RECENZIA Jason Statham je Rozhnevaný muž túžiaci po pomste: Oplatí sa vidieť nový film Guya Ritchieho?

Oplatí sa vidieť Ritchieho novinku Rozhnevaný muž

Oplatí sa vidieť Ritchieho novinku Rozhnevaný muž (Zdroj: MGM)

#Leto je tu a ak nemáš v pláne zájsť na kúpalisko alebo na zahraničnú dovolenku, z ktorej poputuješ zrejme do karantény, oddýchni si v kine. Slovenskej premiéry sa konečne dočkala snímka Rozhnevaný muž od Guya Ritchieho, režiséra výborných filmov Snatch, Sherlock Holmes či nedávnych Gentlemanov. Tentokrát stavil Ritchie na heist movie a ak si zvedavý, čo si o ňom myslíme my, určite čítaj ďalej.

RECENZIA Do kín prišiel pán Nikto: Dočkali sme sa konečne poriadnej akcie?

Jason Statham sa hnevá

V uliciach Los Angeles sa to len tak hemží gangami, ktoré si radi zgustnú na vyhliadnutú korisť. Jeden z nich si vytipuje obrnený transportér prevážajúci peniaze a od šoférov dožaduje bezpečnostný kód na otvorenie sejfu. Šoféri však nespolupracujú, zločincom rupnú nervy a začnú strieľať. Niekoľko mesiacov po tomto incidente nastupuje chlapík H v úlohe Jasona Stathama do spomínanej prepravnej firmy, ktorá prišla o svojich zamestnancov.

Takto jednoducho by sa dalo zhrnúť pár prvých minút filmu bez toho, aby som ti niečo nevyspoileroval. H nastupuje do firmy, len tak-tak prejde skúškami fyzickej zdatnosti a zaraďuje sa ku kuriérom, ktorí majú za úlohu presúvať milióny amerických dolárov z bodu A do bodu B. Ulice LA sa však zdajú čím ďalej, tým viac zaplnené podobnými zloduchmi a tak stret s nimi je len otázkou času.

Prečo sa však film volá Rozhnevaný muž (v anglickom origináli Wrath of Man)? Nebol by to predsa akčný film, aby náš hlavný protagonista neskrýval nejakú temnú históriu. H má svoje najlepšie roky odžité, a na staré kolená sa rozhodol vziať jednu z najnebezpečnejší prác v LA. Ale prečo? Za všetkým hľadaj dôvod, pozeráš predsa Ritchieho film a na každú otázku dostaneš odpoveď. A práve odpoveď na túto otázku ponúka nelineárne riešené rozprávanie príbehu.

Jason Statham začína pracovať pre kuriérsku firmu, ktorá sa stará o transport peňazí
Jason Statham začína pracovať pre kuriérsku firmu, ktorá sa stará o transport peňazí (Zdroj: MGM)

Nečakaj lineárny príbeh

Aj keď Guy Ritchie nie je tým typickým rozprávačom, ktorý sa rád zahráva s časom, nie je ani čistokrvný lineárny rozprávač. V každom jeho filme vidíme minimálne dlhé flashbacky do minulosti, no často nakrúti v inom čase celú sekvenciu či dokonca celý akt. Podobne rozpráva svoj príbeh aj tu. Vidíš síce lineárnu hlavnú dejovú linku, ale pomerne často sa odskočí do minulosti, do ešte ďalekej minulosti, a potom späť do prítomnosti. Nie je to chyba, ani ťa Ritchie nechce zmiasť, ale režisér presne vie, kedy si divák položí určitú otázku a flashbackovou sekvenciou mu na ňu odpovie.

Vďaka tomu uvidíš vo filme minimum expozičným scén – teda napríklad rozhovorov, ktorými postavy odhalia svoju minulosť. Ich minulosť si prežiješ spolu s nimi. Nie je to novo vynájdená filmová technika, ale ide o niečo, čo sa v dnešnej rýchlej kinematografii len tak nevidí a je potrebné to chváliť. Dvojhodinový film nikdy nedrhne, vždy sleduješ dôležité dejové zvraty a odpovede na otázky dostávaš postupne od začiatku až po koniec filmu.

Každý akčný hrdina skrýva temnú minulosť
Každý akčný hrdina skrýva temnú minulosť (Zdroj: MGM)

Originálne neoriginálny film

Nájsť v roku 2021 originálny film, ktorý neobsahuje žiadne už pred tým použité príbehové či technologické postupy, je už zrejme nemožné. Ani Rozhnevaný muž sa nepovažuje za originálny film, ale prerábku francúzskeho heist movie z roku 2004. Ritchtiemu však treba nechať jeho originálny rukopis. Nech už pozeráš akýkoľvek jeho film (okrem Aladina), štúdio mu vždy nechá voľné ruky a dovolí mu strihať nakrútený materiál po svojom.

Ak si nevideli spomínaný pôvodný francúzsky film Le Convoyeur, pokojne považuj Wrath of Men za niečo nové. Ritchie spracoval onú látku svojsky, pridal množstvo vylepšení a zlepšil aj technickú stránku. Jason Statham je navyše charizmatický stroj, ktorý má okrem tvrdých pästí a vypracovanej postavy aj talent na kradnutie akčných scén. Toto nie je Stathamov, ale Ritchieho film, no Jason hrá aj tak naozaj solídne.

Z technickej stránky nemám čo vytknúť. Strih funguje ako v každom jeho filme a kamera taktiež vie, odkiaľ má snímať zábery. Najviac ma však zaujala hudba Christophera Bensteada, pričom ide o skladateľov druhý soundtrack po Gentlemanoch. A znova doručil výborné basové tóny a rytmickú hudbu. Síce sa často opakuje, ale nezunuje sa ti, dobre sa počúva a je ako ušitá pre film.

Jason Statham kradne každú akčnú sekvenciu pre seba
Jason Statham kradne každú akčnú sekvenciu pre seba (Zdroj: MGM)

Kam sa zaradí Rozhnevaný muž?

Ďalšia Stathamova spolupráca s Guyom Ritchiem si určite nájde svoje postavenie v režisérovej filmografii. Aj keď podľa nás nie je tak silná ako Snatch, Sherlock Holmes či Gentlemani, určite by nepatrila k tej slabšej polovici. Pre Ritchieho ide zlatý priemer, čo ale v praxi znamená, že sme dostali ďalšiu veľmi vydarenú akčnú snímku plnú dobrých akčných momentov, solídne napísaných postáv a nečakaných dejových zvratov – to všetko zabalené v takmer bezchybnej technickej stránke.

Hľadáš v týchto teplých dňoch schladenie? Hoď kúpalisko za hlavu, zavolaj kamošov a choďte do kina. Rozhnevaný muž je veľmi dobre spracovaný film a ponúka správnu zmes akcie pre mužov, ale aj dobrého Jasona Stathama pre ženy. Ešte zdôrazním, že film je mládeži neprístupný, takže očakávaj hrubý slovník, ale aj nejakú tú krv. Takto by zrejme vyzerala Bondovka, keby ju nakrúcal Guy Ritchie – a my si to čoraz viac želáme.