkirka (Zdroj: Universal Pictures)

John Wick stráži dom McCallisterovcov – a ty to musíš vidieť!

V kine som videl niečo, čo som naozaj nečakal. Asi takto by som jednou vetou zhrnul svoje dojmy. Snímka Nikto sa nesnaží kopírovať Johna Wicka, ide si vlastnou cestou. Maketu však spoznáš, ale nebude ti to prekážať. Mínusy vidím jedine v očakávanom príbehu, aj keď nakrútiť originálny akčný film s neokukanými postupmi je dnes zázrak. Príbeh a scenár sú však viac ako dostačujúce a Bob Odenkirk je zatiaľ záchrancom akčného žánru (aspoň v roku 2021).

Film som si naozaj užil a myslím si, že si ho vychutná asi každý slovenský fanúšik tohto druhu umenia. Áno, napísal som umenia, pretože niektoré scény ťa technicky odpália. Nemáš na čo čakať – obvolaj kamarátov, kúp lístky (nezabudni na popcorn) a hor sa do kina. Na podobný film sme čakali dlhé mesiace – ak nie roky.

P.S.: Aj napriek tomu, že som snímke neudelil plný počet bodov, vrelo ju odporúčam každému fanúšikovi akčných filmov.