Rebríček 20 najhodnotnejších svetových značiek: Ako je na tom McDonald’s, Facebook, Disney či Apple?

Aj McDonalds je jednou z najhodnotejších značiek sveta

McDonalds. (Zdroj: Unsplash.com/Visual Karsa)

#Tie najzvučnejšie značky sveta bývajú väčšinou aj tie najhodnotnejšie. Nie vždy to však platí a v našom dnešnom rebríčku najhodnotnejších značiek sveta sa o tom aj presvedčíme. V oblasti podnikania dominujú technológie, ktoré poháňajú dnešný svet – v tomto sektore podniká takmer polovica firiem z top 20.

Do rebríčka sa však mnohé značky nedostali. Z najprekvapujúcejších sú určite Netflix (26.), Gucci (31.), Starbucks (37.), Audi (44.), Adidas (51.), Porsche (57.), Red Bull (69.) či Lego (92.). Kto je podľa teba víťazom a akú hodnotu má značka na priečke číslo jeden?


Rebríček najlepších hier na PlayStation: Hral si už všetky, alebo si niektoré pridáš na wishlist?


20. GE

  • Hodnota: 29,5 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: elektronika

Značka GE, skratka pre General Electronics, je americký nadnárodný konglomerát. Založený bol ešte v roku 1892. Podniká v štyroch odvetviach, pričom najzárobkovejšie sú energetika a technologická infraštruktúra. Zamestnáva viac ako 200-tisíc zamestnancov po celom svete.

19. Walmart

  • Hodnota: 29,5 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: obchod

Maloobchodná spoločnosť Walmart je jednou z najrozšírenejších v Amerike. Na trhu podniká už 60 rokov a jej minuloročný výnos prekročil hranicu 500 miliárd dolárov. Samotná značka však takú hodnotu nemá. Domáci si pochvaľujú najmä diskontné ceny a dobrú dostupnosť.

18. Visa

  • Hodnota: 31,8 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: finančné služby

Viac ako 60 rokov sa o platby stará spoločnosť Visa. Jej kreditné karty nájdeš v každom kúte sveta. Firma má sídlo v Kalifornii a zamestnáva niečo cez 21-tisíc ľudí. Na to, že sa sústredí len na jeden druh podnikania, to aj vďaka rozvinutým technológiám platby kartou dotiahla veľmi vysoko.

V rebríčku nájdeš aj Visu
V rebríčku nájdeš aj Visu (Zdroj: Unsplash.com/CardMaprnl)

17. Verizon

  • Hodnota: 32,3 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: telekomunikácie

Verizon je americká telekomunikačná spoločnosť. Zamestnáva viac ako 110-tisíc zamestnancov a svetovo obsadzuje číslo dva v oblasti svojho podnikania. Založená bola v roku 1983 a za svoju 40-ročnú existenciu to dotiahla až do nášho rebríčka.


Rebríček najsledovanejších YouTube kanálov: Zabudni na vlogerov, s týmto si určite nerátal!


16. Oracle

  • Hodnota: 35,7 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: technológie

Oracle ponúka svojim zákazníkom dnes mimoriadne žiadané služby v oblasti technológií. Vyvíja totiž databázy a CRM systémy (teda customer relationship management). Ak si o nej nikdy nepočul, nevadí, no ich produktami si do istej miery určite zasiahnutý. Vznikla v roku 1977 a aktuálne zamestnáva viac ako 50-tisíc ľudí.

15. Cisco

  • Hodnota: 36 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: technológie

Cisco je americká nadnárodná spoločnosť, ktorá sídli v San José. Založená bola v roku 1984 a orientuje sa na výrobu eternetových a ATM switchov, routerov či IP telefónov. Pracuje v nej necelých 80-tisíc zamestnancov a aktuálne je na 15. pozícii v rebríčku hodnotných značiek.

Cisco podniká aj v oblasti ethernetu
Cisco podniká aj v oblasti ethernetu (Zdroj: Unsplash.com/Stephen Phillips)

14. AT&T

  • Hodnota: 37,3 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: telekomunikácie

Takmer 40 rokov je na trhu aj AT&T, najhodnotnejšia americká telekomunikačná spoločnosť. Jej príjem v roku 2021 bol viac ako 160 miliárd dolárov. Centrálu má v texaskom Dallase a zamestnáva viac ako 200-tisíc ľudí.


Rebríček 20 najdrahšie vydražených vecí: Čo, preboha, stálo pol miliardy dolárov?


13. Nike

  • Hodnota: 39,1 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: móda

Nike asi netreba bližšie predstavovať. Populárna značka oblečenia vznikla v roku 1964 a pracuje v nej viac ako 75-tisíc zamestnancov. Jej sídlo nájdeš v oregonskom Beavertone. Aktuálne ide o najhodnotnejšiu značku športového oblečenia na svete.

12. Intel

  • Hodnota: 39,5. miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: technológie

Svet technológii bez Intelu si nevieme predstaviť. Názov tvorí skratku slovného spojenia Integrated Electronics (integrovaná elektronika), čo je presne odbor, v ktorom primárne podniká. Vznikla v roku 1968 a prácu zabezpečuje asi 100-tisícom ľudí. Vyrába najmä počítačové komponenty, sieťové adaptéry a základné dosky.

Intel vyrába procesory do počítačov
Intel vyrába procesory do počítačov (Zdroj: Unsplash.com/Windows)

11. Toyota

  • Hodnota: 41,5 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: automobilový priemysel

Japonská Toyota je najhodnotnejšou značkou podnikajúcou v automobilovom priemysle. Je mimoriadne populárna v celej Ázii a to najmä vďaka autám za prijateľnú cenu. Dáva prácu viac ako 300-tisícom zamestnancov a jej počiatky sa datujú do 20. rokov minulého storočia. V roku 2024 oslávi 100 rokov.


Rebríček 20 najpredávanejších kníh všetkých čias: Máš ich v knižnici všetky, alebo si niektoré pripíšeš na zoznam?


10. McDonald‘s

  • Hodnota: 46,1 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: stravovanie

Svetová stravovacia spoločnosť číslo jeden je neprekvapivo McDonald’s. Založil ju Ray Kroc ešte v roku 1955. Ponúka menu dostupné na celom svete za prijateľné ceny, aj keď mnohí spochybňujú jeho kvalitu. O zakladateľovi spoločnosti si môžeš pozrieť aj celovečerný film s názvom The Founder s Michaelom Keatonom.

9. Louis Vuitton

  • Hodnota: 47,2 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: móda

Francúzska módna značka Louis Vuitton bola založená ešte v roku 1854. Je známa najmä svojím logom s monogramom LV, ktoré sa nachádza na takmer každom výrobku. Najväčšie zisky má z predaja šiat, topánok, luxusných kufrov, šperkov, slnečných okuliarov a módnych doplnok.

Louis Vuitton podniká v oblasti módy
Louis Vuitton podniká v oblasti módy (Zdroj: Unsplash.com/Christian Wiediger)

8. Samsung

  • Hodnota: 50,4 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: technológie

Samsung bol založený ešte v 30. rokoch minulého storočia a prvotným odvetvím podnikania bol rybolov. Dnes je však značka popredným svetovým výrobcom elektroniky a eviduje najviac predaných smartfónov spomedzi konkurencie. Má stovky patentov, čo z nej robí skvelého adepta na jednu z desiatich najhodnotnejších značiek sveta.


Rebríček top 10 hudobných festivalov sveta: Tie najväčšie párty sa konajú len niekoľko kilometrov od našich hraníc!


7. Disney

  • Hodnota: 61,3 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: filmový priemysel

Disney je dnes poprednou značkou vo filmovom priemysle. Založili ju v roku 1923 bratia Walt a Roy Disneyovci a stala sa úspešnou najmä vďaka animovanej tvorbe. Dnes má vlastné distribučné štúdio, desiatky produkcií a pod sebou značky ako Marvel, Star Wars, Fox či National Geographic.

6. Coca-Cola

  • Hodnota: 64,4 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: stravovanie

Z rebríčka vyplýva, že Coca-Cola je najobľúbenejším nápojom sveta. Nájdeš ju vo viac ako 200 krajinách. Pod sebou má aj nápoje Sprite, Fanta či Fuze Tea. Zamestnáva viac ako 140-tisíc zamestnancov a jej ročný príjem je viac ako 10 miliárd dolárov. Založená bola ešte v roku 1892.

Coca-Cola je svetoznámy nápoj
Coca-Cola je svetoznámy nápoj (Zdroj: Unsplash.com/Jeanson Wong)

5. Facebook

  • Hodnota: 70,3 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: technológie

Najrozšírenejšia sociálna sieť na svete, Facebook, vznikla v roku 2004. Zuckerberg ju pôvodne vytvoril na komunikovanie počas vysokej školy, no narástla do takých rozmerov, že dnes si bez nej niektorí nevedia predstaviť život. Spoločnosť dodnes udáva trendy v modernej komunikácii, je dostupná v 112 jazykoch a má takmer 3 miliardy aktívnych užívateľov.


Rebríček 30 najväčších hitov uplynulého desaťročia: Najobľúbenejšiu skladbu sme nemohli vymazať z hlavy!


4. Amazon

  • Hodnota: 135,4 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: obchod

Amazon je neotrasiteľná jednotka v rebríčku obchodných reťazcov na svete, no v našom rebríčku sa musí uspokojiť so štvrtou priečkou. Založil ju Jeff Bazos v roku 1994 a dnes si za jej peniaze platí vlastný vesmírny program. Jej ročný výnos je takmer 500 miliárd dolárov.

3. Microsoft

  • Hodnota: 162,9 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: technológie

K neodmysliteľnej súčasti moderného sveta patrí aj Microsoft. Je možné, že práve ich operačný systém používaš, alebo si ho v minulosti používal. Pod spoločnosť patria aj svetoznáme značky ako Windows, Xbox, LinkedIn či Skype. Pracuje pod ňou 180-tisíc ľudí.

Logo firmy Microsoft
Logo firmy Microsoft (Zdroj: Unsplash.com/Turag Photography)

2. Google

  • Hodnota: 207,5 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: technológie

Ako by sme googlili bez googlu? Najpopulárnejší internetový vyhľadávač nám denno-denne pomáha s našimi náročnými otázkami a spoliehame sa naňho často viac ako na vlastné vedomosti. Zamestnáva 100-tisíc ľudí a mimo iných vlastní aj YouTube či DoubleClick.

1. Apple

  • Hodnota: 241,2 miliárd dolárov
  • Oblasť podnikania: technológie

Logo spoločnosti Apple dnes pozná aj dieťa. Táto značka sa nestala najhodnotnejšou len tak pri nič za nič. Medzi najpopulárnejšie produkty patria iPhone, MacBook, iPad a Apple Watch. Apple však zarába miliardy ročne aj zo služieb Apple Music a Apple TV+. Značku ešte pod názvom Apple Computer Company založili v roku 1976 Steve Jobs, Steve Wozniak a Roland Wayne. Dnes zamestnáva viac ako 150-tisíc ľudí a je jednou z najhodnovernejších značiek na svete.


Buď s nami aj na Instagrame a dozvieš sa o každom novom článku ako prvý!

Zdroj: hashtag.sk, forbes.com
Odporúčame