RECENZIA Gerard Butler núdzovo pristál s lietadlom, teraz je z neho rukojemník: Poradí si s vojnovými povstalcami?

Film Mayday

Film Mayday s Gerardom Butlerom (Zdroj: Lionsgate)

#Po parádnom akčnom filme od Guya Ritchieho máme v kinách ďalší triler Mayday, tentokrát s Gerardom Butlerom. V ňom musí akčný hrdina bojovať proti skupine nebezpečných ľudí po tom, čo núdzovo pristane na jednom z ostrovov v Tichom oceáne. Podarí sa mu vyriešiť túto situáciu a vrátiť sa živý k dcére?

Taký bežný Nový rok

Pilot Brodie Torrance zachráni svojich pasažierov pred zásahom blesku riskantným pristátím na ostrove, ktorý zničila vojna. Zistí však, že prežitie pristátia je len začiatok. Keď väčšinu pasažierov zajmú nebezpeční povstalci ako rukojemníkov, jediný, na koho sa Torrance môže spoľahnúť, je Louis, obvinený vrah, ktorého prevážala FBI.

Butler prepravuje cestujúcich v nie príliš žiadanom lete cez Tichomorie práve v období Nového roka. Ten chce osláviť so svojou dcérou, za ktorou má namierené, no búrka a následná havária mu v tom zabránia. Aby sme boli zo začiatku féroví, Butlerove filmy za posledné roky nemajú príliš vysoko položenú latku, a preto sme nemali vysoké očakávania ani od Mayday. Lietadlom totiž pristane na prašnej ceste, ktorá je z nepochopiteľného dôvodu dlhá, rovná a široká ako runway v Bratislave. Prečo? Lebo.

Z pohľadu dvoch hlavných postáv nás ale viac zaujal Louis, ktorý mu chce údajne vo vyslobodzovaní rukojemníkov pomôcť. Počas prvých pár minút sa o kapitánovi Brodiem dozvieš všetko, zatiaľ čo Louisa robí atraktívnejším jeho záhadná minulosť. Herecky si môžu obaja podať ruky – za posledné desaťročie nepredviedli bohvieaký herecký výkon. No musíme uznať, že na svoj vek ešte majú kondíciu, aby zmlátili nejedného nepriateľa. A o tom vlastne celý film aj je.

Kapitán Brodie s posádkou musia núdzovo pristáť
Kapitán Brodie s posádkou musia núdzovo pristáť (Zdroj: Lionsgate)

Malá, ale pestrá destinácia

Spomenúť musíme lokalitu, v ktorej sa príbeh odohráva. Ostrov je pomerne malý a obrastený džungľou. Okrem veľkej cesty (alebo skôr ranveja), opusteného domu a jedného tábora nepriateľov sa tu vlastne nič nenachádza. Na vyvolanie tradičného trojaktového filmu to však stačí. Dôležité je tiež poznamenať, že volať sa odtiaľto nedá. Prečo? Lebo.

KVÍZ zo základného školského učiva: Veď toto preberajú malí žiačikovia, musíš to dať!

Napriek tomu si Brodie zaumieni, že chce vyhľadať v okolí nejaký funkčný mobil, aby sa spojil s civilizovaným svetom. Ostatní zatiaľ nakrúcajú videá na TikTok a delia si stravu. Po (núdzovom) pristátí nastala idylická časť filmu, počas ktorej sa postavy správali tak, akoby boli na takéto pristátie trénované. Okrem dvoch hlavných postáv sú ostatní pasažieri len bábky, ktoré vypĺňajú pozadie a musia sa stať rukojemníkmi.

Prostredie sa našťastie obmieňa – raz si pri lietadle, inokedy v džungli, potom v opustenej budove, neskôr zasa v mestečku a tak ďalej. Nikdy nepobudneš na miestach príliš dlho a hoci sa na niektoré z nich viackrát vrátiš, nezunujú sa ti. Dynamické tempo a neustále dianie zabíjajú pocit otrepaného prostredia.

Vo filme na teba čaká nejedna akčná scéna
Vo filme na teba čaká nejedna akčná scéna (Zdroj: Lionsgate)

Najviac napätia zažiješ v kokpite

Mayday je v prvom rade akčný film a nespomenúť akciu by bolo čudné. Na zemi sa zvyčajne strieľa zo samopalov alebo z RPG. Naši hrdinovia preferujú päste, ale tie časom nebudú stačiť. V istej chvíli akcie to vyzeralo tak, že by sa jedna z hlavným postáv mohla pokúsiť o vedľajšiu zápletku, ale nestalo sa tak. Je to lineárna príbehová idylka, ktorá síce nenudí, no na druhej strane neprinesie nič, čo by sme už nevideli.

Najlepšie akčné scény sa však neodohrávajú na zemi, ale v lietadle. Prvý akt, teda úvod so spoznávaním postáv a následné núdzové pristátie, je najzaujímavejšou a režisérsky najlepšie uchopenou časťou filmu. Aj keď nakrúcanie prebehlo na trenažéri, tvorcovia docielili vcelku uveriteľný efekt pilotovaného lietadla a aj handheld kamera s dobrým strihom nás potešili.

Škoda, že samotné vizuálne efekty nenadchli. Buď sa mali tvorcovia zamerať na ich zdokonalenie alebo ich ešte viac minimalizovať. Z uzatvorenej paluby lietadla sme mali stiesnený pocit, zábery na celok lietadla ho nevylepšili. Na vine je však aj nižší rozpočet. Núdzové pristávanie si ale neužiješ len raz, viac ti však kvôli možnému vyzradeniu zápletky nepovieme.