RECENZIA Najlepší sci-fi film tohto roka: Novinka The Creator ukazuje boj ľudí s umelou inteligenciou

Tvorca

Film Tvorca si nás získal príbehom aj spracovaním (Zdroj: 20th Century Fox)

#Počiatočné predstavy boli naozaj rôznorodé, ale po prvých pár minútach sa absolútne všetky pochyby načisto rozplynuli. Reč je o novinke s názvom The Creator (Tvorca), ktorej slovenská premiéra bola stanovená na 28. septembra. My sme však dostali unikátnu možnosť pozrieť si ju v predstihu, aby sme sa s tebou mohli podeliť o naše dojmy medzi prvými. A pokiaľ sa radíš medzi fanúšikov žánru sci-fi, Vianoce pre teba tento rok rozhodne dorazili už teraz na jeseň!

Sci-fi prekvapilo úplne všetkých

Film Tvorca zrežíroval Gareth Edwards, ktorý stojí aj za dielami Godzilla z roku 2014 alebo Roque One: A Star Wars Story. Svoje režisérske umenie však v tejto snímke skĺbil aj s talentom na písanie scenárov, pretože sa spoločne s Chrisom Weitzom postarali aj o samotnú predlohu k filmu.

Príbeh opisuje nie takú vzdialenú budúcnosť, v ktorej sa ľuďom podarilo využívať umelú inteligenciu skutočne v plnej miere tým, že vytvorili tak humanoidných robotov. Tí majú dobre známy kódex, ktorý im bráni vymknúť sa spod kontroly. Avšak, iba do momentu, keď v Los Angeles odpália nukleárnu hlavicu, ktorá započne vojnu ľudí proti strojom.

V hlavnej úlohe sa predstavil John David Washington, známy aj z Nolanovho filmu Tenet. Jeho manželku si zahrala Gemma Chan (ktorú sme mohli vidieť napríklad ako Sersi v marveláckom filme Eternals) a veľmi silnou postavou je aj humanoid Harun, ktorého stvárnil výborný Ken Watanabe.

Tvorca
John David Washington v hlavnej úlohe ako Joshua (Zdroj: 20th Century Fox)

Nadvláda umelej inteligencie?

Prostredie filmu by sme mohli s čistým svedomím opísať ako fúziu kultového filmu Ja, Robot a cyberpunkového žánru, najmä videohry Cyberpunk 2077. Technológie išli rokmi naozaj vpred a s využívaním umelej inteligencie sa z humanoidných robotov stala v podstate samostatná humanoidná rasa. Vo filme figurujú teda nielen ľudia, ale aj roboti, ktorí sa zároveň dajú rozlíšiť na dve zásadné kategórie. „Obyčajné“ stroje s humanoidnými prvkami a takzvaných simulantov, ktorí sa na ľudí aj skutočne podobajú.