Lidl po pár rokoch doslova ovládol Slovensko: V tomto nemá žiadnu konkurenciu!

Lidl.

Zdroj: Lidl.

#Z Lidla sa stal u nás doslova fenomén pre viaceré generácie. Aký je vlastne jeho slovenský príbeh a prečo sa teší obrovskej popularite?

Za 18 rokov pribudlo 158 predajní

Na Slovensko prišiel ako posledný z veľkých potravinových reťazcov. Bolo to konkrétne 9. septembra 2004. Presne o 7.00 h sa otvorilo 14 predajní v meste Banská Bystrica, Bratislava, Dubnica nad Váhom, Hlohovec, Martin, Nitra, Partizánske, Prievidza, Ružomberok, Senica, Šamorín, Štúrovo, Žiar nad Hronom a Žilina.

V súčasnosti oslávil už 18. narodeniny a za ten čas je ich počet viac než desaťnásobný. V celkovom sumári má u nás Lidl aktuálne 158 predajní v 94 mestách, tri logistické centrá, centrálu a dva outlety spotrebného tovaru. Až v 21 mestách má dokonca viac než jednu predajňu.

Trhová jednotka zamestnáva vyše 6 500 ľudí

Napriek neskoršiemu štartu dokázal Lidl predbehnúť konkurenciu a na trhu mu patrí pozícia jednotky. Pri otváraní prvých predajní nemal ani 500 zamestnancov, teraz takýto počet nových pracovných miest vytvorí za jeden rok. Dnes dáva prácu vyše 6 500 ľuďom. Až šesťkrát získal ocenenie Top Employer Europe a Top Employer Slovakia, okrem toho mu patrí aj cena Via Bona a trikrát prvenstvo v súťaži Najzamestnávateľ.

Voľné pracovné miesta pritom nájdeš v Lidli aj v súčasnosti. „Na našom cieli byť najlepšie platiacou firmou v našom segmente sa nič nemení. Platovú stratégiu neustále prehodnocujeme a aj preto sme už na začiatku roka významne investovali do platov a zvýšili naše mzdové náklady medziročne o 8 miliónov eur,“ vysvetlil Adam Miszczyszyn, generálny riaditeľ Lidla na Slovensku.

Lidl.
Zdroj: Lidl.

Jediný diskontný reťazec u nás

Lidl prešiel od vzniku až po súčasnosť rôznymi zmenami. Napriek tomu venuje pozornosť svojej diskontnej podstate, ktorú majú zákazníci radi. Ide najmä o privátne značky, predvýber sortimentu a menšiu predajnú plochu než veľkoformátové predajne. V roku 2022 je u nás stále jediným diskontným reťazcom. Na celom trhu má navyše až 80-percentný podiel privátnych značiek.

A čo najlepšie vypovedá o popularite reťazca? Samotní zákazníci. Deväťkrát po sebe sa stal Obchodníkom roka a získal osem celkových víťazstiev v anketách porovnávajúcich najlepší pomer kvality a ceny (Best Buy, Qudal). Prirátať k tomu môžeme aj šesť ocenení Shop roku pre svoj internetový obchod a trikrát ho spotrebitelia zvolili za jednotku v čerstvosti.

Slovenské produkty tvorili vyše tretinu sortimentu

V Lidli nájdeš potraviny a produkty z celého sveta. Výrazný priestor tu však majú aj domáci dodávatelia. Len za minulý rok im Lidl zaplatil za ich výrobky 450 miliónov eur a tvorili viac než jednu tretinu z celkového sortimentu. Okrem toho podporuje aj export slovenských značiek – až 64 lokálnych dodávateľov mohlo predávať svoje produkty v 28 krajinách, kde Lidl pôsobí.

Syr nivového typu si tak môžu kúpiť v Lotyšsku, sušené ovocie v Litve, slovenské údeniny v Anglicku a slivovicu v Nemecku či Dánsku. Bežne dostupná je aj bryndza v Maďarsku či tofu vo Fínsku. Medzi najväčších exportérov patria spoločnosti Agrofarma, Alfa Bio, Mecom, Metsa Tissue, Pierre Baguette, SHP Harmanec či Tatranská mliekareň.

Aký má prínos pre domácu ekonomiku?

Možno si povieš, že Lidl iba zarába na predaji produktov. Nie je to vôbec pravda! Celkovo na Slovensku investoval viac ako 900 miliónov eur. Ako vyplýva zo socioekomomickej štúdie audítorskej spoločnosti Mazars, finálny prínos Lidla pre slovenskú ekonomiku je približne 1 miliarda 600 miliónov eur ročne. A aké sú ďalšie ciele Lidla? „Ešte viac sa chceme priblížiť k našim zákazníkom, vytvárať nové pracovné miesta, zvyšovať počet slovenských dodávateľov a produktov na našich pultoch,“ priblížil stratégiu Adam Miszczyszyn.

Projekty, ktoré zlepšujú život v celej krajine

Spoločenská zodpovednosť je niečo, čo Lidl bežne prenáša aj do reálneho života. Za 18 rokov svojho pôsobenia zorganizoval a podporil projekty v hodnote viac ako 14 miliónov eur. Pomohol stovkám vážne chorých detí, venoval stovky život zachraňujúcich prístrojov novorodeneckým oddeleniam a podporuje vzdelávanie desiatok tisícov žiakov na základných školách.

Pre deti postavil päťdesiat ihrísk Žihadielok a venuje sa aj ekológii. Zo slovenských riek a vodných nádrží vylovil viac ako 1 200 ton plastov a zorganizoval najväčšiu a stále prebiehajúcu potravinovú zbierku v krajine. Má dokonca aj vlastnú plastovú stratégiu. V porovnaní s rokom 2017 ušetril viac ako 20 percent plastov a svoj cieľ tak splnil s trojročným predstihom. A vo svojich ambicióznych plánoch pokračuje aj naďalej.

VIAC O AKTIVITÁCH LIDLA

Lidl.
Zdroj: Lidl.

Advertoriál pripravený v spolupráci so spoločnosťou Lidl.

Zdroj: Hashtag.sk/Advertoriál
Odporúčame