Milovníci kávy, pozor: Hliníková kanvička na prípravu kávy oslavuje svoje 90. výročie!

V dnešnej dobe tieto kanvičky neboli do istého času až tak populárne (Zdroj: Freepik/freepik)

#Charakteristické bublanie kávy v hliníkovej mokka kanvičke. Poznajú ho aj tí mladší, ale aj skôr narodení. Legendárna „koťogo“ oslavuje v tomto období svojich deväťdesiat rokov. Vieš, kto stojí za jej vznikom a aj to, že vznikla podľa práčky?

Niečo z histórie

Istý Alfonso Bialetti sa po prvej svetovej vojne vrátil do svojej domoviny aj so skvelým podnikateľským nápadom – rozbehol výrobu hliníkových produktov, v akej pracoval vo Francúzsku počas vojny. Rokmi premýšľal nad novými výrobkami, ktoré by mohli preraziť na trhu.

V roku 1933 mu pohľad na manželku zmenil život. Práve manželkino pranie mu vnuklo nápad na prvý prototyp kanvičky. Bol si istý, že to bude fungovať, keďže aj vtedajšie práčky pracovali na princípe zahrievanej mydlovej vody, ktorú tlak preháňal do inej nádoby, v ktorej sa čistil odev.

Skúsil to aj s kávou

Kávovar Moka Express vznikol na podobnom princípe ako pranie.  V rovnakej dobe, kedy Bialetti vynašiel tento skvost, prišla na trh spoločnosť Illy s predchodcom dnešných automatických strojov na espresso. Vzhľadom na vysokú cenu si tieto stroj mohli dovoliť len kaviarne, a preto sa Bialettiho vynález stal neodmysliteľnou súčasťou takmer každej domácnosti.

Nebolo to však ihneď – v prvých rokoch uvedenia na trh sa predávalo len približne okolo 10-tisíc kávovarov ročne.

 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Príspevok, ktorý zdieľa Fast Company (@fastcompany)

 

Podnikanie prevzal syn

Po druhej svetovej vojne sa však firmy ujal Alfonsov syn Renato, hneď po tom, čo sa vrátil zo zajateckého tábora v Nemecku. Neskôr spustil veľkú kampaň v novinách, rádiu aj v televízii.

Na trhu sa už v päťdesiatych rokoch však objavovalo aj veľa napodobenín. Renato preto na odlíšenie rodinnej firmy vymyslel dokonalé logo – svoju vlastnú karikatúru, ktorá ho zobrazovala ako malého fúzatého chlapíka objednávajúceho si ďalšie espresso. Aj napriek tomu však značka prežila pod vedením Bialettiovcov len 30 rokov.

Firmu kúpila milánska spoločnosť, ktorá sa špecializovala na výrobu espresso kávovarov. Neskôr, v roku 1998 sa do názvu firmy vrátilo legendárne priezvisko – Bialetti.

Súčasnosť

V dnešnej dobe tieto kanvičky neboli do istého času až tak populárne. Boom zažívali domáce kapsulové kávovary, čo v roku 2018 takmer položilo firmu Bialetti.

Návrat k hliníkovým kanvičkám priniesla pandémia. Ľudia sa v čase zatvorených podnikov uchyľovali k rôznym druhom príprav kávy v domácom prostredí.

Sleduj nás aj na Instagrame

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame