Rebríček 10 najtragickejších leteckých nešťastí: Počas havárií zahynuli stovky cestujúcich, na nedávnu si budeš pamätať aj ty!

Havária lietadla

Havárie lietadiel sú zriedkavé, ale vyzerajú desivo (Zdroj: Getty Images/Kasu01)

#Letecké nešťastia nie sú bežné. Na úvod je potrebné pripomenúť, že k nim nedochádza každý deň a zvyčajne ide o sled viacerých porúch. Drvivá väčšina letov prebehne bez komplikácií a letecké spoločnosti ročne prepravia takmer 5 miliárd pasažierov. Letecká doprava je jednou z najbezpečnejších vôbec.

Napriek tomu sem-tam niečo zlyhá a havária je na svete. Aj keby lietadlo vysadilo všetky motory, vďaka svojej aerodynamike vie naďalej kĺzať vzduchom viac ako 100 kilometrov (z výšky 10 kilometrov). Priblížime ti 10 najväčších leteckých nešťastí, aké komerčné aerolínie kedy zaznamenali. Dúfame, že nezmenia tvoj postoj k lietaniu.

10. Let číslo 140 spoločnosti China Airlines (1994)

Let 140 bol pravidelnou linkou medzi letiskom Taipei na Taiwane a letiskom Nagoya v Japonsku. 26. apríla roku 1994 však dôstojník na palube omylom aktivoval tlačidlo TO/GA (take-off, ground-off) pre vzlet/prejazd. Stalo sa tak krátko predtým, ako mal let pristáť v Japonsku.

Tlačidlo TO/GA mení polohu klapiek do pozície, počas ktorej lietadlo vzlieta zo zeme. Aj keď sa pilot snažil chybu napraviť, autopilot mu to nedovolil, pretože lietadlá sú tak naprogramované. Stroj sa preto začal prudko nakláňať a rýchlosť naďalej klesala.

Napokon sa lietadlo zrútilo na zem. Z 271 pasažierov sa podarilo prežiť len siedmim, zvyšných 264 ľudí bolo na mieste mŕtvych, alebo zomrelo po prevoze do nemocnice. Ide o najhoršiu tragédiu v dejinách China Airlines a druhú najhoršiu v Japonsku.

9. Let číslo 370 spoločnosti Malaysia Airlines (2014)

Nešťastie letu 370 si zrejme zaznamenal aj ty. 8. marca 2014 sa totiž dostali Malaysia Airlines na titulky popredných denníkov, keď ohlásili, že ich let z Pekingu do Kuala Lumpuru záhadne zmizol. Bez akéhokoľvek indikátora sa let jednoducho nezobrazoval na radare.

Do pátrania v Oceánii sa pustili záchranárske tímy z celého sveta, no akcia nebola úspešná. Po viac ako roku, konkrétne v júli 2015, bol však na ostrove Réunion objavený flaperón z krídla lietadla. Nasledovali ďalšie neúspešné pátracie akcie.

Dodnes nie je táto záhada objasnená, no keďže ani jeden z pasažierov neobvolal svojich príbuzných, odhaduje sa, že lietadlu došlo palivo a nekontrolovateľne narazilo do mora. Predpokladá sa, že pri tejto katastrofe prišlo o život všetkých 239 cestujúcich.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Rebríček 30 najlepších LGBT+ filmov: Ukážu ti, že akúkoľvek lásku by sme mali rešpektovať, nie súdiť!

8. Let číslo 587 spoločnosti American Airlines (2001)

Teraz sa pozrieme na druhú najhoršiu leteckú haváriu, aká sa stala na území Spojených štátov. Let 587 bol pravidelnou linkou medzi JFK v New Yorku a Las Américas v Dominikánskej republike. Letecká havária sa stala koncom roka 2001, nie tak dávno po udalostiach z nešťastného septembra.

Tento let havaroval krátko po štarte, čo ihneď kompetentných pobúrilo a začalo sa šepkať o ďalšom terorizme. Výsledky skúmania však ukázali, že na vine tejto havárie bol sám pilot. Nadmerne používal smerové kormidlo, pretože sa lietadlo dostalo nízko nad zemou do prudkých turbulencií.

V dôsledku nadmerného používania kormidla sa z lietadla odpojil vertikálny stabilizátor a krátko pred pádom lietadlu zlyhali aj motory. Stroj napokon havaroval v Queense v štáte New York, pričom zahynulo všetkých 260 pasažierov a dokonca aj piati ľudia, ktorí sa vtedy nachádzali na zemi.

Ilustračná fotka havárie lietadla
Časť havárií lietadiel končí v mori (Zdroj: Unsplash.com/Milos Prelevic)

7. Let číslo 812 spoločnosti Air India (2010)

India má v rebríčku hneď tri nešťastia a začneme letom 812 spoločnosti Air India. Tento let premával na trase Dubaj – Mangalore. Indické letisko je známe svojimi stolovými dráhami, čo znamená, že dĺžka dráhy je obmedzená kvôli kopcovitému terénu s náhlym prevýšením alebo znížením pôdy.

Navigovať lietadlo na takejto dráhe si vyžaduje mimoriadnu pozornosť a zručnosť. Let 812 práve smeroval z Dubaja na letisko v Indii, keď pilot nesprávne odhadol pristátie na mieste dotyku, z ktorého sa dá bezpečne zastaviť let pred útesom.

Kvôli neskorému kontaktu s dráhou sa let rútil ďalej, nestihol zastaviť včas a napokon prepadol cez útes. Lietadlo sa rozpadlo a začalo horieť. Táto nehoda si vyžiadala životy 158 ľudí, pričom z vraku lietadla sa zázrakom poradilo vyslobodiť aspoň ôsmich cestujúcich.

6. Let číslo 855 spoločnosti Air India (1978)

V Indii ešte chvíľu zostaneme. Letom 855 prepravovala Air India cestujúcich z Dubaja na letisko v Bombaji a späť. Linku zabezpečovalo lietadlo Boeing 747, prvé, ktoré spoločnosť kúpila ešte v roku 1971. Toto nešťastie sa stalo na Nový rok 1978.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Rebríček 30 najväčších hitov nášho detstva: Ktoré piesne milénia ťa vrátia späť do minulosti?

Predstav si Bombaj, prímorské mesto na západnej strane Indie. Ihneď po vzlete hlásilo lietadlo poruchu a do niekoľkých minút havarovalo do mora. Nešťastie sa pripisuje zlému stroju, ale aj nedostatočnej schopnosti pilotov prevádzkovať nový typ lietadiel.

Let vyštartoval počas nočných hodín a lietadlo sa nevedelo samé navigovať. Za príčinu môže aj vtedy nie príliš dobre vyvinutý autopilot. Počas tohto druhého najhoršieho leteckého nešťastia v Indii zahynulo všetkých 213 cestujúcich.

5. Let číslo 191 spoločnosti American Airlines (1979)

Presuňme sa do USA, kde sa v roku 1979 odohrala dosiaľ najhoršia letecká katastrofa na ich území. Táto havária zapríčinila, prečo mali odvtedy lietadlá McDonnell Douglas DC-10 zlé meno vo svete.

Nešťastie sa odohralo len chvíľu po vzlete lietadla z letiska Des Plaines v Illinois. Jeden z motorov na ľavom krídle sa oddelil od lietadla. To spôsobilo značné škody, vrátane prerušenia vedenia hydraulickej kvapaliny. Lietadlo sa okamžite prevrátilo a začalo klesať k zemi, až napokon narazilo do neďalekého poľa.

Vyšetrovanie napokon odhalilo, že za katastrofu môžu chybné postupy údržby, ktoré pred štartom vykonával personál. Nešťastie si vyžiadalo životy všetkých 273 ľudí na palube a taktiež dvoch ľudí na zemi.

4. Let číslo 981 spoločnosti Turkish Airlines (1974)

Za túto nehodu sú skutočne vinní pracovníci leteckej spoločnosti a letiska. Lietadlo tureckých aerolínií sa nachádzalo v Paríži, odkiaľ malo vzlietnuť sa smerovať domov do Turecka.

Marockí pracovníci však zle naložili a zabezpečili batožinu. Úplne ignorovali pokyny, ktoré im preložili do tureckého aj anglického jazyka. Počas vzletu sa totiž západka zadného nákladu otvorila, čo spôsobilo okamžitú dekompresiu a pretrhnutie všemožných káblových spojení. Piloti kvôli tomu nemali vôbec kontrolu nad lietadlom.

To sa ešte chvíľu kĺzalo vzduchom, no napokon narazilo do lesa Ermonville neďaleko Paríža. Nešťastie si vyžiadalo životy všetkých 346 cestujúcich. Dodnes ide o najväčšie letecké nešťastie, aké sa odohralo na európskom kontinente.

Ilustračná fotka havárie lietadla
Havárie lietadiel si zvyčajne vyžiadajú veľký počet mŕtvych a zranených (Zdroj: Unsplash.com/Lennart Heim)

3. Stret dvoch letov nad dedinou Charkhi Dadri (1996)

Charkhi Dadri je malá dedina pri Naí Dillí, ktorá sa neslávne preslávila obrovskou leteckou haváriou. Vo vzduchu sa totiž zrazili lety saudskoarabských aerolínii a kazachstanských aerolínii, konkrétne lety číslo 763 a 1907. Ide o doteraz najhoršiu zrážku svojho druhu.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Krajina pôvodu alebo podvodu? Označenie "slovenských" výrobkov je zavádzajúce, urobili sme v tom poriadok za teba

Došlo k nej krátko po štarte lietadla Saudia Arabian Arilines, keď sa v tom čase pripravoval na prílet práve let 1907. V 90. rokoch mali v Indii ešte veľmi slabé komunikačné systémy, čo zapríčinilo, že oba lety o sebe vedeli až na poslednú chvíľu.

Piloti už zrážke lietadiel nedokázali zabrániť. Pri tejto katastrofe zahynulo 349 ľudí na oboch palubách. Napriek tomu pomohla k zlepšeniu komunikácie nielen medzi pilotom a vežou, ale aj medzi pilotmi vzájomne.

2. Let číslo 123 spoločnosti Japan Airlines (1985)

Havária letu 123 japonských aerolínií je dodnes najhoršou z pohľadu úmrtí v jednom lietadle. Lietadlo Boeing 747 viezol v roku 1985 až 524 pasažierov vrátane posádky. Stroj sa však zrútil do horského terénu Mount Takamagahara, len kúsok od Tokia.

Lietadlo odlietalo z tokijského letiska Haneda a smerovalo do Osaky. K havárii došlo len 12 minút po štarte a zapríčinila ju explózia dekompresora. To okamžite vysadilo schopnosť manévrovať strojom a lietadlo sa tak ocitalo na oblohe úplne bez kontroly.

Napriek tomuto zlyhaniu sa pilotom podarilo kĺzať vzduchom ešte takmer pol hodinu, pričom sa snažili dostať ho z oblohy nad obývanou japonskou metropolou. Po havárii v lese napokon hlásili 520 obetí, ostali len štyria preživší.

1. Havária na letisku Tenerife (1977)

Najväčším leteckým nešťastím je rozhodne havária lietadiel na Tenerife v roku 1977. Práve tá je dobrým príkladom toho, že havárie sú dôsledkom viacerých súbežných zlyhaní. Všetko začalo ešte v Španielsku, kde kvôli výbuchu na letisku oneskorili štart niektorých letov.

To znamenalo, že lety sa dostali na ostrov Tenerife neskôr a dve lietadlá sa tu zrazili. Toto nešťastie však ešte umocnil fakt, že aj tieto dve lietadlá narazili do ďalších. Ako sme vraveli, reťazová reakcia.

Na letisku v ten deň vyhasli životy 583 ľudí cestujúcich na palubách lietadiel. Prežilo len 61 cestujúcich, všetci z letu Pan Am 1736. Ide o najhoršiu tragédiu, aká sa kedy odohrala na letisku. Žiadna havária odvtedy neprekonala čísla úmrtí.

Bojíš sa lietania?


Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: hashtag.sk, cleartrip.com
Odporúčame