Aj na Slovensku pripravil Lidl pre zákazníkov netradičné zmeny: Všimol si si ich aj ty?

Lidl.

Zdroj: Adobe Stock

#Možno si povieš, že na kúpe plastovej igelitky nie je nič zlé. Ak však spozornieš, všimneš si ich kdekoľvek len tak pohodené v prírode. Na svete je už toľko plastov, že onedlho to planéta neznesie. Preto sa musia zodpovedne správať nielen jednotlivci, ale aj obchodné reťazce.

Rozklad môže trvať aj 500 rokov

Len málokto vie odhadnúť, koľko trvá úplné rozloženie plastovej tašky v prírode. Ide o rozpätie 20 až 500 rokov, pričom závisí od typu použitého plastu, jeho hrúbky a od prostredia, do ktorého je odhodená. Päť storočí – to znamená, že každá použitá a odhodená igelitová taška ovplyvňuje kvalitu života niekoľkých desiatok generácií.

Podobne dlho trvá aj rozklad plastového príbora či PET fľaše a 150 až 200 rokov sa bude príroda pasovať aj s plastovými slamkami. Namiesto vytvárania ďalšieho odpadu si radšej zvoľ ekologickejšie produkty. Rovnako tak môžeš používať aj šetrnejšie tašky, ktoré sú napríklad vyrobené z bavlny.

Koniec plastových igelitiek a úspora 125 ton ročne

Negatívny vplyv plastov na životné prostredie si uvedomuje aj Lidl. Už dávnejšie vyradil zo svojich prevádzok najtenšie igelitové tašky a prírodu odbremenil až od 125 ton plastu ročne. Úspora ďalších 35 ton odpadu ročne prišla s rozhodnutím skoncovať s predajom jednorazového plastového riadu.

Plán splnil o tri roky skôr

Lidl chcel na Slovensku v porovnaní s rokom 2017 výrazne obmedziť používanie plastov. Výsledok? Ušetril viac ako 20 % plastov a svoj cieľ sa mu podarilo naplniť v trojročnom predstihu. Do roku 2025 chce navyše používať vo svojich obaloch privátnych značiek priemerne 25 percent recyklovaného materiálu.

„Máme nastavenú jasnú a dlhodobú stratégiu REset Plastic, ktorá stojí na piatich pilieroch: redukcia, redizajn, recyklácia, odstraňovanie a výskum. Spolu s našimi dodávateľmi uvažujeme, pri ktorých produktoch môžeme obmedziť či úplne odstrániť plastové obaly, prípadne ich nahradiť inými, ekologickejšími alternatívami,“ hovorí Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za rezort nákupu.

Lidl zatočil s obalmi od hranolčekov aj s vatovými tyčinkami

Malé detaily, veľké rozdiely. Nadbytočné množstvo plastov sa reťazcu podarilo zredukovať úpravou obalov fliaš od nápojov, orechov, sušených plodov či od plienok a pracích gélov. „Aj pri ovocí a zelenine ponúkame čoraz viac nebalených produktov. O takýto postup sa snažíme aj pri iných tovarových skupinách – pri niektorých druhoch oblečenia sme už dávnejšie úplne odstránili plastové fólie,“ dodáva Martin Nagy.

Aj obyčajné hranolčeky, ktoré si určite občas rád dopraješ aj ty, sú zvyčajne zabalené v plastovom obale. Lidl sa preto rozhodol zmeniť ich balenie tak, aby bolo ekologickejšie. Desiatky ton plastov ušetril diskont aj netradičnou zmenou. Plastovú paličku vo vatových tyčinkách nahradil papierovou a výsledok je ohromujúci.

Hranolky.
Zdroj: Getty Images

Slovensko si musíme chrániť a udržiavať čisté

Projekty na ochranu životného prostredia sú v Lidli už tradíciou. Pred dvomi rokmi spustil projekt Nenechajme to plávať. Reťazec ponúka zákazníkom možnosť dobrovoľne si zakúpiť mikroténové vrecká za jeden cent. Sumu zdvojnásobí a venuje Slovenskému vodohospodárskemu podniku na čistenie riek a vodných nádrží.

Od januára začalo zálohovať aj Slovensko. V Lidli zákazníci odovzdali viac ako 110 miliónov fliaš a plechoviek. Iba v jeho 158 predajniach sa navyše môžu rozhodnúť, či si uplatnia zľavu, alebo peniaze venujú na čistenie prírody. Za približne 30-tisíc eur sa podarilo mnoho brigád, počas ktorých sa zbieral odpad po celej krajine.

VIAC O AKTIVITÁCH LIDLA

Lidl.
Zdroj: Lidl.

Advertoriál pripravený v spolupráci so spoločnosťou Lidl.

Zdroj: Hashtag.sk/Advertoriál
Odporúčame