Eternals od Marvelu prekvapujú hlbokými myšlienkami: Ako zvládla scenár oscarová režisérka?

Do kín prichádza nová Marvelovka Eternals

Do kín prichádza nová Marvelovka Eternals (Zdroj: Disney)

#Marvel je kvôli pandémii v časovom sklze, a preto si od leta do Vianoc môžeme vychutnať až tri nové sólovky. Pred nedávnom sme ti priniesli recenziu na Shang-Chi, ktorá nás veľmi príjemne prekvapila dobrými postavami a trefným humorom. Tentokrát sme zašli do kina na Eternals, ktorý na nás pôsobil viac ako epos, než ako film. Snímku si však neužije každý. Čo si o nej myslíme my?

RECENZIA Duna je audiovizuálny zážitok roka: Prečo sme jej teda neudelili plný počet bodov?

Sú tu s nami už tisíce rokov

Ešte v čase Mezopotámie, konkrétne pred viac ako 7 tisíc rokmi, prišli na našu planétu Eternals – nadľudské bytosti, ktoré nestarnú a starajú sa o bezpečnosť ľudstva na Zemi. Doteraz sme o nich nepočuli, pretože nemôžu zasahovať do ľudských konfliktov. Jedinou výnimkou sú útoky Deviantov, najstarších nepriateľov ľudstva. Ani Deviatni však neznamenajú skutočnú hrozbu.

Náš svet mieri do záhuby, pretože očakáva príchod Celestiálov, jedných z najsilnejších a najstarších bytostí v MCU. Eternals, ktorí dnes žijú roztrúsení po celej Zemi sa musia spojiť a zastaviť blížiacu sa hrozbu, ktorá môže znamenať koniec nášho sveta. Neboj sa, nič som ti nevyspoileroval. Všetky tieto informácie dostaneš už v prvej minúte v kine, pretože tvorcovia sa boja, že by si ich počas 157-minútového pobytu v sedadle nemusel pobrať.

Naši hrdinovia tvoria desiatku vyvolených, ktorí dostali za úlohu ochraňovať Zem. Zahrali si ich Gemma Chan (Raya a posledný drak), Richard Madden (Bodyguard), Kumail Nanjiani (The Big Sick), Barry Keoghan (Dunkirk), ale aj hviezdy Salma Hayek, Anglina Jolie a ďalší. Všetky postavy dostanú dostatočne veľa času, počas ktorých ich spoznáš. Snímka je naozaj dlhá. Ako sme spomínali, v kine stráviš viac ako dve a pol hodiny.

Jednu z postáv si zahrala aj Angelina Jolie
Jednu z postáv si zahrala aj Angelina Jolie (Zdroj: Disney)

Zbytočná nerozhodnosť postáv

Aby som ti film bližšie priblížil z pohľadu príbehu a formy rozprávania, čaká ťa prelínanie medzi ďalekou minulosťou a prítomnosťou. Zistíš, ako Eternals prišli na Zem, ako dozerali na ľudí a pomáhali im vo vytváraní dôležitých vynálezov. Scenár je postavený práve na spoznávaní minulosti, aby si vďaka nej pochopil psychológiu postáv, ktoré činia dôležité rozhodnutia v súčasnosti. Nie každé rozhodnutie však dáva zmysel.

Jedinou chybou scenára je nerozhodnosť niektorých postáv. Niekto si zrazu uvedomí, že chce byť na „zlej“ strane a o chvíľu je znova s našimi hrdinami. Keby tak bola napísaná jedna postava, prosím, ale nie je tomu tak. Z pozitív vyzdvihnem fakt, že film sa nebojí niektorých hrdinov aj zabiť. Eternals síce nie je taký masaker ako nový The Suicide Squad, ale maj na pamäti, že niektoré postavy nás jednoducho opustia. Za toto rozhodnutia však dávame Marvelu palec hore.

Ikaris v podaní Richarda Maddena je novým marvelovským Supermanom
Ikaris v podaní Richarda Maddena je novým marvelovským Supermanom (Zdroj: Disney)

Netradične pomalé tempo

V podobných komiksových snímkach očakávame akciu na každom kroku. V tomto filme ju nečakaj. Pripravené sú len tri väčšie akčné sekvencie (vrátane finálneho súboja), a dohromady tvoria asi 45 minút stopáže. Očakávaj pomalšie tempo, žiadne Infinity War ani nedávne Shang-Chi. Dôraz sa kladie viac na postavy a ich samotný vývoj, než na akciu a súboje. Ak na ňu však príde, budeš sa poriadne baviť aj vďaka skvelému technickému spracovaniu.

Zrejme sme už prišli do čias, keď sa vizuálne efekty nemajú kam ďalej posunúť. Aj keď rozoznáš, čo je digitál a čo skutočné, vizuálne efekty sú naozaj skvelé a dúfam, že ich ocenia aj akademici. Či už lietanie Ikarisa, ohnivé gule Kinga, superrýchlosť mladej Makkari alebo len kľúčovanie zeleného plátna – všetko vyzerá uveriteľne aj za tmy, aj počas svetla. Pripoj k tomu parádne ozvučenie a výborný soundtrack oceňovaného Ramina Djawadiho (Hra o tróny, Westworld) a máš zarobené na dokonalú audiovizuálnu stránku.

Tvorcovia kladú dôraz predovšetkým na samotné postavy
Tvorcovia kladú dôraz predovšetkým na samotné postavy (Zdroj: Disney)

Výborný epos, ktorý naštartuje novú éru

Na záver ti ešte prezradím, že režisérkou s scenáristkou filmu je Chloé Zhao, oscarová režisérska a producentka aprílového oscarového víťaza Nomadland. Úprimne, neveril som, že Chloé dokáže tento film utiahnuť. Zmýlil som sa. Pomerne mladá Zhao je práve to, čo Marvelu počas tretej fázy chýbalo. Prináša do univerza nové nápady, iný štýl rozprávania a ľudskejší prístup k dôležitým témam ako je preľudnenie, chamtivosť či pýcha. V scenári tieto témy nie sú nijako zvlášť skryté, takže ak budeš pozorný, nájdeš ich na prvé pozretie všetky.

Eternals by som kvalitou postavil zarovno Shang-Chi. Kde ázijsky ladená snímka excelovala akciou, tu sa zamerali viac na postavy. Niektorí budú namietať, že jeden zo superhrdinov nie je dospelý, iný je homosexuál, a podobne. Vadí ti to? Ak áno, zrejme len nevieš prijať fakt, že nie je sme každý z rovnakého cesta. Vykašli sa na svoje predsudky, zober kamošov do kina a užite si film. Za nás ide o výbornú sólovku, ktorá ukázala, že MCU má aj po Avengers ešte stále čo ponúknuť.

P.S.: Nezabudni na dve potitulkové scény.

Zdroj: hashtag.sk, marvel.fandom.com