RECENZIA Novinka od Marvelu prekonala očakávania: Shang-Chi poteší zarytých fanúšikov aj nových divákov

Novinka Shang-Chi poteší fanúšikov Marvelu, ale aj nováčikov univerza

Novinka Shang-Chi poteší fanúšikov Marvelu, ale aj nováčikov univerza (Zdroj: Disney)

#Marvel v roku 2021 dobieha to, čo minulý rok kvôli korone nestihol. Počas druhého polroka budeme svedkami až štyroch nových filmov z komiksového sveta MCU. Mierne sklamanie v podobe Black Widow máme už za sebou a v kinách aktuálne hrajú novinku Shang-Chi: Legenda o desiatich prsteňoch. Bez zbytočných naťahovaní – ide o podarený Marvel, ktorému takmer nič nechýba. Škoda len, že jednu podstatnú vec sa tvorcovia nechystajú meniť.

RECENZIA Hugh Jackman pátra po zmiznutej žene: Reminiscence je film s dobrým, no nevyužitým potenciálom

Originálna sólovka s viacerými tajomstvami

Shang-Chi je mladík, ktorý v pacuje v hoteli v San Franciscu a parkuje bohatým ľudom autá. Spoločne s ním je na rovnakej pozícii aj jeho dlhoročná priateľka Katy. Z každodennej rutiny ich vytrhnú nájomní zabijaci v autobuse. Obaja sa dostávajú do víru udalostí, ktoré ich zavedú až do ďalekej Ázie. Shang-Chi je synom bohatého magnáta a osud našej zeme sa náhle ocitá v jeho mladých rukách.

Väčšina snímky sa odohráva po udalostiach v Endgame, teda v súčasnosti. Nečakaj však žiadnych známych superhrdinov, táto marvelovka stavia viac-menej na originalite, nových postavách, odlišných lokáciách a mocných prsteňoch, o ktorých sme doteraz vo filmovom MCU nepočuli. Svoje cameo si tu, samozrejme, niektorí známi hrdinovia stihnú, no nejde o nič zásadné.

Čo však dostaneš, je odhalenie identity Mandarína. Určite si pamätáš na nečakaný záver tretieho Iron mana. Značný priestor v druhej polovici filmu dostal aj herec Ben Kingsley, ktorý si spomínaného Mandarína vtedy zahral. Film teda chce pôsobiť ako svieža sólovka, no v jadre skrýva oveľa viac, ako by si možno čakal.

Vedľajšie postavy, najmä Awkwafina (vpravo) fungujú prekvapivo lepšie ako hlavný hrdina
Vedľajšie postavy, najmä Awkwafina (vpravo) fungujú prekvapivo lepšie ako hlavný hrdina (Zdroj: Disney)

Keď sa spoja majstri vo svojom obore

Do hlavnej úlohy hrdinu Shang-Chi bol naverbovaný Simu Liu a jeho kamarátku Katy si zahrala Awkwafina. Okrem nich sa vo filme mihne množstvo menej známych tvárí, a to je len dobre. Sviežosť Marvelu veľmi prospieva a neokukaný hrdinovia aj lokácie vítame všetkými desiatimi. Hlavný hrdina, ktorý si v Amerike hovorí Shaun, však nie je ani zďaleka tak zaujímavý, ako práve jeho Katy či spomínaný falošný Mandarín.

Awkwafina je skvelá herečka, no ešte lepšia komička. Počas prvej hodiny sa budeš neskutočne zabávať na jej parádnom humore a hereckých schopnostiach predať ho. No a v druhej polovici sa o vtipné situácie stará práve Ben Kingsley, od ktorého by sme to zrejme najmenej čakali. Aj keď hlavný hrdina nie je tak zaujímavý ako tieto dve vedľajšie postavy, snímka funguje a doručuje kvalitne rozprávaný príbeh s funkčnými zápletkami a úprimným humorom.

O scenár a réžiu projektu sa postaral Havajčan Destin Daniel Cretton. Meno nič nehovorilo ani mne, no možno si videl jeho predchádzajúce filmy Short Term 12, Glass Castle či nedávne Just Mercy s Jamiem Foxxom. S pokojným srdcom môžem vyhlásiť, že sa pozeráme na veľmi dobre zrežírovanú marvelovku a to najmä počas akčných sekvencií. Čakajú ťa pästné súboje jeden na jedného, ale aj veľká záverečný bitka. Režisér sa nebojí veľkých scén ani malých súbojov a ver mi, že práve spomínané pästné boje si naozaj užiješ.

Tvorcovia sa neboja pästných súbojov, ani veľkých akčných scén
Tvorcovia sa neboja pästných súbojov, ani veľkých akčných scén (Zdroj: Disney)

Krásny vizuál a solídny soundtrack

Nebolo by to Disney a ich 150 miliónová investícia, aby sme nevideli enormné množstvo CGI. Tvorcovia dorábajú počítačom všetko, čo sa dá. Škoda. Na druhú stranu, kvalitné vizuálne efekty ťa nedokážu vytrhnúť z príbehu a hltáš ich jedným dychom. Ani zďaleka nie sú tými najlepšími, aké som na striebornom plátne videl, no svoj účel splnia. Vďakabohu, že väčšina akčných scén sa odohráva počas dňa a VFX nemusí zachraňovať žiadna tma ani všadeprítomná prach. Využitý rozpočet, ako sa patrí.

To isté platí aj o hudobnej stránke. Známe tóny Alana Silvestriho síce stále chýbajú, no originálny soundtrack Joela P Westa rozozvučí sálu tými správnymi tónmi. Hudba je príjemná a snaží sa kombinovať prvky moderna s ázijskou kultúrou. Miestami skutočne nemáš pocit, že pozeráš marvelovku. Shang-Chi nepôsobí ako tradičný komiksový film, tvorcovia sa snažia ukázať nám niečo nové a ak nie nové, aspoň iné. V jednej veci sa však stále nepoučili.

Filmu uškodila opakujúca sa príbehová šablóna
Filmu uškodila opakujúca sa príbehová šablóna (Zdroj: Disney)

Opakujúci sa príbeh

Marvel a jeho príbehová šablóna ostáva nezmenená. Rovnaký priebeh troch aktov je do očí bijúci, a preto ihneď uhádneš, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať. Ide o hrubý prešľap, ktorý tvorcom nedokážem odpustiť. Netvrdím, že druhá polovica filmu sa tiahne, ale škoda, že som presne vedel, ako film skončí ešte pred tým, ako poriadne začal. Práve kvôli tejto „chybe“, respektíve chybnému rozhodnutiu a stávke na istotu sa The Suicide Squad stále drží v čele o boj najlepšieho komiksového filmu roka.

Shang-Chi je dobrý a funkčný film, ktorý má čo povedať a svoj potenciál využil. Z kinosály odídeš spokojný, avšak nie nadšený. Ak ťa bavil Doctor Strange, toto je snímka priamo pre teba. Nečakaj však Strážcov galaxie. Shang-Chi je jednohubka, ktorá ale za návštevu kina rozhodne stojí. Fanúšik Marvelu si určite príde na svoje a film si napočudovanie užije aj nováčik tohto univerza. S prižmúrenými očami teda viem udeliť zaslúžené vysoké hodnotenie, ktoré však malo potenciál byť ešte lepšie.

P.S.: Film obsahuje až dve potitulkové scény, ktoré by si nemal vynechať.