Domov nosil zlé známky, dnes je úspešný podcaster: Tony Dúbravec hovorí, že nikdy nežil podľa očakávaní druhých

Tony Dúbravec

Tony Dúbravec nie je len social media marketér, ale aj online tvorca (Zdroj: Tony Dúbravec)

#Tony Dúbravec je presne ten typ, ktorý sa namiesto dlhej (a často zbytočnej) prípravy púšťa do vecí po hlave. S radosťou si zachováva nadšenie, postupne veci vylepšuje a zisťuje, čo a ako funguje.

Venuje sa social media marketingu, no po práci nezastavuje a nahráva podcasty. Spovedá ľudí, ako Janatini, Martin Hanzel z Tour De Svet, Tino Hrnčiar z Life is Porno alebo Vedátor. Rozhovory si čoskoro budeš môcť vypočuť aj na našom webe.

Pokiaľ sa chceš dozvedieť, ako sa z „problémového“ chlapca z gymnázia stal človek, ktorý cez deň pomáha veľkým firmám a po večeroch sa rozpráva so zaujímavými ľuďmi, čítaj ďalej. V inšpiratívnom rozhovore ti dá hneď niekoľko cenných rád.


Chceš pracovať v odvetví, ktoré má budúcnosť? Tu je 8 najžiadanejších pozícií z oblasti digitálneho marketingu


Sám hovoríš, že do 20-tky tvoj život nestál za nič. Priblížiš nám, čo sa potom zmenilo?

Zaujímavé, ako v poslednej dobe táto veta z môjho webu v ľuďoch rezonuje. Pritom som ju chcel dať už veľakrát preč. Aby som to ale nevysvetľoval dlho, aj keď to nejde úplne stručne – v desiatich rokoch som ako jednotkár išiel na osemročné gymnázium, čo sa rýchlo ukázalo ako unáhlený krok.

Hovorili o mne, že som šikovný, ale lenivý. Nechcelo sa mi učiť, neuznával som autority, s tým prišli zlé známky, občas aj zo správania. Bol som veľmi zlý študent. Na vysokú školu som išiel skôr preto, že som nemal absolútnu predstavu, čo so svojim životom a nájsť si reálne zamestnanie sa mi nechcelo.

Našťastie, počas prvého ročníka na výške v roku 2012 som sa u nás doma v Seredi dal dokopy so šikovnými ľuďmi a založili sme občianske združenie Mladá Sereď. Dlhé roky sme organizovali rôzne druhy eventov a snažili sa zlepšovať príležitosti pre mladých ľudí v našom meste. Vďaka tomu som v sebe začal objavovať dôležité hodnoty, naučil som sa, že je super robiť nezištné veci a postupne som aj vďaka štúdiu marketingu zisťoval, čo by som chcel v živote robiť.

Tony Dúbravec
Tony Dúbravec vzdeláva aj motivuje (Zdroj: Tony Dúbravec)

Máš tri podcasty, blog (ktorý už síce slúži len na propagáciu podcastov), prispievaš na svoj YouTube kanál, ponúkaš online marketingové konzultácie,… Máš aj ďalšie činnosti? A úprimne, ako to stíhaš? Potrpíš si na precízny time management?

Dá sa povedať, že mám jeden podcast, v rámci ktorého robím tri rôzne formáty. Práve podcast bol dôvodom, prečo som môj cestovateľský blog po piatich rokoch musel oficiálne odsunúť na druhú koľaj. Baví ma robiť online obsah, preto som dlho písal články, skúsil vlastnú talkshow na YouTube a začal s podcastom. Je to všetko moje hobby.

Na živobytie mi zarába práca v marketingu, niekoľko rokov som robil v reklamných agentúrach a aktuálne pôsobím na marketingovom oddelení pomerne veľkej a známej slovenskej firmy St. Nicolaus. Áno, občas robím aj konzultácie týkajúce sa sociálnych sietí, ale nie je to pravidlo. Skôr mám problém povedať nie, keď sa ozve niekto, kto potrebuje pomôcť.

Veľa ľudí sa pýta, ako to stíham. Pravdou je, že občas to dosť nestíham a tlačím veci pred sebou, prípadne ich dokončujem neskoro večer alebo v noci. Čo je aj odpoveď na tvoju otázku o time managemente: Nie som v tom veľmi dobrý. (smiech)


Tonyho podcasty nájdeš na tomto odkaze


Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?

Medzi 9-10 ráno prichádzam do práce, kde trávim štandardný korporátny čas asi do 17:00. Potom sa to už líši. Buď nahrávam podcast, robím na nejakých svojich veciach, alebo len bohapusto prokrastinujem, to milujem. Keď sa podarí, venujem sa nejakej fyzickej aktivite. To ale až tak nemilujem. (smiech) Do postele sa skôr ako o polnoci dostávam zriedka.

Tony Dúbravec
Jeho deň dokáže byť poriadne nabitý (Zdroj: Tony Dúbravec)

Social media marketing je momentálne pomerne vyhľadávaným zamestnaním. Mnoho mladých ľudí môže mať pocit, že je to jednoduchá práca. Ako je to v skutočnosti? Pridávaš len fotky a videá na profily klientov, alebo je za tým niečo viac?

Zaujímavé, že som nemal ten pocit, keď sme kedysi hľadali dobrých social media manažérov. (smiech) Jasné, ľudia si myslia, že keď dokážu scrollovať Instagram a vedia, čo sú stories, môžu robiť marketing. Tá náplň práce sa môže líšiť podľa skúseností a klienta, pre ktorého pracuješ, ale ja osobne robím celú paletu úloh.

Od stratégie, tvorby obsahu, písania textov, cez plánovanie, nastavovanie reklám, vymýšľanie a riadenie kampaní, až po reporting alebo odpisovanie ľuďom na ich správy a komentáre. To, čo môže ktokoľvek vidieť, že nejaká firma pridá príspevok na Facebook alebo Instagram, je len zlomok toho, čo práca social media špecialistov obnáša.


Chceli kaviareň, nakoniec vymysleli super recept na biznis: Keď uvidíš ich originálne dielo, odpadneš!


Ako sa majú ľudia odlíšiť vo veľkej konkurencii, aby práve oni pracovali pre veľkého klienta? Máš pre nich nejaké rady?

Za svoju najväčšiu „konkurenčnú“ výhodu stopercentne považujem práve to, že môj pracovný deň nikdy nekončil odchodom z kancelárie. Toľko nadpráce, čo som vo svojom živote urobil, za to mnohým nestojí a vôbec sa im nečudujem. Ale sú to presne tie spomínané články, podcasty, skúsenosti s dobrovoľníctvom alebo vlastní klienti, čo mi pomohli vybudovať si nejakú osobnú značku.

Ak by som mal dať všeobecnú radu alebo dve, tak je to vždy robiť niečo navyše oproti ostatným, nebáť sa o tom hovoriť a veľmi veľa sa učiť. Nielen z nejakých článkov, podcastov a kurzov, ale aj intenzívne a pozorne počúvať tých, ktorí sú skúsenejší ako my. Neviem prečo, ale veľa ľudí sa bojí byť ticho a majú pocit, že musia hovoriť, aby potvrdili svoju rolu. Ja verím tomu, že treba oveľa viac počúvať a hovoriť až keď si si istý tým, čo chceš povedať.

Tony Dúbravec
Tonyho podcasty počúvajú tisíce ľudí (Zdroj: Tony Dúbravec)

V roku 2018 si prišiel na YouTube so svojou talkshow, ktorá sa neskôr pretransformovala do podcastu. Prečo si sa rozhodol práve pre tento formát? V čom sú jeho najväčšie výhody?

Talkshow 10ka bol taký môj experiment. Hľadal som spôsob, ako preniknúť do sveta online videa a ako introvertovi mi rozhovory prišli ako najlepší kompromis. Zároveň som poznal dosť zaujímavých ľudí, ktorých som chcel predstaviť aspoň tomu mikrosvetu, ktorý ma sledoval. Lenže robiť dobré videá je náročné finančne, aj časovo, a tým pádom človek očakáva väčšiu odozvu, aby sa utvrdil, že má zmysel to robiť.

Ja som si povedal, že to, čo je za tým a aký je z toho výsledok, mi nestojí za to, aby som do toho dával vlastné financie. Zároveň, ako človek, ktorého baví tvoriť, som sledoval, že k nám prichádzajú podcasty. Chcel som to, samozrejme, skúsiť medzi prvými. Zistil som, že to má veľa výhod – že to dokážem celé urobiť sám, mám nízke náklady na produkciu aj distribúciu, môžem rýchlejšie tvoriť obsah a zároveň ten trh je u nás stále oveľa menší, než na slovenskom YouTube.

Nedávno, po necelých dvoch rokoch, som sa rozhodol zainvestovať a dávam dokopy vlastné štúdio. Od toho si sľubujem, že celý proces výroby podcastu bude ešte rýchlejší a jednoduchší.

Čo ťa pri začiatkoch najviac prekvapilo? Pozitívne či negatívne. Bolo niečo, s čím si nerátal, alebo naopak, čo išlo „ako po masle“?

Asi nič zásadné ani v jednom smere. Osobne nejak neprežívam všetky tie veci, ktoré veľa ľudí, podľa mňa chybne, analyzuje predtým, než začne niečo tvoriť. Všetci chcú byť pripravení, mať super techniku, zvuk a všetko krásne vyladené. Nakoniec zistia, že ich to vlastne ani nebaví robiť. Podľa mňa je oveľa lepšie jednoducho začať z radosti, zachovať si nadšenie a postupne veci vylepšovať a zisťovať, čo a ako funguje.

Tony Dúbravec
Tony Dúbravec nie je len social media marketér, ale aj online tvorca (Zdroj: Tony Dúbravec)

Máš nejaký univerzálny návod pre niekoho, kto sa chce vybrať podobnou cestou? Čo všetko ti treba v rámci takéto „starter pack“ pre začínajúceho podcastera?

Z môjho pohľadu je najdôležitejšie mať plán aspoň na pol roka. Mať jasno v tom, čo idem robiť, aké budú témy podcastov, kto budú moji hostia. Odporúčam aspoň nejaký mikrofón za asi 100 eur. Ak to ale má byť pre niekoho prekážka, tak verím, že na začiatok poslúži aj mikrofón lepšieho smartfónu. Toto je jedna z výhod podcastu. Žiadna výhovorka nedáva zmysel. (smiech)

Tony Dúbravec
Tony Dúbravec dokáže ľudí aj inšpirovať a o svoje skúsenosti sa aj delí (Zdroj: Tony Dúbravec)

Máš vysnívaného niekoho, s kým by si chcel veľmi rád nahrať rozhovor? Ak áno, prečo práve jeho/ju? 

Na Slovensku určite mám pár ľudí, o ktorých verím, že sa mi ich podarí dostať k mikrofónu. Zo zahraničia je tých ľudí veľa. Osobnosť, ktorá mnou v živote výrazne zarezonovala, je Gary Vaynerchuk, no určite by pre mňa bola česť rozprávať sa aj s niekým, ako Seth Godin alebo top svetový kreatívec David Droga. Na to sa ale musím na začiatok aspoň výrazne zlepšiť v angličtine. (smiech)


Trojica založila značku, ktorú Slováci milujú: Drevené puzzle Lebo Mädveď sú absolútny originál, jedny môžeš získať aj ty


Z trojice podcastov je najprekvapivejší asi ten s názvom Úvahy. Sám tvrdíš, že na Slovensku je málo naratívnych podcastov, a tak si sa jeden rozhodol robiť ty sám. Bol to jediný dôvod ich realizácie, alebo sa ti páčila aj tá sloboda vo výbere témy a spracovaní?

Samozrejme, že motivácia je aj ten spôsob sebavyjadrenia. Ale určite si stojím za tým, že je to obsah, aký zatiaľ na podcastovej scéne až na pár výnimiek chýba. Lenže až keď som si to vyskúšal zistil som, ako náročné je niečo také robiť. Možno preto väčšina ľudí stále robí iba rozhovory.

Podcast je momentálne fenomén, ktorý počúvajú milióny ľudí na svete. Myslíš, že sa na Slovensku takto dá uživiť, alebo sme stále len na začiatku?

Nemyslím si, že máme na Slovensku úplne podcast, ktorý svojich tvorcov naplno živí. Sú tu prípady, ktoré dokážu solídne zarobiť, ale zväčša to investujú naspäť do podcastu alebo je to pre nich nejaký vedľajší zdroj príjmu.

Tony Dúbravec
Tony Dúbravec nie je len social media marketér, ale aj online tvorca (Zdroj: Tony Dúbravec)

Ktoré podcasty rád počúvaš ty a odporučil by si ich aj našim čitateľom?

Zo slovenských určite Podnicast s Peťom Chodelkom, Levosphere – Marketing v praxi. Z českých je to U kulatého stoluMladý podnikatel. Z angličtiny podcast Akimbo od Setha Godina a The CMO Podcast.

Akú radu by si dal svojmu mladšiemu ja? Je niečo, čo by si vo svojom doterajšom živote urobil inak?

Určite by som sa vo veľa situáciách na druhý pokus zachoval inak, ale rozhodne nič neľutujem. Na živote je super, že sa nikdy nedozvieme, ako by to bolo, keby sme niečo spravili inak. Takže sa nad tým ani nezamýšľam. Rada pre moje mladšie ja by bola iba: „Nesnaž sa žiť podľa toho, ako si to predstavujú ostatní.“ Tým som sa ale vlastne aj vždy riadil.

Na čo sa môžeme tešiť v blízkej budúcnosti? Čomu chceš najviac venovať svoj čas?

V najbližších týždňoch sa plánujem stále viac venovať podcastu. Dokončujeme štúdio, takže verím, že kvalita bude stále lepšia. Okrem toho zvažujem, že pripravím svoj prvý webinár o sociálnych sieťach, ale na to si musím nájsť dostatok času. Inak sa snažím neplánovať. Ono aj tak vždy príde nejaký zaujímavý impulz a vzniknú veci, ktoré by človek nikdy nečakal.

Zdroj: hashtag.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť