#Každý už isto niekedy frflal, keď išli na nákup do IKEA a musel pritom prejsť 3 kilometre celou predajňou.
Ale tušili ste, že kedysi tak žiadna z predajní nevyzerala?
Práve naopak.
Zakladateľ Ingvard Kamprad mal počas prvých 20 rokov od založenia iba 3 obchody a vnútri nevyzerali nijak neobyčajne.
To sa však zmenilo, keď navštívil slávne Guggenheimovo múzeum v New Yorku.
Tam ho očaril parádny interiér. Celá budova totiž je nadizajnovaná tak, že najprv musíte vyjsť na vrchné poschodie a potom po preddefinovanej cesty zídete dole. Všetko tak, že nedokážete vynechať čo i len jedinú expozíciu. A aj potom, na prízemí, najprv musíte ísť cez obchod, okolo pokladne, von z budovy.
No a táto jediná návšteva bola tou iskrou, ktorá spustila priam revolúciu.
V 1965 otvorila IKEA prvú predajňu presne takto nadizajnovanú.
Dnes myšlienku kopíruje veľká väčšina ich zvyšných prevádzok (=cez 450) a príde nám úplne normálne. Každý marketér chápe, že čím viac udržíte zákazníka v predajni, uvidí viac produktov, kúpi si viac. Odborne sa to volá únava z rozhodovania alebo tiež spontánne nákupy.
Natočil som k tomu najnovšie video. Pozrite si ho a konečne pochopíte, prečo v obchodoch pri pokladniach vždy predávajú žuvačky?
Ale moja dnešná pointa je nasledovná – nikdy neviete, kedy a kde vám napadne nová miliónová myšlienka!
Môže to byť v práci, za počítačom, keď máte s kolegami, poradu, na brainstormingoch…
ALE (!) môže to byť pokojne, keď si idete von zabehať. Keď sa sprchujete. Keď neviete večer v posteli zaspať. Keď jete fajnový obed. Ja som nápad na jeden zo svojich biznisov dostal pri tom, ako som sa na diskotéke, v protiatómovom bunkri pozeral do stroboskopu. Proste to bliklo!
(dnes už neexistuje ani ten klub, ani ten biznis, ale to je určite nesúvisiaca náhoda, o tom možno niekedy nabudúce.)
Šťastie praje pripraveným. Takým, ktorí nerobia v práci od 8 do 4-tej kvôli peniazom, ale tým, že robia niečo, čím totálne žijú, na produktoch, o ktorých užitočnosti sú do špiku kosti presvedčení.
Zdieľať na