Trik, na ktorom IKEA zarobila milióny dolárov: Nachytali by aj teba?

Filip Kuna a IKEA

Filip Kuna a IKEA (Zdroj: Filip Kuna)

#Každý už isto niekedy frflal, keď išli na nákup do IKEA a musel pritom prejsť 3 kilometre celou predajňou.

Ale tušili ste, že kedysi tak žiadna z predajní nevyzerala?

Práve naopak.

Zakladateľ Ingvard Kamprad mal počas prvých 20 rokov od založenia iba 3 obchody a vnútri nevyzerali nijak neobyčajne.

To sa však zmenilo, keď navštívil slávne Guggenheimovo múzeum v New Yorku.

Múzeum
Múzeum

Tam ho očaril parádny interiér. Celá budova totiž je nadizajnovaná tak, že najprv musíte vyjsť na vrchné poschodie a potom po preddefinovanej cesty zídete dole. Všetko tak, že nedokážete vynechať čo i len jedinú expozíciu. A aj potom, na prízemí, najprv musíte ísť cez obchod, okolo pokladne, von z budovy.

No a táto jediná návšteva bola tou iskrou, ktorá spustila priam revolúciu.

V 1965 otvorila IKEA prvú predajňu presne takto nadizajnovanú.

Prvá IKEA
Prvá IKEA

Dnes myšlienku kopíruje veľká väčšina ich zvyšných prevádzok (=cez 450) a príde nám úplne normálne. Každý marketér chápe, že čím viac udržíte zákazníka v predajni, uvidí viac produktov, kúpi si viac. Odborne sa to volá únava z rozhodovania alebo tiež spontánne nákupy.

Natočil som k tomu najnovšie video. Pozrite si ho a konečne pochopíte, prečo v obchodoch pri pokladniach vždy predávajú žuvačky?

Filip Kuna a IKEA
Filip Kuna a IKEA (Zdroj: Filip Kuna)

Ale moja dnešná pointa je nasledovná – nikdy neviete, kedy a kde vám napadne nová miliónová myšlienka!

Môže to byť v práci, za počítačom, keď máte s kolegami, poradu, na brainstormingoch…

ALE (!) môže to byť pokojne, keď si idete von zabehať. Keď sa sprchujete. Keď neviete večer v posteli zaspať. Keď jete fajnový obed. Ja som nápad na jeden zo svojich biznisov dostal pri tom, ako som sa na diskotéke, v protiatómovom bunkri pozeral do stroboskopu. Proste to bliklo!

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Povedz mi a zabudnem, ukáž mi a možno si zapamätám, zapoj ma a ja sa naučím

(dnes už neexistuje ani ten klub, ani ten biznis, ale to je určite nesúvisiaca náhoda, o tom možno niekedy nabudúce.)

Šťastie praje pripraveným. Takým, ktorí nerobia v práci od 8 do 4-tej kvôli peniazom, ale tým, že robia niečo, čím totálne žijú, na produktoch, o ktorých užitočnosti sú do špiku kosti presvedčení.

Máte takú prácu?

Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame